ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان: آغاز مذاکرات بین‌الافغانی منوط به تبادل زندانیان است

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر اعلام کرد که در صورت تکمیل روند تبادل زندانیان، روند مذاکرات بین‌الافغانی برای پیشبرد صلح پس از عید قربان آغاز خواهد شد.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر اعلام کرده که در صورت تکمیل روند تبادل زندانیان میان این گروه و دولت افغانستان، روند مذاکرات بین‌الافغانی برای پیشبرد صلح در این کشور پس از عید قربان آغاز خواهد شد. این اولین بار است که با این پیشنهاد مشروط، جدول زمانی برای مذاکرات صلح در این کشور تعیین شده است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

سهیل شاهین، روز پنج شنبه دوم مردادماه/ ۲۴ ژوئیه در حساب کاربری خود در توئیتر با تأیید این خبر نوشت: «امارت اسلامی [طالبان] آماده است که تا روز عید سعید اضحی [عید قربان] آینده زندانیان باقی‌مانده جانب مقابل را به این شرط رها کند که زندانیان ما هم مطابق لیست سپرده شده رها شوند.»

او در ادامه نوشته است که پس از تکمیل روند تبادل زندانیان، گروه طالبان آماده است تا بلافاصله پس از عید قربان، مذاکرات بین‌الافغانی را آغاز کند.

به‌نوشته الجزیره، دولت افغانستان تاکنون چهار هزار و ۴۰۰ زندانی عضو گروه طالبان را آزاد کرده و در مقابل طالبان نیز از آزادی ۸۶۴ نیروی امنیتی افغان که در بازداشت شبه نظامیان خود داشته، خبر داده است.

توافق نامه صلح در افغانستان در روز ۲۹ فوریه/ ۱۰ اسفند ۹۸ با حضور مایک پومپئو، وزیر امورخارجه آمریکا، از سوی زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان و ملا عبدالغنی برادر، مسئول دفترسیاسی طالبان و معاون این گروه، در دوحه پایتخت قطر، امضا شد.

شهاب‌الدین دلاور، عضو دفتر سیاسی طالبان در قطر، در گفتگو با زمانه در پیوند با آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان و تأمین صلح در کشور را یک «پیروزی مهم» توصیف کرده و در همین زمینه گفته بود: «پس از این توافق و پس از خروج تمامی نیروهای خارجی از افغانستان، مردم افغانستان شاهد تأمین یک صلح پایدار، امنیت دائمی و استقلال در کشور خواهند بود.»

از سوی دیگر، برخی از مقامات دولتی افغانستان به پیشنهاد مشروط سخنگوی دفتر سیاسی گروه طالبان واکنش نشان داده‌اند.

 جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرده:

«علی‌رغم اینکه زندانیان طالبان، پیش از آزادی متعهد شده‌اند به جنگ بر نمی‌گردند، اما اکنون شماری از زندانیانی که پیش‌تر از آزاد شده بودند، علیه نیروهای امنیتی در میدان جنگ حضور دارند.»

به‌گفته این مقام دولتی، دفتر طالبان در قطر باید از حضور دوباره این زندانیان سابق در جنگ جلوگیری کند و برای آغاز گفت‌وگوهای صلح، گروه طالبان باید خشونت‌ها را کاهش دهد.

آمار ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان اما نشان می‌دهد نزدیک به پنج ماه پس از توافق صلح میان طالبان و آمریکا، حملات طالبان افزایش یافته است.

در آخرین نمونه از این حملات مسلحانه، گروهی مسلح روز ۲۳ اردیبهشت‌ماه امسال به زایشگاه پزشکان بدون مرز در کابل یورش بردند که در نتیجه آن، ۱۳ پرستار و مادر و کودک کشته و دست‌کم ۱۵ نفر دیگر زخمی شدند.

هرچند طالبان مسئولیت این حمله را هیچ‌گاه به‌طور رسمی نپذیرفت اما مقامات دولتی افغانستان همچنان طالبان را مسئول این حمله خونین می‌دانند.

تحرکات نظامی گروه طالبان در مناطق مختلف افغانستان و تداوم حمله‌های این گروه به غیرنظامیان و نیروهای امنیتی در این کشور در ماه‌های اخیر، روند مذاکرات صلح را تحت تأثیر قرار داده است.

از سوی دیگر، نیروهای ارتش افغانستان نیز در ماه‌های گذشته حملاتی را در تلافی اقدامات طالبان انجام داده‌اند که منجر به کشته شدن شماری از غیر نظامیان شده است.

به‌نوشته الجزیره، هفته گذشته در یک حمله هوایی از سوی ارتش افغانستان به مراسم تجلیل از یک فرمانده تازه آزاد شده گروه طالبان در استان هرات، دست‌کم هشت غیر نظامی کشته و ۱۶ تن دیگر زخمی شدند.

در همین رابطه زلمی خلیل زاد، فرستاده ویژه ایالات متحده در افغانستان اعلام کرده که عکس‌ها و گزارش‌های منتشر شده از این حمله نشان می‌دهد که بسیاری از غیرنظامیان، از جمله کودکان، کشته شده‌اند.

او در واکنش به این خبر، با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:

«ما از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم که ضمن پرهیز از خشونت، از غیرنظامیان محافظت کنند و با توجه به اینکه آغاز مذاکرات در افغانستان نزدیک است، اقدامات لازم را انجام دهند.»

در حال حاضر ۶۰۰ شبه نظامی وابسته به گروه طالبان در زندان‌های دولت افغانستان به‌سر می‌برند که این موضوع یکی از مسایل مناقشه برانگیز بین دولت و طالبان در ماه‌های اخیر است.

مقامات افغانستان معتقدند این ۶۰۰ زندانی، مرتکب جرایمی شده‌اند که قانون اجازه آزاد سازی آن‌ها را نمی‌دهد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر در این کشور نیز از این تصمیم دولت پشتیبانی کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    سرنوشت مردم افغانستان هم همجون سرنوشت مردم ویتنام جنوبی خواهد که امریکا سالها درآنجا اطراق کرده بود و برعلیه ویتنام شمالی و زخنه چین و شوروی به ویتنام جنوبی می جگنید ولی به یکباره تصمیم به خروج ازویتنام جنوبی گرفت و ویننام جنوبی را درمقابل ویتنام شمالی تنها گذاشت ونتیجه ان شد که قشون نظامی ویتنام شمالی وارد ویتنام جنوبی شدند وهزاران مردم را بقتل رساندند ...باردیگر امریکا همان می کند که درویتنام کرده است ازاقغانستان خارج میشود و مردم افغانستان را دربست به طالیبان ها والقاعده ها تحویل میدهد ...برطبق گفته مقامات حکومتی افغانستان طالیبان ها ازاد شده باردیگراسلحه بدست برعلیه حکومت افغانستان ومردم افغانستان به کشتارمشغول شده اند ...باید پرسید توافق شاید بین انسان ها نتیجه ای داشته باشد وتوافق انسان برپایه صلح وامنیت با گرگ و گفتار ومار چه نتیجه ای وچه مفهومی می توان داشته باشد ؟ ترامپ تخیل بافانه تصورمی کند که چنین توافقی با چنین جنایتگرانی درافغانستان می تواند زمینه ساز توافق با حکومت اخوندی ایران شود!!!واقعا" چه تصور فرای تصور پوچ و مهملی !!!فقط به شکل وشمایل طالیبان های زندانی درپشت حصارهای سلول زندان توجه کنید که آیا اینها صلح پذیرندو یا تشنه خون ریزی واستبداد وخفقان؟