ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: پرداخت یارانه مانع از گسترش کرونا می‌شود

«برنامه توسعه سازمان ملل» می‌گوید تضمین یک درآمد پایه که بتواند به اقشار کم‌درآمد امکان در خانه ماندن بدهد، سرعت شیوع ویروس کرونا را کاهش می‌دهد. دو و نیم میلیارد نفر در ۱۲۳ کشور در حال توسعه به چنین درآمدی احتیاج دارند.

«برنامه توسعه سازمان ملل» اعلام کرد: پرداخت یک درآمد موقت ماهیانه به ۲,۵ میلیارد نفر از جمعیت فقیر و کم‌درآمدی که در ۱۲۳ کشور در حال توسعه زندگی می‌کنند، به نحوی که به آن‌ها امکان خانه‌نشینی را بدهد، ممکن است سرعت شیوع کرونا در جهان را کاهش دهد. سازمان ملل پیشنهاد کرده است این کشورها از محل بودجه مرتبط با بدهی‌های معلق شده خود به شهروندانشان یارانه پرداخت کنند.

درصد قابل توجهی از جمعیت جهان به خاطر مسائل معیشتی امکان خانه‌نشینی ندارند. سازمان ملل می‌گوید تضمین یک درآمد پایه و موقت می‌تواند این امکان را برای مردم کشورهای فقیر فراهم کند و سرعت گسترش ویروس جدید کرونا را کاهش دهد عکس از شاتراستاک

 گزارش «برنامه توسعه سازمان ملل» که پنج‌شنبه ۲۳ ژوئیه/ ۲ مرداد منتشر شد نشان می‌دهد تضمین درآمدی که بتواند به مردم فقیر امکان در خانه ماندن بدهد، ممکن است به کاهش سرعت شیوع ویروس جدید کرونا بینجامد. براساس این گزارش بالغ بردو میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر از جمعیت کم‌درآمد جهان در ۱۲۳ کشور در حال توسعه به چنین درآمدی احتیاج دارند.

در گزارش «برنامه توسعه سازمان ملل» پیشنهاد شده کشورهای فقیر پولی را که پیشتر صرف پرداخت بدهی‌هایشان می‌کردند، اکنون به صورت یارانه به مردم پرداخت کنند.

با اوج گرفتن شیوع ویروس کرونا و آشکار شدن تبعات اقتصادی همه‌گیری جهانی این ویروس، گروه ۲۰، متشکل از ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان در آوریل سال جاری توافق کردند بدهی‌های کشورهای فقیر جهان را تا پایان سال به تعلیق درآورند.

سازمان ملل سه گزینه را برای پرداخت یارانه به فقرا پیشنهاد داده است. گزینه نخست این است که دولت براساس میانگین درآمدی کنونی شهروندان، به آن‌ها یارانه بدهد. گزینه دوم واریز پول به حساب شهروندان با درنظر گرفتن محل سکونتشان و تفاوت مخارج زندگی در نقاط مختلف یک کشور است. گزینه سوم اما پیشنهاد می‌کند واریز یارانه بدون درنظر گرفتن محل زندگی انجام شود.

آخیم اشتاینر، مدیر دفتر توسعه سازمان ملل در این‌باره گفت:

«شرایط بی‌سابقه، اقدامات اجتماعی و اقتصادی بی‌سابقه را طلب می‌کند. در چنین شرایطی کمک مالی به صورت تضمین موقتی یک درآمد پایه برای به فقیرترین مردمان جهان به عنوان یک گزینه مطرح شده است. کمک‌های مالی و طرح‌های احیای اقتصادی نباید صرفا برروی بازارهای بزرگ و شرکت‌های بزرگ متمرکز باشد».

آیا پیشنهاد سازمان ملل عملی‌ست؟

همه کشورهای فقیر اما از پرداخت بدهی در زمان شیوع کرونا معاف نشده‌اند. به گزارش خبرگزاری رویترز اقدام گروه ۲۰ در عمل با چالش‌هایی مواجه بوده و از ۷۳ کشور واجد شرایط تنها ۴۲ کشور به بخشش بدهی‌ها تمایل نشان داده‌اند. از ۱۲ میلیارددلار بدهی که وعده داده شده بود معلق می‌شود، تنها ۵,۳ میلیارد دلار تخفیف داده شده است.

شنبه محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان که میزبان نشست اخیر گروه ۲۰ بود نیز اعلام کرد: تصمیم‌گیری درباره تمدید تعلیق بدهی‌ها به پایان سال موکول شده است.

با این‌وجود آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل درخواست کرده امکان لغو بدهی‌ها به همه کشورهای درحال توسعه و با درآمد متوسط داده شود.

ویروس جدید کرونا تاکنون دست کم ۱۵,۳ میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و جان بیش از ۶۳۰ هزارنفر را گرفته است. سازمان ملل هشدار داده است که همه‌گیری جهانی کووید۱۹ و رکود اقتصادی جهانی ناشی از آن ممکن است برای نخستین بار از ۱۹۹۰ تا به امروز شمار فقرا در جهان را افزایش دهد و ۲۶۵ میلیون نفر را به مرز گرسنگی بکشاند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.