ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کانادا با مذاکره با ایران درباره پرداخت غرامت به خانواده قربانیان خارجی هواپیمای اوکراینی موافقت کرد

دولت کانادا موافقت خود را برای آغاز مذاکره با ایران درباره پرداخت خسارت به خانواده‌های قربانیان خارجی هواپیمای اوکراینی اعلام کرد.

دولت کانادا پنج‌شنبه ۱۲ تیر/​ ۲ ژوئیه به همراه سوئد موافقت خود را برای آغاز مذاکره با ایران درباره پرداخت خسارت به خانواده‌های قربانیان خارجی هواپیمای مسافربری اوکراینی که در ماه ژانویه ۲۰۲۰ توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران ساقط شد، اعلام کرد.

لاشه به جای مانده از هواپیمای اوکراینی

بر اساس بیانیه دولت کانادا، این کشور به همراه سوئد برای شروع مذاکره با ایران برای پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان خارجی هواپیمای مسافربری منهدم‌ شده اوکراینی به توافق رسیده است.

طبق بیانیه دولت کانادا، «گروه هماهنگی و پاسخگویی» بین‌المللی از کشورهایی که اتباع آنها در پرواز ۷۵۲ خطوط مسافربری اوکراین درگذشتند، تفاهم‌نامه‌ای را با هدف آغاز رسمی مذاکره با ایران، امضا کردند.

در میان مسافران هواپیمای مسافربری اوکراینی ساقط شده توسط پدافند هوایی سپاه پاسداران، شهروندان کشورهای کانادا، بریتانیا، اوکراین، سوئد و افغانستان حضور داشتند.

فرانسوا فیلیپ شامپانی، وزیر خارجه کانادا در همین رابطه به خبرگزاری فرانسه گفت:

«پنج دولت یک ساختار قضایی لازم برای شروع مذاکرات ایجاد کردند. این اولین گام است و ضروری است ولی فقط اولین گام برای شروع مذاکرات به منظور جبران خسارات وارده به خانواده قربانیان است.»

روز گذشته و ساعاتی قبل از اعلام رسمی دولت کانادا مبنی بر آغاز مذاکرات با ایران، آن لینده، وزیر امور خارجه سوئد اعلام کرده بود ایران برای پرداخت غرامت به خانواده قربانیان خارجی فاجعه هواپیمای اوکراینی توافق‌نامه‌ای را امضا کرده است.

آن لینده روز پنج‌شنبه ۱۲ تیر گفت:

«هیچ شکی در این زمینه [پرداخت غرامت از سوی ایران] نیست. اما هنوز نمی‌دانیم که این کشور چه زمانی اقدام خواهد کرد. مذاکرات باید این موضوع را روشن کند.»

وزیر امور خارجه سوئد همچنین گفته بود:

«توافق‌نامه‌ای با ایران امضا کردیم که بر اساس آن مذاکراتی درباره پرداخت غرامت به خانواده قربانیان انجام می‌شود. انتظار می‌رود که در فاصله کوتاهی مذاکرات فی‌مابین [بر سر پرداخت غرامت به خانواده جان‌باختگان] به نتیجه برسد.»

فرانسوا فیلیپ شامپانی، وزیر خارجه کانادا نیز گفته اوکراین به عنوان سخنگوی گروه هماهنگی این پنج کشور، تاریخ آغاز مذاکرات را به ایران پیشنهاد خواهد کرد.

کانادا ریاست این گروه را به عهده دارد و به گفته وزیر خارجه این کشور، مذاکراتی از این دست معمولا چندین ماه طول خواهد کشید.

وزیر امور خانه کانادا نیز گفته است که ایران تمایل خود را برای شروع این مذاکرات نشان داده است:

«اما من همواره ایران را نه با گفتار، بلکه با رفتارهایش قضاوت می‌کنم.»

وزیران خارجه کشورهای کانادا، بریتانیا، سوئد، اوکراین و افغانستان پنج‌شنبه ۱۶ ژانویه /​ ۲۶ دی در آغاز نشست چندجانبه در لندن خواهان تحقیقات اساسی و شفاف درباره فاجعه ساقط کردن هواپیمای اوکراینی و مجازات آمران و عاملان آن و همچنین پرداخت غرامت به خانواده‌های جان‌باختگان شده بودند.

حامد اسماعیلیون، سخنگوی انجمن خانواده جان‌باختگان پرواز ۷۵۲ که همسر و فرزندش را در این پرواز از دست داده، در توئیتی نسبت به اخبار منتشر شده در رابطه با مذاکره کشورهای مورد نظر با ایران، اعلام کرده بود وزیر امور خارجه کانادا طی تماسی با او گفته توافقی بین ایران و کشورهای درگیر در پرونده هواپیمای اوکراینی بر سر غرامت صورت نگرفته و از یادداشت تفاهم برداشت اشتباه شده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

اخیرا دفتر تحقیقات سوانح هوایی فرانسه (BEA) اعلام کرد ایران خواستار کمک فنی برای بازسازی و بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی شده است.

جعبه‌‌های سیاه هواپیمای اوکراینی به فرانسه تحویل داده شده و از روز ۳۰ تیر کار بر روی آنها آغاز خواهد شد.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.