ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جمعیت جهان: دو میلیارد کمتر از پیش‌بینی سازمان ملل

جمعیت بیش از ۲۰ کشور تا ۲۱۰۰ نصف خواهد شد. جمعیت چین نیز از ۱,۴ میلیارد تن در حال حاضر به ۷۳۸ میلیون تن کاهش خواهد یافت.

بنا به پژوهش جدیدی در دانشگاه واشنگتن ایالات متحده، جمعیت بشر در پایان قرن بیست‌و‌یکم به ۸,۸ میلیارد تن خواهد رسید. این میزان دو میلیارد کمتر از پیش‌بینی کنونی سازمان ملل است. بسیاری از کشورها شاهد پیرشدن و کاهش جمعیت‌شان خواهند بود.

بنا به یک پژوهش در دانشگاه واشنگتن، نرخ رشد جمعیت جهان کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی است ــ عکس:‌ آرشیو

بر اساس پژوهش دانشگاه واشنگتن که چهارشنبه ۱۵ ژوئیه در ژورنال علمی Lancet منتشر شد، نرخ رو به کاهش زاد و ولد و پیرشدن جمعیت کشورها به سمتی پیش خواهد رفت که جهان به جای ۱۱ میلیارد جمعیت در ۲۱۰۰ بر اساس پیش‌بینی سازمان ملل، ۸,۸ میلیارد تن را در خود جای خواهد داد.

تیم بین‌المللی پژوهشگران دانشگاه واشنگتن همچنین پیش‌بینی کرده که تا پایان قرن، ۱۸۳ کشور از ۱۹۵ کشور جهان به زیر آستانه ضروری برای جایگزین‌کردن جمعیت و حفظ سطح آن سقوط می‌کنند. این تخمین‌ها بدون در نظر گرفتن ورود مهاجران به کشورها است.

به علاوه، جمعیت بیش از ۲۰ کشور تا ۲۱۰۰ نصف خواهد شد؛ از جمله ژاپن، اسپانیا، ایتالیا، تایلند، پرتغال، کره جنوبی و لهستان. جمعیت چین نیز از ۱,۴ میلیارد تن در حال حاضر به ۷۳۸ میلیون تن کاهش خواهد یافت.

در بخش‌هایی از جهان نیز رشد جمعیت ادامه خواهد داشت: جمعیت آفریقای سیاه سه برابر می‌شود و به سه میلیارد خواهد رسید و نیجریه با رسیدن به ۸۰۰ میلیون تن جمعیت، پس از هند با ۱,۱ میلیارد جمعیت در آن زمان به رده دوم پرجمعیت‌ترین کشورها خواهد رسید.

شمار کودکان زیر پنج سال از ۶۸۱ میلیون تن در ۲۰۱۷ به ۴۰۱ میلیون تن در ۲۱۰۰ خواهد رسید و شمار افراد بالای ۸۰ سال، از ۱۴۰ میلیون تن در حال حاضر به ۸۶۶ میلیون تن در پایان قرن افزایش خواهد یافت.

وارونه‌شدن هرم جمعیتی به کاهش نیروی کار خواهد انجامید و اقتصاد کشورها را تحت تأثیر قرار خواهد داد. بهترین راه‌حل برای کشورهای پردرآمدی که جمعیت‌شان کاهش می‌یابد، به گفته پژوهشگران، سیاست‌های انعطاف‌پذیر مهاجرتی و حمایت از خانواده‌هایی است که خواهان داشتن فرزند هستند.

اما همان‌طور که آنها هشدار می‌دهند،‌ برخی کشورها ممکن است با بهانه‌ قراردادن کاهش جمعیت، دسترسی به خدمات بهداشتی مربوط به زایمان‌ از جمله وسایل پیشگیری را محدود کردند و حقوق و آزادی‌های زنان را زیر پای بگذارند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی تا کنون بارها در ضرورت افزایش جمعیت ایران سخن گفته و خواهان سیاستگذاری در این راستا شده است. کارشناسان نگران‌اند که دولت‌هایی با کارنامه ضعیف در زمینه حقوق بشر و حقوق زنان،‌ همچون ایران، در راستای افزایش جمعیت به نقض هر چه بیشتر حقوق زنان دست بزنند.

بر اساس پژوهش‌ها، جمعیت ایران در سال ۱۴۳۰ در کمترین سطح به ۹۵,۳ میلیون نفر و در بیشترین سطح به ۱۱۲,۵ میلیون نفر می‌رسد. با این حال متوسط رشد سالانه جمعیت ایران رو به کاهش است و گمان می‌رود در دهه‌های آینده به کمتر از یک درصد برسد.

پژوهش جدید دانشگاه واشنگتن به علاوه فرضیه حامیان مالتوس را زیر سوال می‌برد که معتقدند رشد تصاعدی جمعیت سرنوشت محتوم جهان است و آینده تار بشر را رقم خواهد زد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.