ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

علت سانحه کلینیک سینا: انفجار در انبار کپسول‌های اکسیژن

چهار نفر بازداشت شدند. مسئولیت اصلی اما با وزارت بهداشت است. روحانی خواهان بررسی دقیق علت حادثه شد.

علت انفجار کلینیک درمانی «سینا اطهر» مشخص شد: دپوی کپسول‌های اکسیژن. چهار نفر بازداشت شدند. مسئولیت اصلی اما با وزارت بهداشت است. روحانی خواهان بررسی دقیق علت وقوع حادثه شد. قالیباف خواهان شفاف‌سازی دولت شد. در این میان نیمی از کشته‌شدگان از اعضای کادر درمان‌اند.

شامگاه سه‌شنبه ۱۰ تیر: انفجار در کلینیک سینا اطهر در خیابان شریعتی تهران در اثر دپوی کپسول‌های اکسیژن در اتاق عمل
شامگاه سه‌شنبه ۱۰ تیر: انفجار در کلینیک سینا اطهر در خیابان شریعتی تهران در اثر دپوی کپسول‌های اکسیژن در اتاق عمل

رئیس جمهوری اسلامی در پیامی با تسلیت به خانواده جان‌باختگان حادثه آتش‌سوزی در مرکز درمانی سینا اطهر از دستگاه‌های ذی‌ربط خواست «هر چه سریع‌تر نسبت به بررسی دقیق و کارشناسانه علت وقوع این حادثه اقدام کنند.» روحانی گفت: «اهتمام ویژه برای رسیدگی به مصدومین و خانواده‌های داغ‌دیده ضروری است.»

شامگاه سه‌شنبه ۱۰ تیر کلینیک درمانی «سینا اطهر» واقع در خیابان شریعتی تهران در پی یک انفجار دچار آتش‌سوزی شد. سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از کشته شدن دست‌کم ١٩ نفر در جریان این حادثه خبر داد. اداره کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرده است که تاکنون اجساد ۱۸ تن از جان‌باختگان حادثه شب گذشته آتش‌سوزی در کلینیک سینا اطهر «جهت تعیین علت فوت» به مرکز تشخیصی و آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شده‌اند.

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ صبح چهارشنبه از بازداشت چهار نفر در رابطه با این حادثه خبر داد. سردار کیوان ظهیری در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفت:  

«مقام محترم قضائی شب گذشته و پس از وقوع این حادثه دستور بازداشت چهار نفر را در رابطه با این حادثه صادر کرد. یکی از این افراد که در محل حضور داشت توسط پلیس بازداشت شد و دستگیری سایر متهمان نیز در دستور کار قرار دارد.»

چند ساعت قبل از اعلام این خبر جانشین فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرده بود که پلیس چهار نفر از جمله مدیرعامل، مدیر داخلی، مدیر تصویربرداری و متصدی سانترال کلینیک سینا را تحت نظر دارد و در حال بازجویی است.  

علت حادثه به نقل از دادستان تهران، انفجار سه کپسول اکسیژن در اتاق عمل این کلینیک گزارش شده است. مدیرکل مدیریت بحران استان تهران نیز تأیید کرد که علت انفجار دپوی کپسول‌های اکسیژن در اتاق عمل بوده است. منصور درجاتی درباره نهادهای پاسخگو گفت:

«مناسب نبودن شرایط ساختمان به نظارت سایر نهادها برمی‌گردد. وزارت بهداشت استانداردهایی برای چنین اماکنی دارد که باید دید تا چه میزان این استانداردها در کلینیک سینای اطهر رعایت شده است. در مورد رعایت الزامات ایمنی در سایر ساختمان‌های قدیمی مشابه کلینیک سینای اطهر باید نهادهایی مانند شهرداری، آتش‌نشانی، استاندارد و نهادهای ناظر بالادستی اظهارنظر کنند.»

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در ادامه سخنانش افزود:

«اکنون وزارت بهداشتی باید اعلام کند که آیا دپوی کپسول اکسیژن به تعدادی که در کلینیک سینای اطهر بود، مجاز است یا خیر یا خود این مرکز درمانی استانداردهای لازم برای رعایت ایمنی را داشته است؟»

آتش‌نشانی تهران اعلام کرده است که با شناسایی پیکر کشته‌شدگان انفجار کلینیک سینا اطهر، بیش از نیمی از جان‌باختگان از پزشکان و کادر اتاق عمل بودند. حال برخی مجروحان نیز وخیم گزارش شده است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی از پیگیرِی رسیدگی کامل درمانی به بازماندگان و همچنین ارائه گزارش دقیق از علل و ابعاد این سانحه دلخراش توسط مسئولان امر و گزارش شفاف آن به مردم خبر داد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نام مرکز منفجر شده در تهران "کلینیک سینا اطهر نیست

    نام مرکز منفجر شده در تهران "کلینیک سینا اطهر نیست ▪️در حادثه انفجار مرکز پزشکی شمال تهران، در همه اخبار، نام این مرکز درمانی "کلینیک سینا اطهر" اعلام شده، که به نوعی اشتباه است! ▪️نام دقیق این مرکز درمانی که یک ساختمان پنج طبقه است "مرکز پزشکی و جراحی سینا شمیران" واقع در خیابان شریعتی نرسیده به میدان قدس، است. ▪️این ساختمان از سه بخش اصلی تشکیل شده است: ▪️طبقات پایین: مرکز تصویر برداری که به موسسه تصویر برداری و رادیولوژی مشهور دکتر اطهری واگذار شده بود، و این موسسه که دارای مراکز زنجیره ای رادیولوژی است این شعبه خود را به نام "سینا اطهر" نامگذاری کرده بود. ▪️طبقات میانی "درمانگاه تخصصی سینا شمیران" بود، که درمانگاه های پزشکی و دندانپزشکی در آن واقع بود. و طبقه چهارم و پنجم هم " مرکز جراحی محدود سینا شمیران " قرار داشت. ▪️همه افراد فوت شده نیز در طبقه پنجم یعنی مرکز جراحی و اتاق های عمل و بستری حضور داشته اند که به علت حرارت و یا خفگی ناشی از دود، جان باخته‌اند. که در بین آنها چند پزشک، کادر پرستاری و بیماران در حال جراحی بوده‌اند و افراد حاضر در طبقات دیگر مصدوم شده‌اند. @ordoyekar

  • چرا جامعه‌ی ایران این‌قدر آسیب‌پذیر شده است؟

    چرا جامعه‌ی ایران این‌قدر آسیب‌پذیر شده است؟ (به‌مناسبت فاجعه‌ی انفجار در کلینیک سینا اطهر) براساس اعلام اولیه‌ی مدیرکل مدیریت بحران استان «در مورد این حادثه... هر نوع کاستی و کمبودی به خود ساختمان بر می‌گردد چون تجمع کپسول‌‎های اکسیژن و نگهداری نامناسب آنها حادثه‌ساز شده است». اما آیا واقعاً چنین است یا آن که دلایل ساختاری‌تری در فجایعی از این دست در کارند؟ فجایع در تلاقی مخاطرات بالقوه و فضاهای آسیب‌پذیر رخ می‌دهد از این رو بیش از آن که یک اتفاق صرف باشد یک برساخته‌ی اجتماعی است. مسأله‌ی مهم شناخت عوامل اجتماعی ـ اقتصادی است که میزان آسیب ناشی از این اتفافات را افزایش می‌دهد. مهم‌ترین عاملی که به نظر می‌رسد میزان آسیب‌پذیری کالبدهای زیست انسان‌ها در برابر فجایعی از این قبیل افزایش داده است. مشکلات ناشی از ساخت‌وساز‌های غیر استاندارد، کژکارکردی نظام‌های نظارتی و همچنین عدم تخصیص منابع در این بخش‌هاست. این عوامل در نگاه کالایی و سوداگرانه به فضای زیست و کار انسان‌ها ریشه دارد. نخست، از آن‌جا که به این فضا‌ها همچون کالاهایی نگریسته می‌شود که باید بیش‌ترین سود از آن به دست آید از بسیاری از تهمیدات ایمنی‌بخش اجتناب می‌شود. از سوی دیگر، تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری برمبنای انتظار احتمالی سودآوری مالی آن صورت می‌گیرد. از این رو، از بسیاری از پیش‌بینی‌های ضروری ایمنی اجتناب می‌شود. حاصل آن مجموعه‌ی پیوسته‌ای از آسیب‌های کالبدی و اجتماعی و روانی است. وقتی نگاه سوداگر بر تصمیم‌گیری‌های اجتماعی حاکم باشد و در مقابل نهادهای دموکراتیک و مدافع حقوق شهروندان و محرومان از امکان فعالیت برخوردار نباشند، به‌راحتی می‌توان نهادهای نظارتی موجود را دور زد. در چنین شرایطی به‌وضوح در چند دهه‌ی اخیر شاهد ناکارآمدی نظام‌های نظارتی و گسترش فسادهای ساختاری بوده‌ایم. حاصل ساختارهای معیوب اقتصادی ـ سیاسی ـ اجتماعی را امروز به‌وضوح در انواع بحران‌ها و فجایع طبیعی و شهری مشاهده می‌کنیم. دولت‌ها از بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های زیرساختاری اعراض می‌کنند چراکه اهداف دیگری را دنبال می‌کنند، سرمایه‌گذاران خصوصی به دنبال حداکثر سود در سرمایه‌گذاری‌های خود هستند و از این رو به مسایل کالبدی و مسایل مربوط به ایمنی کارکنان خود بی‌اعتنا هستند، نهادهای نظارتی وظایف خود را به‌درستی انجام نمی‌دهند، چراکه فرهنگ پاسخ‌گویی و پاسخ‌خواهی به علت فقدان نهادهای دموکراتیک وجود ندارد. حاصل این همه شکل‌گیری جامعه‌ای کاملاً آسیب‌پذیر در برابر فجایع طبیعی و زلزله‌ها و سیل‌هاست، مردمی بی‌پناه‌ و منزوی که گویی «دستان خالی‌شان را جز بر سر نمی‌توانند کوفت.»