ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

این شعار تثبیت شد: #اعدام_نکنید

واکنش‌ها به حکم اعدام وسیع و کم‌سابقه بود. زیر فشار افکار عمومی قوه قضاییه بعد از صدور حکم اعدام به وکیلان متهمان اجازه داد پرونده را بخوانند. جلوه‌ای از عدالت‌گستری جمهوری اسلامی.

فشرده‌ای از روند «دادرسی عادلانه» در نظام قضایی جمهوری اسلامی: حکم اعدام برای سه نفر صادر شد، دیوان عالی کشور آن را تأیید کرد، وکیلان پرونده پس از فشار بی‌سابقه افکار عمومی و جهانی شدن هشتگ «اعدام نکنید»، موفق به ورود به موضوع و خواندن پرونده شدند. قوه قضاییه جمهوری اسلامی با چنین عملکردی ادعای عدالت‌گستری دارد.

دیوارنگاره یا گرافیتی در مورد محکومان به اعدام، امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی

♦ بابک پاک‌نیا، وکیل امیرحسین مرادی، یکی از سه متهمی که در ارتباط با اعتراضات سراسری آبان‌ ۹۸ بازداشت شده‌، با انتشار ویدئویی در صفحه اینستاگرام خود اعلام کرده «با مساعدت اجرای احکام زندان اوین» برای نخستین بار موفق شده به همراه حسین تاج و مصطفی نیلی، دو تن دیگر از وکلای این بازداشت‌شدگان، پرونده موکلان خود را در «مرحله اجرای حکم» ببیند.

این وکیل دادگستری در این ویدئو با اشاره به «ایرادات متعدد و فاحشی» که در این پرونده وجود دارد از توقف روند اجرای احکام اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی خبر داد و اعلام کرد:

«مقام‌های قوه قضاییه ایران اکنون پذیرفته‌اند که اجازه دهند سه وکیل تعیینی متهمان در پرونده دخالت کنند.»

او در تشریح بررسی‌های انجام شده توسط خود و دو وکیل دیگر بر روی پرونده این سه زندانی سیاسی، گفت:

«در خصوص اصل اتهامات هم هیچ حمله‌ای با سلاح گرم نبوده است. در واقع یک سرقت بوده که بحثی در آن نیست که البته باید وارد آن بشویم و از زوایای مختلف آن را بررسی بکنیم.»

بابک پاک‌نیا همچنین در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:

«به ‌عنوان وکیل پرونده عرض می‌کنم، هیچ اتهامی ناظر بر قتل، تجاوز، سرقت با اسلحه گرم و بمب‌گذاری در پرونده وجود ندارد. فیلم منتشره در فضای مجازی که از فروشگاهی سرقت می‌شود اصلا ربطی به پرونده موکلین ما ندارد ...»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

او در توئیت دیگری هم نوشته بود:

«امروز اجازه ورود به ما در پرونده امیرحسین مرادی و سعید تمجیدی و محمدرجبی داده شد. پرونده به طور کامل در اختیارمان قرار گرفت تا مطالعه کنیم، درخواست اولیه مبنی بر اعمال ماده ۴۷۷ را تقدیم کردیم و بعد از مطالعه کامل، لایحه دیگری خواهیم داد. منتظر خبر توقف اجرای حکم باشید.»

به‌ موجب ماده ۴۷۷ قانون آیین دادرسی کیفری، اگر رئیس قوه قضاییه، رأی نهایی یک مرجع قضایی را «خلاف شرع» تشخیص دهد، می‌تواند پرونده را برای اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور بفرستد تا به آن رسیدگی شود.

اجازه دسترسی وکیلان سه محکوم به اعدام از بازداشت شدگان اعتراضات آبان‌ ماه به پرونده موکلان خود برای نخستین بار در حالی صادر شده که غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه روز ۲۴ تیر ماه از تأیید احکام اعدام صادر شده برای سعید تمجیدی، محمد رجبی و امیرحسین مرادی در دیوان عالی کشور خبر داد و گفت این احکام بعد از فرجام‌خواهی متهمان و وکلای مدافع به تأیید دیوان عالی کشور رسیده و به دادسرا اعاده شده است.

♦ بابک پاک‌نیا، مصطفی نیلی و حسین تاج اما روز ۱۱ تیر و پیش از اعلام این خبر از سوی سخنگوی قوه قضاییه در نامه سرگشاده‌ای اقدامات قوه قضاییه برای ممانعت از روند دادرسی عادلانه در خصوص پرونده‌های موکلان خود را «غیرقانونی» توصیف کرده و خطاب به مقامات قضایی ایران، خواسته بودند به آنها فرصت دهند تا بتوانند از حقوق موکلان خود دفاع کنند.

انتشار خبر تأیید حکم اعدام این سه زندانی سیاسی اما با واکنش بی‌سابقه روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق بشر، حقوقدانان، هنرمندان و کاربران شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.

♦ بر اساس داده‌های نت‌بلاکز، مقامات دولتی ایران برای ممانعت از پخش اخبار مربوط به اعدام این سه زندانی، سرعت اینترنت در ایران را مختل کردند و با وجود همه این تمهیدات، هشتگ «اعدام نکنید» ترند اول ایران و یکی از ۱۰ ترند اول جهان شد.

♦ تشکل زنان آرزم (آورد رهایی زنان و مردان) در بیانیه‌ای «تحت عنوان اجازه ندهیم دهه ۶۰ تکرار شود» اعلام کرده است به عنوان صدایی از درون جنبش زنان و هم‌صدا با سایر جنبش‌های مردمی مخالفت صریح خود را با هر گونه سرکوب، بازداشت، شکنجه، زندان و اعدام به هر دلیل و تحت هر عنوانی اعلام و این روند را محکوم می‌کند.

این تشکل مدافع حقوق زنان با اعلام همبستگی با سایر جنبش‌ها و مدافعان آزادی، عدالت و برابری در سراسر جهان، در بیانیه خود نوشت:

«اعدام‌های روزهای اخیر و همچنین تأیید احکام سه تن از معترضان آبان ‌ماه جز شاخ و شانه کشیدن حاکمیت برای ۹۹ درصدی‌ها نبوده ‌است. این افراد باید قربانی شوند تا دیگران مهر سکوت بر لب بزنند و خانه‌نشین شوند.»

♦ از سوی دیگر، ۱۴ اتحادیه‌ کارگری و انجمن‌ دانشجویی هم با انتشار بیانیه مشترکی صدور احکام اعدام علیه امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی را «اقدامی جنایتکارانه» و «به قصد مرعوب کردن مردم» توصیف کرده‌ و اعلام کرده‌اند:

«این احکام باید وسیعا مورد اعتراض واقع گردند و باید خواهان لغو فوری آن و آزادی بلافاصله و بدون قید و شرط امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی، محمد رجبی و دیگر زندانیان سیاسی محکوم به اعدام شد.»

این تشکل‌های کارگری و دانشجویی در بیانیه خود اقدامات سرکوب‌گرانه نهادهای امنیتی و قضایی در ایران را برای «پیشگیری از وقوع شورش‌های گرسنگان» در ایران خوانده و اعلام کرده‌اند: 

«حکومت که به گفته سران و مقاماتش، خود را در مقابل تأمین معیشت مردم ناتوان و به زانو درآمده می‌بیند، راهی غیر از دست بردن به خشونت، کشتار و اعدام معترضان به نابه‌سامانی اقتصادی، گرانی، فقر و گرسنگی در مقابل خود نمی‌بیند.»

♦ صدور احکام اعدام علیه سه شهروند بازداشت ‌شده در رابطه با اعتراضات سراسری آبان‌ ماه اما با واکنش سران کشورهای جهان و نهادهای بین‌المللی و حقوق بشری هم مواجه شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا با انتشار یک توئیت به زبان فارسی در حساب کاربری توئیتر خود حکم اعدام سه نفر از معترضان آبان را محکوم کرد، آن را پیام اسفناکی به دنیا توصیف و تاکید کرد که اعدام سه معترض نباید انجام شود.

انتشار این توئیت از سوی دونالد ترامپ واکنش‌های بسیاری را از سوی جریانات سیاسی مختلف از جمله اصلاح‌طلبان به ‌دنبال داشته است.

♦ عباس عبدی از چهره‌های شاخص جناح اصلاح طلب در ایران، در واکنش به این اقدام رئیس جمهوری آمریکا در توئیتر خود نوشت:

«توئیت ترامپ مبتنی بر توقف اعدام آگاهانه است تا حکومت ایران را به واکنش بدارد و از تجدید نظر منصرف کند. به نظرم ایران باید متوجه این ترفند ترامپ باشد و اهمیتی به توئیت او ندهد.»

او نوشت که ایران نباید فریب بازی او [ترامپ] را بخورد.

♦ محمدعلی ابطحی، عضو «مجمع روحانیون مبارز»، از جریان‌های اصلاح‌طلب هم با «امر داخلی» توصیف کردن صدور حکم اعدام علیه سه معترض آبان‌ در توئیتر خود نوشت:

«آقای ترامپ، #اعدام_نکنید یک امر داخلی ماست. به شما هیچ ربطی ندارد. دخالت شما در این مورد، علاقه شما به اعدام این‌ها را نشان می‌دهد. صف مخالفان اعدام این سه نفر که عمده آنها ایرانی هستند و زیر فشار تحریم شما کمرشان خم شده، از صف شما جداست.»

♦ یپ کوفود، وزیر امور خارجه دانمارک اما از جمله دیگر شخصیت‌های بین‌المللی است که در همبستگی با کاربران فارسی زبان ایرانی، از تأیید احکام اعدام علیه امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی اعلام نگرانی کرده است.

این مقام دولتی دانمارک در توئیت خود «نقض پیوسته حقوق بشر» در ایران را محکوم کرده و خواستار بررسی پرونده‌های این سه زندانی سیاسی شده است.

♦ آن لینده، وزیر خارجه سوئد هم از اقدام قوه قضاییه جمهوری اسلامی در صدور حکم اعدام برای سه نفر در ارتباط با معترضان آبان ابراز نگرانی کرد و گفت:

«دولت سوئد به شدت با استفاده از مجازات اعدام تحت هر شرایطی مخالف است.»

♦ اردلان شکرابی، وزیر بیمه ایرانی‌تبار سوئدی نیز در حساب کاربری توییتر خود از هشتگ «اعدام نکنید» حمایت کرد.

با ادامه توفان توییتری در اعتراض به احکام اعدام در ایران، به ویژه حکم‌های اعدام صادر شده در مورد معترضان آبان، برخی از فعالان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ها و درخواست‌هایی، خواهان لغو این احکام شده‌اند.

♦ شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل با انتشار یک درخواست تحت عنوان «پیام ما به مقامات ایران این است: اعدام نکنید»، خطاب به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، از او خواست هر آنچه در توان دارد به کار گیرد تا خواست شهروندان ایرانی مبنی بر لغو مجازات اعدام و حذف آن از قوانین کیفری را به گوش دولت ایران برساند:

«جمهوری اسلامی رسماً تبدیل به جمهوری اعدام شده ‌است. به خودی و غیرخودی رحم نمی‌کند. از معترض به گرانی بنزین تا شهروند عادی‌ای که مشروب بخورد، از جوانی که در اعتراض خیابانی شعار ضد خامنه‌ای داده تا عضوی از اقلیت‌های قومی که علیه تبعیض سیستماتیک صدایش را بلند کرده، از فعال محیط زیست تا کسی که فقط یک کانال تلگرامیِ مخالف را اداره کرده ‌است.»

او اعدام را یک مجازات «منسوخ و غیرانسانی» توصیف و اعلام کرد که حکومت جمهوری اسلامی به ‌جز برای «ذوب‌شدگانِ رهبری» برای هیچ‌کس حق زندگی قائل نیست:

  • در همین زمینه

 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • تبریزی از تهران تا تبریز

    تمام درد ملت ایران، اسلام و تشیع و قرآن و آیت الله و مداح است. آما عده ای نا بخرد فکر می کنند که اسلام غیر از این است. اسلام هزار و چهارصد سال است که تجاوز می کند که اسلامیزه می کند، برای این کار از هیچ کشتاری و قتلی و شکنجه ای و با قتل مردان و تجاوزات به زنان از هیچ سید سازی و امامزاده سازی ای دریغ نمی کند. غارت مال و منال و ناموس مردم از ویژه گی های بسیار نیرومند اسلام و تشیع است. ببینید در «بیانیه ۲۰۳ نفر از فعالان مدنی، ملی- مذهبی، چپ و دموکراسی خواه» زیر عنوان « شرمساریم که در این زمانه زندگی می‌کنیم!» چه نوشته اند: «در کشوری که شبانه روز نام خدا و دین و اخلاق، از بلندگوهای رسمی به گوش می رسد، بر این سیاست‌های بی‌رحمانه چه نامی می‌توان نهاد؟ ( پاسخ من این است نامش از راه دور اسلام است، چرا که از نزدیک و محمدی شدن و قرآنی شدن هزار بار باید حشنتر از این باشد، برای همین سردار غلامرضا سلیمانی میخواهد حکومت اسلامی واقعی را در ۴۰ سال آینده بر پا کند) در ادامه ی این بیانیه آمده: ما جمعی از فعالان مدنی، ملی- مذهبی، چپ و دموکراسی خواه ضمن اعلام شرمساری از زمانه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم که با شریف‌ترین فرزندان این سرزمین؛ از زنان، کارگران، معلمان، فعالان مدنی و سیاسی و…، در زندان‌های مختلف در جای جای کشورمان چنین برخوردهایی صورت می‌گیرد؛ انزجار خود را از این برخوردهای غیرقانونی و غیراخلاقی با زندانیان اعلام داشته و خواستار آزادی خانم نرگس محمدی می باشیم...» و هم ببینید پدر روح‌الله زم چه نوشته، تا پس من نتیجه گیری کنم... این پدر روحانی در بخشی از یکی از نامه هایش به قوه قضاییه نوشته «اگر متهم و رسانه‌اش تحت اشراف اطلاعاتی کشور بوده، چرا دستگاه‌های مربوطه که باید ناجی و نجات‌بخش امثال این جوان ناپخته و خطاکار باشند، از این وظیفه خود سرپیچی کرده‌اند، مگر کار نخست و کلان نظام ما، هدایت و پیشگیری از گناه و آلوده‌شدن و به سیاهچال نفس گرفتارشدن فرزندان ملت، نبوده و نیست؟!.. حکومت فقط و فقط قصد دارد چنین متهمی را به اعدام محکوم کند!..در این صورت این مخاطب، چنین پنداشته و می‌پندارد که برگزاری دادگاه او صرفاً یک امر صوری و تشریفاتی بوده و با عدالت مرسوم و موعود دستگاه قضا، فاصله زیادی دارد!حال آن که چنین قضاوت القایی از سوی رسانه ملی، زیبنده این نظام مظلوم و قوه قضاییه آن، که سعی بر اسلامی‌بودن و رعایت اخلاق دارد، نیست!» من میخواهم در اینجا بگویم و به همه آنهائی که هنوز به این دین و به این اسلام و به این تشیع ایمان دارند سفارش کنم تا تاربخ پر از تجاوز به زنان و حتا پسران و ازاله بکارت و خون و تعفن و قتل و کشتار و حمامهای خون و شکنجه اسلام و تشیع نگاه کنند و درس بگیرند و بدانند که اخلاق و عدالت و حریت و آزادی و انسانیت و نجابت و رآفت این دین این اسلام و این تشیع همینهاست بتوان هزار! بر مردم ایران است که با انقلابی بزرگتر از همه ی انقلابها برای همیشه از این دین نانجیبی خروج کنند و داد خود را از این دین و متولیانش بستانند. پس از این کار باید همچنانکه در همه کشورهای پیشرفته مرسوم است ایرانیان بتوانند از مرام و فلسفه و دین و آئین خود استفاده کرده و نامهای عربی و اسلامی را از خود بزودایند، پاک کنند. بیخود نیست که فردوسی بزرگ می گوید : جهان یادگارست و ما رفتنی به گیتی نماند به جز مردمی به نام نکو گر بمیرم رواست مرا نام باید که تن مرگ راست ببینید اخلاق و انسانیت ایرانی در همین دو بیتی خلاصه شده. پس با ایرانی کردن نام ها بسیاری ایرانیت که جوانمردی و سخاوت و اخلاق و شرف ایرانی به وجود خواهند آمد. انقلابی را که اشاره کردم نه تنها ایران و منطقه را تحت تاثیر و نفوذ خود خواهد گرفت، بلکه جهان را نیز وارد مرحله ای دیگر از تاریخ خواهد کرد. من بسیار از کسانیکه هنوز نام مذهبی + مثل ملی مذهبی ها+ و نواندیشان دینی یدک می کشند در حیرتم. نمی دانم آنها کی میخواهند بفهمند که دین و مذهب و اسلام واقعی تازه بسیار خشنتر و بیشرفتر و بی رحمتر کشتارگرتر و بی اخلاقتر از این است که امروز می بینیم. مردم ایران باید بر علیه تمامی روحانیت و طلاب و تمامی مداحان تمامی مذهبیون بر علیه فرماندهان سپاه و بسیج قیام کنند. چنانکه پاسدار سابق از تهران نوشته همچنین باید مردم بدانند که بدنه سپاه و بسیج فرزندان ایران زمینند و باید آنها بدانند که مردم آنها را همچون ارتشیان و سربازان فرزندان خود میدانند که باید به آغوش مردم و جامعه بیایند و در فردای سرنگونی در ارتش ملی ایران ادغام شوند. خبری را که پاسدار سابق مبنی بر شکاف در میان حتا فرماندهان پاسدار و بسیج در سایت زمانه داده است از گوشه و کنار به گوش می رسد و من هم آنرا تائید می کنم و باعث پشت گرمی ملت شریف و نجیب و مقاوم ایران است. زنده باد ایرانی یکپارچه و آزاد و دموکراتیک من شخصا جمهوریخواهم اما به هر چه نتیجه رفراندومی باشد که زیر نظر نخبگان ملی ایران و سازمانهای بین المللی باشد گردن خواهم نهاد و احترام خواهم گذاشت. همین الان در ضمن نوشتن این نظر همسرم خبرم کرد که از سروش ویدیوئي منتشر شده که در لفافه خروج بر اسلام و روحانیت و ملایان و فقه و اجتهاد را تجویز میکند. و من نمی فهمم چرا این نواندیشان دینی تا اندازه بی اندیشه و دیر فهم و کند فهمند. برای همین اینان همیشه ۱۰۰ سال عقبند. این حرف را سروش و سروشها می بایست ۱۰۰ سال پیش اگر نه ۴۰ سال پیش می زد.

  • پاسدار سابق از تهران

    یادتان باشد که در این دوسه روز گذشته خبرتان کردم که هیاهوئي بسیار عمیق در سپاه و بسیج به وجود آمده. اکثریت قاطع بدنه سپاه و حتا بخش مهمی از بسیج پرسش هائی اساسی از این حکومت ضد بشری مطرح کرده اند. حکومت از این بابت بسیار نگران است. طبق خبرهای تائید شده توسط یک آشنا «چند بسیجی بسیار مهم با فرماندهان ارشد خود مشاجره کرده اند». چرا که چند بسیجی گم شده اند و گفته میشود به شدت شکنجه شده و سر به نیست شده اند. برای همین است که سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین وارد میدان شده و مزخرفاتی را گفته است. اما از همین مزخرفات می شود دریافت که وضع داخلی سپاه و بسیج به شدت بحرانی ست. این مردک آدمکش و خشن و بینهایت احمق می گوید که در این ۴۲ سال ما حکومت اسلامی واقعی نداشتیم ما نتوانستیم مردم را توجیه کنیم، حکومت اسلامی واقعی سرامد کمونیسم و لیبرالیسم است. او حتا همچون ذرهبرش از حکومت اسلامی تقلبی حرف می زند تا به مریدان خامنه ای دلداری دهد که حکومت اسلامی واقععی در چهل سال آینده تحقق خواهد یافت. حماقت این بیشرف را ببینید که محکم ترین حکومتها هم برنامه ریزی و ادعای ﷼( سال آینده را ندارند. اما ترس چنان ارکان سپاه و بسیج که مهمترین ارکان این رژیم ضد بشر افتاده که هذیانی اینچنینی را خیلی راحت به زبان می آورند. و اما مردم ایران باید در یک هماهنگی و همبستگی آماده پرداخت هزینه ی آزادی کشورشان باشند. ایران در اشغال ملایان و مداحان و طلاب و آیت الله ها و بازوی سرکوبشان سپاه و بسیج است. اما عیب کارشان ضدیت بیش از ۹۵ درصدی مردم و اختلافات عمین بدنه سپاه و بسیج است با فرماندهانشان. امروز خانواده های قربانیان جنگ ایران و عراق و جانبازان مخالف ترینها هستند تا جائی که روحانیون و در رائسشان خامنه ای مجبور شده تا مستضعف را معانی جدید بکند و آخوندان و غارتگران و کارچاقکنها و دزدان را مستضعف نامیده. است تلویزیون سخنان مسخره ی سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین را پخش کرد و من که چندین فرمانده مردمی سپاه را می شناسم همگی او را مسخره می کردند. طبق خبری که هنوز تائيد نشده این سه جوان را به مکانی نامعلوم برده اند تا امکانات بیشتری داشته باشد تا بتوانند آنها را جلو دوربین بنشانند. برای همین باید قدری قابل نمایش باشند. در هر حال تظاهرات تئیتری حکومت را تکان داده و سپاه و بسیج هم به سخن آمده اند.