ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا بیش از هر زمان دیگری در ایران قربانی گرفت

تعداد قربانیان ویروس جدید کرونا به ۲۲۹ نفر در یک شبانه روز رسید که بالاترین رقم اعلام‌شده از آغاز همه‌گیری کرونا در ایران است. ۲۵ استان در وضعیت قرمز یا هشدار قرار دارند

شمار قربانیان ویروس جدید کرونا در آخرین روز تیر به بالاترین حد خود رسید. ۲۵ استان ایران در وضعیت قرمز یا هشدار قرار گرفته‌اند. همزمان با وخیم‌ترشدن همه‌گیری مرگبار کووید۱۹ در ایران، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره اعمال محدودیت‌ها و کمبودهای نظام درمان در استان‌ها وزیر بهداشت را به پاسخ‌گویی فرا خواندند. دولت همچنان طرح واحدی را برای مقابله با این وضعیت در دستورکار خود ندارد. اظهارات روزهای گذشته مسئولان نیز، مسئله گرایش دولت به فرضیه «ایمنی جمعی» را مطرح کرده است. معاون وزارت بهداشت اما امروز این فرضیه را «شکست‌خورده» دانست و ادعا کرد «ایمنی‌ جمعی» به هیچ عنوان مبنای سیاست‌های دولت نیست.

تیر ۱۳۹۹ -، تهران- ویروس کرونا بیش از هر زمان دیگری در ایران قربانی گرفت. وزیر بهداشت می‌گوید دغدغه‌های معیشتی اجازه قرنطینه کامل نمی‌دهد. مردم در مواجهه با تبعات اقتصادی ناشی از همه‌گیری کرونا دست تنها مانده‌اند. (عکس از عطا کناره / AFP)

تعداد قربانیان ویروس جدید کرونا به ۲۲۹ نفر در یک شبانه روز رسید که بالاترین رقم اعلام‌شده از آغاز همه‌گیری کرونا در ایران است. سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت روز سه‌شنبه، ۳۱ تیر  اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته ۲۶۲۵ نفر به کووید۱۹ مبتلا شده‌اند و این بیماری جان ۲۲۹ نفر از مبتلایان را گرفته است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره وضعیت استان‌ها نیز گفت: استان‌های مازندران، فارس، آذربایجان شرقی و غربی، خراسان رضوی، البرز، خوزستان، لرستان، گلستان، کرمان، زنجان و ایلام در وضعیت قرمز و استانهای تهران، اصفهان، بوشهر، هرمزگان، قزوین، مرکزی، خراسان شمالی، همدان، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، اردبیل و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند. وضعیتی که در روزهای گذشته ثابت مانده و در مواردی وخیم‌تر شده است.

تعداد کودکان مبتلا به ویروس کرونا نیز افزایش نگران‌کننده‌ای پیدا کرده است. سعیده صالح غفاری، مدیرعامل انجمن اوتیسم سه‌شنبه از ابلاغ بخشنامه چگونگی پذیرش کودکان اوتیسم به مراکز درمانی خبر داد و گفت: تعداد موارد تماس و مراجعات مواد ابتلا به کرونا در کودکان اوتیسم و خانواده آنان در موج دوم کرونا در مقایسه با موج اول، ۱۰ برابر افزایش یافته است.

«دغدغه معیشت اجازه قرنطینه نمی‌دهد»

همزمان با تشدید موج ابتلا به کرونا که تعداد قربانیان بیشتری می‌گیرد، برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سعید نمکی، وزیر بهداشت را برای سوال به مجلس فراخواندند.

طبق گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا) نمایندگان تهران درباره «کم و کاستی‌ها و روند مقابله با کرونا» و نمایندگان مشهد، رباط کریم و مینودشت درباره «کمبود تجهیزات پزشکی، کمبود کادر درمان و لزوم پرداخت فوق العاده پرستاران و کادر درمان» از سعید نمکی سوال کرده‌اند. محسن فتحی، عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفته که نمایندگان از پاسخ‌های وزیر بهداشت «قانع شده‌اند».

به نوشته ایسنا سعید نمکی درباره اعمال محدودیت‌ها گفته : «نمی‌توان محدودیت اجتماعی کامل را انجام داد چون بحث معیشت مردم در میان است؛ مسوولان دغدغه معیشتی دارند و باید در کنار آن هم کرونا را مدنظر قرار دهند؛ پس باید رویکرد به سمتی پیش برود که خروجی خوبی داشته و کشور از پیک کرونا عبور کند».

سخنان سعید نمکی را می‌توان در کنار اظهارات روزهای گذشته حسن روحانی، رئیس جمهوری و برخی دیگر از مسئولان ستاد مقابله با کرونا قرار داد که که با استناد به یک گزارش وزارت بهداشت از برآورد ابتلای ۲۵ میلیون نفر به ویروس کرونا سخن گفتند و ابتلای ۳۵ میلیون نفر به کرونا را «غیرقابل اجتناب» دانستند. رویکردی که مسئله نقش فرضیه «ایمنی جمعی» را در سیاست‌های دولت مطرح کرده است.

حسن روحانی تلویحا این فرضیه را تایید کرده و محسن مردانی، از اعضای کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا نیز گفته: «چه بخواهیم و چه نخواهیم کشور با افزایش مبتلایان به سمت ایمنی جمعی پیش می‌رود» و باید آن را «به فال نیک گرفت».

«فرضیه ایمنی جمعی شکست خورده است»

همزمان با ثبت بیشترین تعداد کشته‌شدگان براثر کرونا معاون بهداشت وزارت بهداشت اما اظهارنظر متفاوتی را ارائه کرد.علیرضا رئیسی سه‌شنبه به آمار تخمینی ابتلای ۲۵ میلیون ایرانی به کرونا اشاره کرد و گفت:

«سیاست وزارت بهداشت، ستاد مقابله با کرونا و حتی دولت به هیچ وجه ایجاد ایمنی گله‌ای نیست و کشورهایی هم که در ابتدای شیوع بیماری این سیاست را اتخاذ کرده بودند پشیمان شدند. ایمنی جز با واکسن ایجاد نخواهد شد بنابراین تا زمانی که واکسن در دسترس قرار نگرفته است تنها راهی که داریم رعایت پروتکل‌های بهداشتی است».

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه به بهبود نسبی وضعیت خوزستان و ثابت ماندن وضعیت همه‌گیری کرونا در هرمزگان اشاره کرد و هشدار داد که استان‌های مازندران و خراسان رضوی مجددا به سمت بیماری خیز برداشته‌اند.

علیرضا رئیسی گفت: «در استان فارس و شهر شیراز کادر درمان بیمارستان‌ها میزان مرگ و میر را نسبت به میزان بستری پایین نگه‌داشته‌اند. »

موج شیوع کرونا سنگین‌تر شده و فشار طاقت فرسایی را هم به اقتصاد خانواده‌ها و هم به نظام سلامت و کادر درمان بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تحمیل کرده است. روز گذشته رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت از «نیروهای داوطلب» دعوت کرد به کمک کادر درمان بیمارستان‌ها بیایند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.