ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نمایش انتخاباتی بشار اسد در سوریه ویران از جنگ

رژیم بشار اسد برای سومین بار پس از آغاز جنگ داخلی انتخابات پارلمانی برگزار می‌کند. پارلمانی که پیشاپیش ۱۶۷ کرسی از ۲۵۰ کرسی آن به نامزدان حزب اسد اختصاص داده شده است.

رژیم بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه که ماندنش در قدرت‌ جان نزدیک به ۴۰۰هزار نفر را گرفته و نیمی از جمعیت سوریه را آواره کرده است، برای سومین بار از سال ۲۰۱۱ و آغاز جنگ داخلی سوریه، انتخابات پارلمانی برگزار می‌کند. در این انتخابات تنها نامزدهای حزب «عربی-سوسیالیستی بعث» (حزب حاکم) و نامزدهای «مستقل» اعم از تجار تحت تحریم‌های ایالات متحده و نظامیان رقابت می‌کنند. ۱۶۷ کرسی از ۲۵۰ کرسی پیشاپیش به نمایندگان حزب بشار اسد اختصاص داده شده است. پناهجویان سوری و ساکنان مناطق تحت کنترل شورشیان در رای‌گیری حضور ندارند.

تصویری از یکی از حوزه‌های انتخاباتی در حلب، سوریه - (عکس از - / AFP)

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس انتخابات پارلمانی سوریه صبح امروز یکشنبه ۱۹ ژوئيه/۲۹ تیر در مناطق تحت کنترل رژیم اسد آغاز شده است. ۱۶۵۸ نامزدی که از سوی رژیم اسد تایید صلاحیت شده‌اند، برای کسب ۲۵۰ کرسی پارلمان باهم رقابت می‌کنند. شبکه الجزیره تعداد نامزدان را بیش از ۲هزار نفر اعلام کرده است.

۴۷۰۰ صندوق انتخاباتی در ۱۵ حوزه انتخاباتی مستقر شده که از این تعداد ۱۴۰۰ صندوق تنها به رای‌دهندگان نیروهای مسلح و نیروهای امنیتی سوریه‌ اختصاص دارد.

 رژیم سوریه تعداد رای دهندگان واجد شرایط را اعلام نکرده است. دراین میان ساکنان مناطقی که تحت کنترل دولت قرار ندارند، از جمله استان مورد مناقشه ادلب، و همچنین بالغ بر ۵ میلیون پناهجوی سوری که بیشتر آن‌ها در کشورهای همسایه ساکن شده‌اند، از شرکت در این انتخابات محرومند.

قرار است نتایج اولیه این انتخابات فردا دوشنبه اعلام شود.

تضمین یک بدنه سیاسی وفادار به اسد در پارلمان

بسیاری از تحلیل‌گران این انتخابات را فاقد مشروعیت می‌دانند و می‌گویند رژیم اسد برای موجه جلوه دادن خود این انتخابات را برگزار می‌کند تا هم از این فرآیند درظاهر دموکراتیک کسب مشروعیت کند و هم کرسی‌های پارلمان را به عنوان هدیه‌ای در قبال وفاداری، به سرسپردگان خود ببخشد. در انتخابات یکشنبه ۱۶۷ کرسی از پیش به حزب بعث، حزب بشار اسد اختصاص داده شده تا تضمینی بر اکثریت قاطع این حزب در پارلمان باشد. بقیه کرسی‌ها را هم نامزدان« مستقل» اعم از تجار، صنعتگران و نظامیان خواهند گرفت.

نام چندین تن از کسانی که اخیرا تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار گرفته‌اند نیز در میان نامزدان دیده می‌شود. ممکن است در این دور از انتخابات نسبت به دوره‌های پیشین نظامیان بیشتری، از جمله جنگ‌سالارها و شبه‌نظامیان، به پارلمان راه یابند.

نامزدان اپوزیسیون حزب بعث در این انتخابات غائبند و انتظار می‌رود شرکت در آن را نیز تحریم کنند. در چنین شرایطی تشکیل یک بدنه سیاسی وفادار به اسد در پارلمان یا درواقع ثبیت آن محتمل به‌نظر می‌رسد. در انتخابات دوره گذشته که در سال ۲۰۱۶ برگزار شد، ۲۰۰ کرسی از ۲۵۰ کرسی مجلس به حزب بعث و ۵۰ کرسی به نامزدان «مستقل» رسید.

در آن‌زمان بخش اعظم سوریه خارج از کنترل رژیم اسد بود. تعداد بسیار کمی در آن انتخابات شرکت کردند. اما اسد از آن زمان با پشتیبانی سپاه پاسداران (سپاه قدس) و روسیه بسیاری از مناطق را بازپس گرفت. بشار اسد در حال حاضر ۷۰ درصد کشور را در اختیار دارد. نیروهای وابسته به او در سال ۲۰۱۸ شرق غوطه و جنوب استان ادلب و در ۲۰۱۹ شمال شرقی این استان را در حملات مرگبار و با آواره کردن نزدیک به یک میلیون‌نفر، پس گرفتند.

طرح مجلس اسد برای تغییر قانون اساسی

مجلسی که از دل این انتخابات بیرون خواهد آمد قصد دارد قانون اساسی را [به نفع اسد و حزب بعث] تغییر دهد و نامزدان دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری سوریه را نیز مشخص کند. قرار است بشار اسد نیز پس از تغییر قانون اساسی فردی را به عنوان نخست‌وزیر معرفی کند. کارشناسان اما می‌گویند کمیته بین‌المللی حاضر در سوریه و اپوزیسیون، برای این پارلمان، مشروعیت تغییر قانون اساسی قائل نخواهند شد چرا که «تنها مجلسی که از طریق یک انتخابات شفاف و با حضور پناهجویان و آوارگان سوری خارج از این کشور روی کار آمده باشد» چنین مشروعیتی را خواهد داشت.

تصویری از یکی از حوزه‌های انتخاباتی در حلب (عکس از - / AFP)

بشار اسد ۲۰ سال است که در قدرت مانده و حفظ قدرت او درگیری‌های خونبار نظامی و وضعیت فاجعه‌بار اقتصادی را به مردم سوریه تحمیل کرده است. او در ۲۰۱۴ در یک رای‌گیری که ادعا شد ۸۸ درصد مردم به نفع او رای داده‌اند، برای سومین دور ۷ ساله ریاست جمهوری خود انتخاب شد.

طبق گزارش خانه آزادی (Freedom House) حکومت سوریه یکی از سرکوبگرترین حکومت‌های جهان به‌شمار می‌رود که به اتفاق «دیگر نیروهای جنگ‌طلب» حقوق سیاسی و آزادی‌های شهروندی مردم سوریه را به محاق برده است.

سایه شوم شیوع کرونا و بحران اقتصادی بر سر مردم جنگ‌زده

انتخابات روز یکشنبه قرار بود در آوریل/اردیبهشت سال جاری برگزار شود، اما به خاطر شیوع ویروس جدید کرونا در سوریه، دو بار به تعویق افتاد. تصاویر منتشر شده از حوزه‌های انتخاباتی نشان می‌دهند که رای‌گیری تحت تاثیر کرونا و با اعمال نسبی پروتکل‌های پیشگیری انجام شده است. سوریه که جمعیت آن پیش از وقوع جنگ ۲۲ میلیون نفر ثبت شده، تاکنون تنها ۴۹۶ مورد ابتلا و ۲۵ مرگ را گزارش کرده است. با این وجود به نظر می‌رسد رقم واقعی مبتلایان و قربانیان بسیار بیشتر از ارقام رسمی باشد.

سوریه با بحران اقتصادی روبه‌روست و براساس گزارش‌ها در حال حاضر ۹۰ درصد مردم سوریه زیر خط فقر قرار دارند. لیره سوریه تنها در چند ماه گذشته ۷۰ درصد ارزش خود را از دست داده است. همزمان موج جدیدی از تحریم‌های آمریکا علیه برخی از افراد و نهادهای سوری اجرایی شده‌اند که به نوبه خود فشار مضاعفی را بر اقتصاد سوریه وارد می‌کنند.

همچنان که تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده و بحران مالی لبنان وضع معیشتی مردم را بدتر کرده است، اسد ادعا می‌کند که کارزاری را علیه فساد به‌راه انداخته است. او اخیرا از این کارزار برای مصادره اموال و بخشی از ثروت رامی مخلوف، پسردایی ثروتمند خود که صاحب شرکت مخابراتی سیریا‌تل است، استفاده کرد.

یک پژوهشگر مستقل می‌گوید وضعیت بغرنج اقتصادی هم در مناطق تحت کنترل رژیم و هم در مناطق تحت کنترل شورشیان عرصه را بر مردم تنگ کرده است و بیشتر مردم می‌دانند که این پارلمان نمی‌تواند محل مناسبی برای حل مشکلات اقتصادی سوریه باشد. با این وجود بخشی از مردم امیدوارند که دور جدید فعالیت پارلمان در وضع زندگی آنها تغییر ایجاد کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    ۱۰ پاسداریکه که به خاطر کشتارمردم در جنگ‌های سوریه و عراق نشان نظامی دریافت کردند! - نشان ذوالفقار به قاسم سلیمانی. - ۱۶ فرمانده ارشد سپاه که دخالت نظامی در سوریه نقش داشتند: سرتیپ حسن همدانی، نشان فتح یک. به دلیل کشته شدن او در اطراف حلب! در سال ۱۳۹۴ این نشان به خانواده او داده شد. - سرتیپ عبد‌الله عراقی، جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه؛ نشان فتح دو. بعلت هدایت میدانی واحدهای عمل‌کننده سپاه و نیروهای غیرایرانی در نبرد حلب در سوریه !. - سرتیپ جواد عظیمی‌فر، معاون مهندسی رزمی نیروی زمینی سپاه؛ نشان نصر یک - سرتیپ محمود چهارباغی، فرمانده سابق توپخانه نیروی زمینی سپاه؛ نشان نصر یک: محمود چهارباغی که در نبرد حلب هدایت آتشبارهای توپخانه برای بازپس‌گیری این شهر از مردم سوریه در شمال سوریه را داشت! - سرتیپ هامون محمدی، فرمانده سپاه استانی گیلان؛ نشان فتح سه: سرتیپ هامون محمدی فرمانده سپاه استانی گیلان است که لشکر ۱۶ قدس هم از زیرمجموعه‌های آن است و نیروهای آن در جنگ سوریه حاضر بوده‌اند. - سرتیپ محمدعلی حق‌بین، نشان فتح سه: فرمانده لشکر ۱۶ قدس، ارتقای مقام نیز یافت و با انتقال به تهران به فرماندهی قرارگاه امام حسین سپاه منصوب شد! - سرتیپ عوض شهابی‌فر، فرمانده سپاه استانی کهگیلویه و بویراحمد؛ نشان فتح دو. او در جریان جنگ سوریه به‌شدت زخمی شد. او در جنگ سوریه، فرمانده قرارگاه محمد رسول‌الله سپاه بوده! - سرتیپ مجید ارجمندی‌فر، جانشین فرمانده قرارگاه حمزه، نشان فتح سه: از فرماندهان ارشد قرارگاه حمزه سپاه است که قرارگاه نیروی زمینی سپاه در منطقه شمال غربی ایران محسوب می‌شود که در دو استان آذربایجان غربی و کردستان فعال است. به خاطر حضور در نبردهای سوریه و عراق این نشان را دریافت کرده؟! - سرتیپ حسن شاه‌صفی، فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش؛ نشان نصر: بخاطر بمباران سکنان حلب در مهر ۱۳۹۷! او مسئول هماهنگی با روسیه در مورد عبور بمب‌افکن‌های سنگین «توپولوف ۲۲ام» روسی از آسمان ایران به سوریه بود. هواپیماهای روسی با استفاده از پایگاه سوم شکاری نوژه در همدان، وظیفه بمباران‌های سنگین مخالفان بشار اسد در سوریه به‌ویژه حلب را بر عهده داشتند و شمار زیادی از غیرنظامیان در بمباران‌های آن‌ها کشته و زخمی شدند. در ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ با حضور محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، و قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس، علاوه بر فرماندهان مزبور به شمار دیگری از فرماندهان نیروهای مسلح و سپاه در رده‌های سرتیپی و سرهنگی نیز نشان‌های فتح و نصر داده شد که اسامی آنها هنوز اعلام نشده است!؟.

  • حقیقتگو

    بشاراسد دانسته که چه موهبت هائی که ایران وروسیه برایش رقم زده اند ..یکی میلیاردها دلار وبعلاوه نفت مجانی و کالاهای اساسی مردم ایران و آنهم به مفت به وی وحکومتش ومریدانش تحویل گرفته است ودیگری اسرائیل با بیش ازدومیلیون روسی ساکن سوریه وهمچنین سامانه های ضدموشکی روسی و انهم با هزینه حکومت آخوندی قادر به حمله مستقیم و فروریختن کاخ سلطنتی اش نیشت ..دوم آنکه ترامپ هم خواهان ادامه بشاراسد وشرکاء است که به تهدید کردن اسرائیل هرچه بیشترادامه دهند و بتواند با طلکه کردن اسرائیل بعنوان حافظ اسرائیل به اصطلاح دفاع ازاسرائیل به حمایت مالی وپشتوانه سیاسی اش امیدوارباشد - سوم انکه با فراری دادن و آواره کردن مردمان مخالفش به کشورهای خارجی ارقام نجومی بیکاران درسوریه را کم کند...درحقیقت محض اوباما بدفعات حکومت سوریه را تهدید کرد ولی ازقشونی که پشت پرده درحقیقت درامریکا حکومت کرده ومی کنند اجازه عملی کردن تهیداتش را نداشت ....برطبق نوشته های کتابی که دختربرادرزاده ترامپ منتشر کرده است ترامپ را یک فاشیست تمام عیار برعلیه مسلمانان و سیاه پوستان و مردمان امریکائ جنوبی تبارمحاجروحتی یهودی ستیز قلمداد کرده است که فهاشی وتوهین همه شکل وفرمی به آنها ورد زبان ترامپ و خانواده اش بوده است !!!ا ترامپ به عمد به طالیبان ها و القاعده ها و خامنه ای و بشاراسدها وروسیه اجازه داده تا بتوانند مردمانی را که برحسب افکارترامپ مورد تنفرش هستند قتل عام کنند. ..پس بشاراسد هم مورد احترام ترامپ است .