ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا در ایران: ظرفیت بسیاری از بیمارستان‌ها پُر شده است

مسئولان در ابتدای دوران کرونا اعلام می‌کردند که کنترل بحران در ایران بهتر از اروپاست اکنون آمار فوتی‌های کرونا، سه رقمی شده، کمبود جدی نیروی پرستار وجود دارد و تخت‌های بیمارستان‌ها پُر است.

آمار مرگ‌ومیر ناشی از ویروس جدید کرونا در ایران باز هم رکورد شکست. مسئولان می‌گویند کمبود شدید نیروی پرستار وجود دارد و بیمارستان‌های کشور یا پُر شده‌اند و یا در آستانه تکمیل ظرفیت‌ هستند.

کرونا در ایران ـ عکس از سایت شفقنا

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۱۹ تیر اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته در ایران ۲۲۱ نفر بر اثر کووید ۱۹ جان باخته‌اند و دو هزار و ۷۹ بیمار جدید مبتلا به این ویروس شناسایی شده‌اند.

مجموع جان‌باختگان ناشی از این بیماری در ایران اکنون به ۱۲ هزار و ۳۰۵ نفر و شمار کل مبتلایان به ۲۵۰ هزار و ۴۵۸ نفر رسیده است و سه هزار و ۳۲۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نیز در وضعیت شدید این بیماری، تحت مراقبت ویژه بیمارستانی قرار دارند.

روز گذشته، چهارشنبه تعداد جان‌باختگان ۲۰۰ نفر بود که بالاترین آمار کشته‌های ثبت شده بر اثر ویروس کووید ۱۹ در ایران بود.

۱۹ استان ایران همچنان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند که در این بین، استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در وضعیت هشدار هستند.

علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران روز پنج‌شنبه با اشاره به سیر جدید این بیماری گفت:

«در روزهای اخیر علاوه بر افزایش تعداد مراجعان بیمارستانی شاهد تنوع گسترده‌تر علایم بیماری مراجعان هستیم. بستری شدگان با علایمی نظیر خستگی مفرط، ضعف، بی‌حالی، اختلال در وضعیت حرکتی در افراد سالمند، ایجاد اختلال در بویایی و چشایی و علایم گوارشی مثل اسهال‌های آبکی همراه تب، کم‌اشتهایی و بی‌اشتهایی مراجعه می‌کنند.»

به‌گفته زالی شمار مبتلایان ۱۰-۱۹ ساله دو برابر شده است و چهار هزار و ۵۰۰ نفر از پرسنل بهداشتی درمانی تهرانی به کرونا مبتلا شده‌اند. او احتمال داد که حدود ۲۵-۲۰ درصد از تهرانی‌ها مبتلا به کرونا شده باشند.

ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز اعلام کرده که در حال حاضر بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های استان بستری هستند. سالاری از افزایش روزانه ۵۰  نفر مبتلا به این بیماری در استان گیلان خبر داد.

شمار مبتلایان و درگذشتگان ناشی از کووید ۱۹ در ایران در حالی روندی کاهشی نگرفته که هم ظرفیت بیمارستان‌ها پُر شده است و هم کمبود جدی پرستار وجود دارد.

محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار می‌گوید:

«هم اکنون با کمبود جدی نیروی پرستار برای مراقبت از بیماران مبتلا به کرونا نیز مواجه هستیم. حدود سه ماه قبل، دولت با استخدام چند هزار پرستار با قرارداد ۸۹ روزه تلاش کرد که این کمبودها را برطرف کند، اما این سیاست هم شکست خورد. جدای از این‌که این قراردادهای کوتاه‌مدت، استثمارگونه و غیراخلاقی بود، نشان می‌داد که دولت برای کنترل بیماری کرونا، برنامه ریزی بلندمدت نیز ندارد.»

مسئولان، پرستاران را با قراردادهای ۸۹ روزه، بدون بیمه و مرخصی استخدام کردند اما بعد از پایان قراردادها آن‌ها را اخراج کردند که همین مسئله موجب شد تا در چند شهر پرستاران دست به اعتراض بزنند.

از سوی دیگر با توجه به افزایش چشمگیر بیماران مبتلا به کووید ۱۹، از شهرهای مختلف ایران خبر می‌رسد که ظرفیت بیمارستان‌ها پُر شده است.

در اغلب استان‌های کشور، از جمله تهران، همدان و اصفهان ظرفیت تخت‌های بیمارستانی تکمیل شده یا در آستانه تکمیل است. کارشناسان هشدار می‌دهند که اگر قرار باشد آمار مبتلایان به کووید ۱۹ با همین شیب افزایش پیدا کند، کمبود جدی تخت‌های بیمارستانی قطعی خواهد بود.

در برخی مراکز درمانی دیگر جای خالی برای بستری شدن بیماران مبتلا به این ویروس وجود ندارد. پیام طبرسی، مدیر بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری روز گذشته (چهارشنبه) هشدار داد:

«در اغلب مراکز درمانی شهر تهران، تخت خالی برای بستری شدن بیماران کرونا وجود ندارد و ظرفیت بسیاری از بیمارستان‌های پذیرش‌کننده بیماران مبتلا به کرونا تکمیل شده است.»

با افزایش پرشمار مبتلایان به کرونا، چند روز پیش وزارت بهداشت دستور داد که دوباره جراحی‌های غیراورژانسی متوقف شود تا همه ظرفیت تخت‌های بیمارستانی در اختیار بیماران مبتلا به کرونا قرار بگیرد. این در حالی است که حدود ۶۵ درصد درآمد بیمارستان‌های خصوصی از همین نوع جراحی‌ها تأمین می‌شود.

محمد شریفی مقدم می‌گوید:

«مسئولان دولتی در ابتدای دوران کرونا، مدام از مؤثر بودن سیاست‌ها و برنامه‌هایشان سخن می‌گفتند و مدام اعلام می‌کردند که کنترل بحران کرونا در ایران، بسیار بهتر از اروپا بوده است. حالا در پنجمین ماه از بحران کرونا، آمار کشته‌های کرونا در ایتالیا تک‌رقمی شده، اما در کشور ما آمار فوتی‌های کرونا، سه رقمی شده است. اگر این شرایط بحرانی ادامه پیدا کند، کادر درمان نیز به فرسودگی و خستگی حاد می‌رسند.»

قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت امروز پنج‌شنبه در بخشنامه‌ای اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی کلیه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهر تهران به استثناء بیمارستان‌های تک‌تخصصی چشم، ارتوپدی و قلب موظف به پذیرش کلیه بیماران مشکوک و مبتلا به کووید ۱۹ هستند.

او همچنین کمبود نیروی انسانی را از مشکلات مقابله با این ویروس دانست و گفت:

«در حال حاضر کمبود نیروی انسانی مهم‌ترین مشکل در ارائه خدمات درمانی به بیماران کرونایی است و مشکل بعدی کاهش درآمدهای مراکز درمانی ناشی از این ویروس است.»

به‌گفته جان‌بابایی، به‌منظور رفع مشکلات مالی دانشگاه‌ها، اعتباراتی به دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اختصاص می‌یابد و قرار است هفته آینده یک سوم این اعتبارات از صندوق ذخیره ارزی با دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی میان دانشگاه‌ها توزیع شود.

سعید نمکی، وزیر بهداشت روز گذشته (چهارشنبه) با شکایت از کمبود بودجه گفته بود:

«وزارت بهداشت از بودجه تخصیص داده‌شده برای مقابله با کرونا تنها ۳۰ درصد آن را دریافت کرده است.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Reza

    فارغ از مصائب و گرفتاری های مردم از گسترش کرونا و بی کفایتی دولت اسلامی، همونطور که ظاهرا در عکس مشاهده میشه، مسئله ء مرده شویی و فرهنگ بغایت عقب مانده و مسخره ایست که مرده را حسابی شستشو میدن و بعد میکنن زیر خاک !! این شیوهء ضد بهداشتی و قرون وسطایی جز انتشار و شیوع بیماری و میکروب و سرایت به دیگران هیچ ثمر و نتیجه ای ندارد.