ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس: انتقام حملات پهپادهای ناشناس را در زمان مناسب می‌گیریم

اردشیر مطهری، از فرماندهان نظامی سابق و دبیر فعلی کمیسیون اجتماعی مجلس با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر، ضمن تأیید تلویحی حملات پهپادهای ناشناس به نقاطی از ایران، از «انتقام گیری» نیروهای نظامی ایران در «زمان مناسب» خبر داده است.

اردشیر مطهری، از فرماندهان نظامی سابق و دبیر فعلی کمیسیون اجتماعی مجلس با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر، ضمن تأیید تلویحی حملات پهپادهای ناشناس به نقاطی از ایران، از «انتقام گیری» نیروهای نظامی ایران در «زمان مناسب» خبر داده و نوشته است ایران مسئولیت این اقدامات را نیز خواهد پذیرفت.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

این نماینده مجلس اما در اشاره‌ای مبهم و بدون نام بردن از کشورهای دیگر، «طرف مقابل» را مسئول حملات پهپادی به برخی از نقاط ایران دانسته است.

واکنش این نماینده مجلس در حالی‌ست که برخی از منابع خبری و رسانه‌ها از «آماده‌ باش» پدافند هوایی ایران در ۲۴ ساعت گذشته خبر داده‌اند.

به‌نظر می‌رسد منظور مطهری از حملات پهپادی در این توئیت، انفجار در تأسیسات هسته‌ای نطنز باشد که روز ۱۲ تیرماه رخ داده است.

هرچند هنوز دلیل انفجار در نطنز مشخص نشده اما برخی از کارشناسان آن را ناشی از حملات پهپادی یا موشکی اسراییل به این بخش از تأسیسات هسته‌ای ایران می‌دانند.

گبی اشکنازی، وزیر خارجه اسراییل، سه روز پس از انتشار خبر منفجر شدن یک ساختمان در نیروگاه هسته‌ای نطنز و بدون اشاره دقیق به این رویداد در گفته‌هایی کنایه‌آمیز گفت: «ما کارهایی می‌کنیم که بهتر است ناگفته بماند.»

او جلوگیری از دستیابی ایران به توانایی هسته‌ای را «سیاست بلندمدت» اسراییل توصیف کرده بود.

روزنامه نیویورک تایمز اما روز ۱۱ ژوئیه/ ۲۱ تیرماه با انتشار یک گزارش و به‌نقل از دو منبع اطلاعاتی نوشت: «انفجار در بخش تولید سانتریفوژهای پیشرفته تأسیسات اتمی نظنز رخ داده و مسئولیت آن با اسرائیل بوده و این اقدام با اطلاع آمریکا صورت گرفته است.»

این منبع همچنین در ادامه گزارش خود نوشته بود، مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده‌اند که اطلاعات کافی درباره علت این انفجار در اختیار دارند، اما در حال حاضر بنا بر مصالح امنیتی از افشای آن خودداری می‌کنند.

کیوان خسروی، سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی روز ۱۳ تیر درباره آتش‌سوزی در سایت هسته‌ای نطنز گفته بود: «به دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.»

از سوی دیگر، شبکه خبری «سی‌ان‌ان» روز ۱۷ ژوئیه/ ۲۸ تیرماه، به نقل از یک مقام آمریکایی اعلام کرد که سامانه پدافند هوایی ایران طی روزهای اخیر در حالت «آماده باش کامل» قرار گرفته است.

سی ان ان، این اقدام نیروهای پدافندی ایران را برای مقابله با «تهدیدهای احتمالی» عنوان کرده است.

یک روز پیش از اعلام این خبر، آژانس ایمنی هوانوردی اروپا مستقر در آلمان با انتشار بیانیه‌ای نسبت به احتمال هدف قرار گرفتن تصادفی هواپیماهای مسافربری توسط سامانه‌های پدافند هوایی بر فراز حریم هوایی ایران هشدار داده بود.

در بیانیه این سازمان آمده بود: «به دلیل وضعیت امنیتی خطرناک و هماهنگی نامناسب و ضعیف بین بخش هوانوردی غیرنظامی و عملیات نظامی، ‌ خطر ارتکاب اشتباه در شناسایی هواپیماهای غیرنظامی وجود دارد.»

آژانس ایمنی هوایی اتحادیه اروپا همچنین در بیانیه خود تأکید کرده بود: «خطر انجام عملیات برای سطوح پروازی زیر ۲۵۰ یا ۲۵ هزار پایی (۷۶۰۰ متر) بیشتر است.»

چند پیش از این مقامات حکومتی در ایران، اشتباه در تنظیم موقعیت‌یاب راداری یک سامانه پدافند موشکی و «اقدام خودسرانه و بدون دریافت مجوز» کاربر سامانه یاد شده در شلیک موشک را به‌عنوان علت اصلی شلیک پدافند موشکی سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراینی اعلام کردند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.