ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در بازار خودرو مرحله جدیدی از افزایش قیمت‌ها آغاز شد

شورای رقابت با افزایش قیمت‌ خودروهای شرکت‌های خصوصی و سایپا به میزان ۲۰ درصد موافقت کرد. هیچ ضمانتی برای تثبیت قیمت‌ها وجود ندارد.

شورای رقابت با افزایش قیمت‌ خودروهای  شرکت‌های خصوصی و یکی از خودروسازان بزرگ (سایپا و ایران خودرو) به میزان ۲۰ درصد موافقت کرد. هر سه ماه یک بار در قیمت‌ها تجدید نظر می‌شود. قیمت پژو ۲۰۶ به بیش از ۱۰۳ میلیون تومان و پژو پارس به بیش از ۱۰۵میلیون تومان رسید.

مرحله جدیدی از افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو آغاز شد
مرحله جدیدی از افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو آغاز شد

شورای رقابت برای آن دسته از خودروهایی که قیمت پایه نداشتند و به تازگی تولید شده‌اند، روش موسوم به کلینیک را در قیمت‌گذاری اعمال می‌کند. بر این اساس ۱۰ متخصص در حوزه  خودرو با توجه به هزینه تمام شده خودرو، قیمت پایه محصولات جدید را تعیین می‌کنند. مابقی خودروها می‌بایست از دستورالعمل قیمت‌گذاری خودرو مصوب شورای رقابت تمکین کنند. نخستین جلسه «کلینیک تجاری قیمت‌گذاری خودرو» هفته گذشته برگزار شد. انتظار می‌رفت که قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو تغییر نکند. اما چنین نشد.  

رئیس شورای رقابت دوشنبه ۳۰ تیر در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از موافقت این سازمان با افزایش قیمت خودروها به صورت فصلی (هر سه ماه یک‌بار) با توجه به نرخ تورم در کشور خبر داد. خودروسازان در صورت تمایل می‌توانند هر سه ماه یک‌بار، نرخ تورم را از بانک مرکزی درخواست کنند و سپس با تایید ستاد تنظیم بازار، افزایش قیمت را رقم بزنند. رضا شیوا در مصاحبه با ایسنا درباره احتمال احتکار خودرو توسط خودروسازان و عرضه آن با قیمت گران‌تر در فصل بعد گفت:

«اکثر خودروهای پرمصرف (پرتیراژ) مشمول افزایش قیمت می‌شوند. ضمن اینکه با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط سازمان صمت که می‌بایست در طول سال یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود، این تعداد خودرو در میان ماه‌های سال توزیع می‌شوند. لذا خودروساز نمی‌تواند خودروی خود را عرضه نکرده و برای فصل بعدی که قیمت‌ها بالاتر خواهد بود نگه دارد. نظارت بر تولید خودروها و عرضه آن‌ها به بازار وجود خواهد داشت.»

قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا

قیمت جدید محصولات ایران خودرو
براساس قیمت‌های جدید شرکت ایران خودرو در تیرماه امسال پژو ۲۰۶ تیپ دو از ۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به ۹۰ میلیون و ۶۰۰ هزارتومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ از ۸۲ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان به ۱۰۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان؛ پژو ۴۰۵ اس ال ایکس از ۶۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به ۹۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و پارس ال ایکس (Tu ۵) از ۷۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به ۱۰۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و پژو ۲۰۷ دستی از ۹۲ میلیون و ۷۰۰هزار به ۱۲۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.
قیمت جدید محصولات سایپا
شرکت سایپا هم قیمت‌های جدید محصولات خود را اعلام کرد که براین اساس تیبا دو از ۶۰ میلیون و ۶۲۰ هزار تومان به ۷۷ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان، کوئیک معمولی از ۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزارتومان به ۹۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ساینا آپشنال از ۷۸ میلیون تومان به ۹۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

افزایش قیمت‌ها در دور باطل رانت‌خواری

به ‌دلیل افزایش نرخ تورم، ایجاد سرمایه‌های سرگردان و کاهش ارزش ریال و کاهش تولید و عرضه خودرو به بازار، و در اثر سودجویی و رانت‌خواری، خودرو در ایران از کالای مصرفی به کالایی سرمایه‌ای تبدیل شده و بازار خودرو را با یک تناقض در تقاضا مواجه کرده است: در بازار خودروی ایران این روزها از یک سو، تقاضا بسیار بالاست و از سوی دیگر تقاضا پایین است. باید دید کدام تقاضا بالا و کدام پایین است. امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در مصاحبه با ایسنا رانت‌خواری را مسئول این پارادوکس دانست:

«در حال حاضر تقاضا برای سرمایه‌گذاری بسیار بالاست. به عنوان نمونه پراید ۴۷ میلیون تومانی کارخانه، بیش از ۷۹ میلیون تومان در بازار آزاد فروخته می‌شود. مشخص است که این رانت ۳۰ - ۴۰ میلیون تومانی، تقاضا را افزایش می‌دهد. اما اگر روزی پراید ۷۸ میلیون تومان عرضه شود، دیگر این حجم تقاضا وجود ندارد و به یکباره تقاضا ریزش می‌کند. بنابراین نکته مهم اینجاست که در فضای غیرتعادلی هستیم. گاهی مقدار کمی از نقطه تعادلی منحرف می‌شویم اما در حال حاضر تعادل دچار به هم‌ریختگی شده است. چراکه از یک طرف، تولید نصف و از سوی دیگر رانت نسبت به قیمت خودرو ایجاد شده است که تعادل را کاملا به هم ریخته است.»

اما هیچ ضمانتی وجود ندارد که با افزایش قیمت خودرو رانت‌خواری در این عرصه وارد مرحله تازه‌ای نشود. یک ماه قبل که نرخ دلار حدود ۲۰ هزار تومان بود،  آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور با توجه به قیمت ارز و مواد اولیه روز خواهان افزایش ۵۵ درصدی قیمت قطعات خودرو شده بود. قیمت دلار یکشنبه گذشته وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد اما با تزریق ارز از محل وصول طلب بانک مرکزی از واردکنندگان کالا با ارز دولتی، قیمت دلار در روز دوشنبه ۳۲۰۰ تومان کاهش یافت. از طرف دیگر هیچ ضمانتی هم وجود ندارد که خودروسازان بتوانند سطح تولید را حفظ کنند. در سه سال گذشته تولید خودرو در ایران ۴۰ درصد کاهش یافته است.

صنعت خودروسازی در ایران در سال‌های اخیر با زیان‌های تصاعدی کلان روبه‌رو شده است. در سال ۹۸ این زیان ۴۷ هزار میلیارد تومان بود در حالی‌که در سال ۹۷ تنها ۱۴ هزار میلیارد تومان زیان گزارش شد.

زندگی و معیشت نزدیک به یک میلیون نفر از جمعیت شاغل ایران به صنایع خودروسازی وابسته است. در صنایع خودروسازی ایران ۱۲۲ هزار نفر اشتغال مستقیم دارند که ۱۱۰ هزار نفر آن‌ها در دو گروه بزرگ خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا کار می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.