ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: یمن دوباره در آستانه یک بحران غذایی بزرگ است

برنامه جهانی غذا، یونیسف و فائو هشدار دادند که در صورت تأمین نشدن منابع مالی برای امدادرسانی، میلیون‌ها یمنی در معرض قحطی قرار خواهند گرفت.

سه نهاد بزرگ وابسته به سازمان ملل در بیانیه‌ای مشترک هشدار دادند که در صورت تأمین نشدن منابع مالی ضروری برای امدادرسانی به جنگ‌زدگان در یمن، میلیون‌ها تن در این کشور در معرض گرسنگی شدید قرار خواهند گرفت.

بحران آب در شهر تعز در جنوب غربی یمن ــ عکس: Shutterstock

برنامه جهانی غذا، صندوق کودکان (یونیسف) و سازمان خواربار و کشاورزی (فائو) چهارشنبه ۲۲ ژوئیه / ۱ مرداد از خطر قریب‌الوقوع کمبود حاد مواد غذایی در یمن خبر دادند.

این سه نهاد در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که به دلیل بحران اقتصادی و بحران همه‌گیری ویروس جدید کرونا، قحطی در شش ماه آینده در بخش‌هایی از یمن حاد خواهد شد.

بر اساس این بیانیه، بین دو میلیون تا سه میلیون و دویست هزار تن در جنوب یمن به جمع کسانی افزوده خواهند شد که در فقیرترین کشور جهان عرب، در معرض عدم امنیت غذایی حاد قرار دارند.

لوران بوکرا،‌ مدیر برنامه جهانی غذا برای یمن دراین‌باره به خبرگزاری «آسوشیتدپرس» گفت:

«یمن در جبهه‌های مختلفی دچار بحران است. ما باید همین حالا دست به کار شویم. در ۲۰۱۹ نیز به لطف اقدامات سریع بود که برنامه جهانی غذا و شرکایش توانستند از حادشدن وضعیت در آسیب‌دیده‌ترین مناطق یمن جلوگیری کنند.»

بحران کرونا اما دورنمای امدادرسانی را نومیدانه‌تر کرده است. بسیاری از کشورهایی که به امدادرسانی در یمن کمک مالی می‌کردند، با همه‌گیری کووید‌۱۹ از میزان این کمک‌ها کاسته اند.

کودکان یمنی گرسنه‌اند

کودکان یمنی در صف بیمارستان در صنعا - دو میلیون کودک از سوءتغذیه حاد رنج می‌برند، عکس: afp

یونیسف در گزارش پنج ساله خود از وضعیت جنگ یمن که جمعه ۶ تیر / ۲۶ ژوئن منتشر شد اعلام کرد که کمبود بودجه این سازمان موجب خواهد شد که در شش ماه آینده ۳۰ هزار کودک دیگر در معرض سوءتغذیه حاد قرار بگیرند و تا پایان سال شمار کودکان گرسنه ممکن است به بیش از ۲,۴ میلیون نفر افزایش یابد.
به‌گفته یونیسف، همه‌گیری ویروس جدید کرونا در حال تشدید فاجعه انسانی در یمن است. نظام بهداشتی و زیرساخت‌های آن تحت الشعاع چنین وضعیتی قرار گرفته و عملاً در حال فروپاشی است.
بر اساس آمار رسمی در یمن بیش از ۱۰۰۰ مورد ابتلا به کووید ۱۹ و ۲۷۵ مورد مرگ بر اثر این ویروس ثبت شده است، با این حال، اعتقاد بر این است که آمار واقعی بسیار بیشتر است زیرا قابلیت‌های تست کرونا به شدت محدود است.
یونیسف می‌گوید گسترش سریع ویروس کووید ۱۹ همچنین با نبود امکانات بهداشتی همراه است و حدود ۱۰ میلیون کودک دسترسی ناچیزی به آب پاکیزه دارند. مدارس نیز تعطیل هستند به همین دلیل خطر کار کودکان و ازدواج اجباری یا استخدام افراد زیر سن قانونی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
سازمان ملل می‌گوید حدود ۲۴ میلیون یمنی، یعنی بیش از ۸۰ درصد جمعیت این کشور به نوعی به کمک‌های بشردوستانه یا کمک‌های حفاظتی برای بقا نیاز دارند. بیش از سه میلیون نفر آواره‌اند و بسیاری به‌ویژه در اردوگاه‌ها در معرض بیماری قرار دارند.

بخش دیگری از کاهش کمک‌ها نیز برای افزایش فشارهای مالی بر «انصارالله» یمن، گروهی از شیعیان حوثی تحت حمایت جمهوری اسلامی است که در جنگ با ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات متحده عربی قرار دارد.

به گفته لیز گرانده، هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه ملل متحد برای یمن، ۱۸ ماه پیش نیز یمن در معرض قحطی بزرگی قرار داشت، اما کمک‌های مالی «گشاده‌دستانه» مانع تحقق آن شد.

یمن وخیم‌ترین بحران انسانی را از سر می‌گذارند. جنگ داخلی یمن بیش از ۱۰۰ هزار تن را کشته و افزون بر سه میلیون تن را آواره کرده و ۲۴ میلیون تن معادل ۸۰ درصد جمعیت کشور را برای یافتن غذا و دیگر مراقبت‌های پایه‌ای برای ادامه بقا به کمک‌های نهادهای امدادرسان وابسته کرده است.

در این شرایط، ۷۵ درصد برنامه‌های سازمان ملل که به انواع امدادرسانی و مراقبت از شهروندان یمنی مشغول بودند، اکنون تعطیل شده اند.

یونیسف چندی پیش نیز ۶ تیر / ۲۶ ژوئن در گزارش پنج ساله خود از وضعیت جنگ یمن اعلام کرد که کمبود بودجه این سازمان موجب خواهد شد که در شش ماه آینده ۳۰ هزار کودک دیگر در معرض سوء تغذیه حاد قرار بگیرند و تا پایان سال شمار کودکان گرسنه می‌تواند به بیش از ۲,۴ میلیون نفر افزایش یابد.

در جنگ یمن، عربستان سعودی و متحدانش از دولت عبد ربه منصور هادی حمایت می‌کنند و ایران از شیعیان حوثی. جنگ یمن را جنگ نیابتی عربستان سعودی و ایران نیز می‌نامند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Farid

    صید ترال به عنوان مخرب‌ترین شیوه صید، هم به اکوسیستم منطقه ضربه زده و برخی گونه‌های آبزیان را نابود می‌کند و هم به مشکل صیادان ایرانی تبدیل شده. هر کشتی ترال چینی در هفته به اندازه ۵۰ لنج صید کرده و نان ۱۵۰۰ صیاد ایرانی را آجر می‌کند. این روزها نیز که صیادان ایرانی با بحران بیکاری و فقر دست و پنجه نرم‌ می‌کنند، حداقل ۱۷ کشتی چینی در آب‌های جنوبی ایران به ماهیگیری مشغولند. کشتی‌های چینی مجوز صید در فاصله دورتر از ۱۲ مایلی ساحل و عمق ۲۰۰ متر و بیشتر را دارند اما تا فاصله ۵ مایلی سواحل جنوب کشور هم پیش آمده‌اند. توجیه سازمان شیلات این است که دخائر آبزیان در بخش‌های مختلف آب مشترک است، پس چه فرقی دارد که آنها کجا ماهیگیری کنند! دولت و مقامات مسئول از دو سال پیش که ویدئوهای تکان‌دهنده‌ی صید توسط این کشتی‌ها از سوی مردم محلی منتشر شد، شروع به تکذیب و لاپوشانی کرده‌اند. محمدجواد ظریف پینو کیو دلال جان کری و روسها و چینی ها گفته، ما منابع زنده در این آب‌ها داریم که اگر از آنها استفاده نشود نابود می‌شوند و چون ما نمی‌توانیم از آنها استفاده کنیم، قاعده‌اش اینست که به دیگران اجازه صید بدهیم و خیلی‌ از کشورها همین کار را می‌کنند!!. در حالیست که در آمریکا ماهیگیران سقف در گرفتن ماهی دارند. اما محمدعلی حسن‌زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفته، این آب‌ها به اجاره‌ی بلندمدت چینی‌ها درآمده است.!! آیا اجاره‌ی منابع آب‌های جنوبی کشور و مجوز به کشتی‌های ترال چینی، بخشی از پروژه ایران‌فروشی و قرارداد ۲۵ ساله جمهوری اسلامی با جمهوری خلق چین است؟