ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موافقت خامنه‌ای با فرار مالیاتی شرکت‌های تازه‌وارد به بورس

یک گام دیگر در جهت حفظ منافع بنگاه‌های اقتصادی: سازمان امور مالیاتی حق ندارد پرونده‌های مالیاتی شرکت‌های تاره‌وارد به بورس در قبل از سال ۱۳۹۸ را بررسی کند.

دولت در نظر دارد در حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از ارزش شرکت‌های دولتی را از طریق عرضه سهام آن‌ها در بازار بورس واگذار کند. بنگاه‌های اقتصادی واهمه دارند که اگر وارد بازار بورس شوند و سهام این شرکت‌ها را بخرند، زمینه‌ای فراهم می‌شود که سازمان امور مالیاتی پرونده مالیاتی آن‌ها و اقداماتشان در سنوات گذشته را بررسی کند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مصوبه‌ای را تأیید کرد که بر اساس آن پرونده مالیاتی شرکت‌های تازه‌وارد بسته بماند. یک گام دیگر در جهت حفظ منافع بنگاه‌های اقتصادی.

رهبر جمهوری اسلامی موافقت کرد پرونده مالیاتی شرکت‌های تازه‌وارد به بورس بسته بماند (عکس: بازار بورس تهران)

به گزارش بازار سرمایه شورای عالی هماهنگی اقتصادی حدود سه هفته قبل مصوبه‌ای را تصویب کرد که چنانچه بنگاه‌های اقتصادی سهام شرکت‌های دولتی در بازار بورس را بخرند، سازمان امور مالیاتی حق ندارد پرونده‌های مالیاتی آن‌ها در قبل از سال ۱۳۹۸ را بررسی کند یا به حساب‌های سنوات گذشته آن‌ها ورود کند.

بر اساس این مصوبه شرکت‌های تازه‌وارد فقط بابت صورت مالی سال ۱۳۹۸ خود مالیات خواهند پرداخت. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در حکمی مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی را تأیید کرد و حسن روحانی، رئیس جمهوری نیز مصوبه شورا را به فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد ابلاغ کرد.  

بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی مقرر شده این شرکت‌ها موظف باشند حداقل ۲۵ درصد سهام شرکت خود را به صورت شناور در بازار سرمایه عرضه کنند و وزارت اقتصاد نیز موظف است گزارش اقدامات و پیشرفت کار خود را هر سه ماه یک‌بار به دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی ارائه کند.

بهمن سال گذشته محمدجواد ایروانی، معاون نظارت و حسابرسی دفتر خامنه‌ای گفته بود در مذاکره با وزارت امور اقتصادی و دارایی، هماهنگ شده که شرکت‌های زیرمجموعه نهادهای وابسته به دفتر رهبر جمهوری اسلامی، وارد بورس شوند.  بخش عمده‌ای از شرکت‌ها، نهادها و بنیادهای اقتصادی تابع رهبر جمهوری اسلامی از پرداخت مالیات به دولت معاف هستند و نظارت بر عملکرد مالی آنها در انحصار دفتر آیت‌الله خامنه‌ای است. در سال‌های گذشته، مسئله نظارت بر نهادهای رهبری و پرداخت مالیات بارها مطرح شده بود.

فروپاشی اعتماد عمومی

همزمان با ورود دلار به کانال ۲۰ هزار تومان بورس اوراق بهادار تهران یک بار دیگر رکورد زد و شاخص کل به کمک افزایش بی‌امان دلار و ورود نقدینگی مسیر خود را با صعود بیش از ۴۰ هزار واحد (معادل ۳,۱۳ درصد) تا مدار یک میلیون و ۳۴۱ هزار ادامه داد.

امیدعلی پارسا، رئیس سازمان امور مالیاتی با صراحت اعلام کرده بود که در اثر همه‌گیری ویروس کرونا در ایران درآمدهای پیش‌بینی شده دولت از محل مالیات در سال ۹۹ به میزان دست‌کم ۴۰ هزار میلیارد تومان کاهش می‌یابد. کاهش درآمدهای مالیاتی بر مجموع درآمدهای دولت اثر چشمگیر دارد و در مجموع به ناامنی اقتصادی و فروپاشی اعتماد عمومی در جامعه دامن می‌زند. از طرف دیگر «ضریب همبستگی» نشان می‌دهد که رابطه مستقیمی بین ارزش دلار و شاخص بورس وجود دارد و به این ترتیب بخش اندکی از جامعه از جمله صاحبان بنگاه‌های اقتصادی که از سرمایه یا سرمایه‌های سرگردان برخورداند می‌توانند با سرمایه‌گذاری در بورس از دارایی‌های خود حفاظت کنند. در همان حال بخش عمده‌ای از مردم که از دست به دهان زندگی می‌کنند، از خدمات دولتی بی‌بهره می‌مانند.

ضریب همبستگی شاخص کل بورس تهران و نرخ دلار آزاد از ابتدای سال ۹۹ تا پایان معاملات روز چهارشنبه گذشته معادل ۸/ ۰ می‌شود. این ضریب بین یک و منفی یک تغییر می‌کند و هر چه به یک نزدیک‌تر باشد، نشان‌دهنده رابطه مستقیم بین دو متغیر است. به عبارتی اگر یکی از متغیرها افزایش (یا کاهش) یابد، دیگری نیز افزایش (یا کاهش) می‌یابد: رابطه‌ای که به‌طور مستقیم میان دلار و قیمت سهام برقرار است. به عبارت بهتر در سال جاری به ازای هر یک درصد رشد نرخ دلار، شاخص بورس ۸/ ۰ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • تبدیل شهروند به دلال

    سیاست اقتصادی دولت روحانی: تبدیل شهروند به دلال ▪️اردوی کار: تبدیل «شهروند» به «دلال» و درگیر کردن مردم در بازیِ بورسیِ «الان چی بخرم؟»، «کِی بفروشم؟» رخداد جدیدی در این دولت است با هدف سهیم کردن اقشاری از طبقه متوسط در مزایای افزایش نرخ ارز و تورم با هدف کاهش اعتراضات اجتماعی، ترمیم کسری بودجه و یک نئولیبرالیسم تام و تمام. ▪️«ورود نقدینگی به بورس در سال ۹۸: حدود ۳۰‌ هزار میلیارد تومان. سه ماه ابتدایی سال جاری: ۵۰ هزار میلیارد. کل ارزش معاملات بورس و فرابورس در سال ٩٨: حدود ٨٣٠ هزار میلیارد تومان. در سه ماه نخست امسال: ٨٨٠ هزار میلیارد تومان». ▪️از توئیتر خسرو صادق بروجنی @khosrowsb @ordoyekar