ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اصول‌گرای تندرو رسماً ناظر بر فرایندهای مالی کشور شد

مراسم معارفه مهرداد بذرپاش، رئیس جدید دیوان محاسبات برگزار شد. او که برخوردهای تند سیاسی‌اش حتی زبانزد نیروهای درون جمهوری اسلامی است گفته است با کسی برخورد سیاسی نمی‌کند.

با برگزاری مراسم معارفه مهرداد بذرپاش، رئیس جدید دیوان محاسبات، یک اصول‌گرای تندرو که به فساد مالی نیز متهم شده، به‌طور رسمی سکان نهاد ناظر بر همه فرایندهای مالی کشور را در دست گرفت. بذرپاش در این مراسم از انتقادهایی که از او شده بود گلایه کرد اما گفت با منتقدان «برخورد سیاسی» نخواهد کرد. قالیباف نیز فرآیند انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات را قانونی خواند.

مهرداد بذرپاش، رئیس جدید دیوان محاسبات کشور ـ عکس از آرشیو

مراسم معارفه مهرداد بذرپاش، رئیس کل جدید دیوان محاسبات صبح دوشنبه ۶ مرداد/ ۲۷ ژوئیه، در محل این دیوان برگزار شد و عادل آذر رئیس پیشین دیوان محاسبات از سمت خود کنار کشید.

بذرپاش در مراسم معارفه خود از «توسعه‌ دایره نظارت دیوان محاسبات» سخن گفت و درباره ارائه بودجه سالانه افزود: «گزارش تفریغ بودجه که مهم‌ترین سند نظارت مالی کشور است، باید تغییرات جدی بکند. بسیاری از پرونده‌هایی که تشکیل می‌شود ناشی از همین تأخیر است.»

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت:

«کلکسیونی از تهمت را به ما وارد کردند که از همه‌ آن‌ها گذشتم. (...) با دیوان کار سیاسی نخواهیم کرد. با ما برخورد سیاسی شد ولی با کسی سیاسی برخورد نمی‌کنیم.»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکم مرداد با ۱۵۸ رأی موافق مهرداد بذرپاش را به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور برگزیدند. لطف‌الله فروزنده، دیگر نامزد این مقام بود که رأی نیاورد.

انتخاب مهرداد بذرپاش به‌عنوان رئیس دیوان محاسبات کشور حتی با اعتراض‌هایی از سوی دیگر اصول‌گرایان همراه بود. احمد توکلی، نماینده سابق اصول‌گرا و رئیس هیئت‌مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت در نامه‌ای به محمدباقر قالیباف از امکان انتخاب بذرپاش به عنوان رئیس دیوان محاسبات به تندی انتقاد کرد و آن را «غیرقانونی» خواند.

توکلی، در توییت تازه‌ای به جلسه با قالیباف و حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با موضوع بررسی روند انتخاب بذرپاش به ریاست دیوان محاسبات اشاره کرده و نوشته است:

«دیروز جلسه با رئیس مجلس، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، دو نماینده دیگر و مدیرعامل دیده‌بان، استدلال‌هایمان در اعتراض به انتخاب رئیس دیوان محاسبات شرح دادیم. گفتند فرآیند آن انتخاب قانونی بوده، شما هم اعتراض‌تان را قانونی پیگیری کنید. امروز در جلسه ویژه دیده‌بان در این‌باره تصمیم می‌گیریم.»

مهرداد بذرپاش، صاحب‌امتیاز روزنامه اصول‌گرای تندرو «وطن امروز»، مدیرعامل پیشین شرکت خودروسازی سایپا و سرپرست پیشین بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف است. او در رأس برخوردهای خشونت‌آمیز با دانشجویان معترض قرار داشت.

پس از رفتن بذرپاش از سایپا مشخص شد که او به‌عنوان مدیرعامل «حقوق نجومی»‌ می‌گرفته و در سال‌های ۸۷ و ۸۸، مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان پاداش گرفته است.

بذرپاش در انتخابات مجلس نهم نیز از حوزه انتخابیه تهران رأی آورد و به عضویت هیئت رئیسه درآمد. اما در پایان این مجلس بود که اتهام‌ها علیه مشارکت او در فساد، زمین‌خواری و فروش املاک دولتی آشکار شد. او اما این اتهامات را رد کرد.

در حواشی مربوط به پرونده اکبر طبری، معاون دفتر رئیس پیشین قوه قضائیه که به فساد متهم شده، نام بذرپاش نیز آمده است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم معارفه بذرپاش، فرایند انتخاب او در مجلس را «براساس قانون» خواند و گفت: «رقابت جدی و مؤمنانه در کمیسیون برنامه بودجه مجلس شکل گرفت.»

قالیباف افزود: «در مجلس یازدهم اولویت بر نظارت داریم و کشور نیز امروز بیش از گذشته بر نظارت نیاز دارد.»

رئیس مجلس شورای اسلامی علت اصلی مشکلات اقتصادی کشور را «در نحوه تصویب بودجه» دانست و ضمن تأکید بر اهمیت اصلاح ساختار بودجه گفت:

«متأسفانه گامی در جهت اصلاح ساختار بودجه برداشته نشده است و تردیدی وجود ندارد که دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه ۹۳ مجموعه اگر کنار هم قرار گیرند می‌توانند اصلاح ساختار بودجه را محقق کنند و باید در این راستا گام بردارند.»

در ماه‌های اخیر اختلاف‌هایی میان دولت و دیوان محاسبات بروز کرد. گزارش فروردین‌ماه سال جاری دیوان محاسبات کشور از «تفریغ بودجه ۹۷» نشان می‌داد ۴,۸ میلیارد دلار ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی که قرار بود برای تأمین کالاهای اساسی مصرف شود، «گم» شده و در قبال این مبلغ هیچ‌گونه وارداتی انجام نشده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، گزارش دیوان محاسبات را «۱۰۰ درصد» غلط خواند و گفت این گزارش «براساس بی‌اطلاعی محض از مقررات و قوانین کشور» داده شده است.

«تفريغ بودجه» نوعی حسابرسی کلی عمليات مالی دولت است. دیوان محاسبات کشور سالانه با بررسی حساب‌ها و اسناد مربوط به دستگاه‌های دولتی گزارش تفریغ بودجه را تهیه می‌کند که در آن نحوه و میزان هزینهٔ سازمان‌ها، پروژه‌ها و پیشرفت آنها بر اساس لایحه بودجه مشخص است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    خامنه ای وسپاه و اقازاده ها و عناصرحکومتی ازریز تا درشت و میلیاردرهای چپاولگر ودزد برای اینکه خطر افشاگری و افشا شدن ازآنچه دراین چهل ساله اندوخته کرده اند ومدتی است که انگشت شمار برخی ازآنها با دردسر افشا شدن دراذعان عمومی مواجه شده اند علاج را دربستن وچسابدن تمامی راها و منفذهائی شده اند که خطرات افشاگری تهدیدشان نکند - درحقیقت مجلس یازدهم با سپاه وقالیباف و اقشاراخوندهای دزد وجمعی دزدهای هیولائی تحت عنوان اصولگر درحقیقت جعبه سیاه حکومتی خواهد بود که هرگز خبری ارچپاولگرهائی انجام شده ومیشود به بیرون درز نخواهد نکرد زیراکه چنین دزدهائی هرگز برعلیه خودشان افشاگری نخواهند کرد وخامنه ای رهبرچنین دزدهائی بدرستی انتخابش را کرده است !!حالا یک جوانک حزب اللهی بسیجی بیسواد که بطورفرمایشی وارد دانشگاه شده است و برحسب ضدمردمی بودنش وضرب وشتم دانشجویان و سوابق جنون گری دردانشگاه و چپاولگری وفساد به هرشکل وفرمی دارد درحقیقت برای کورکردن چشم های ناظران درارگان محاسبات کشور و پنهان کردن چپاولگری های میلیارددلاری به عمد انتخاب شده است !!درخبرهای منتشره شده ازارگان محاسبات بیش از8میلیارددلار گم شده است درخبری دیگر 22میلیارددلار گم شده است درخبری دیگر صاحب معادن هفت تپه که حقوق گران را پرداخت نکرده وکارگران معترض هم با ضرب وشتم ودستگیرهای انچنانی سپاه مواجه شدند بیش از98میلیون دلار ازطریق صرافی به کانادا فرستاده است ودرخبری دیگر دزدان هیولائی درپتروشیمی فله ای بیش ازیک میلیارد یورو دزده اند ..طبری ها و قاضی منصوری ها میلیارددلار چپاول کرده اند وغیره ....پس لازمه سرپوش گذاشتن به این چپاولگرهای ازمطلع شدن مردم همان واگذاری تمام امورمالی کشور بدون انکه مردم ازموردی دریابند به عناصر بسیجی وسپاهی واطلاعاتی حکومت تمام فاسد خامنه ای است !!

  • reza

    زیر 40 ساله هائی که‌آماده ‌انتخابات 1400 می‌شوند مهرداد بذرپاش که در کابینه احمدی نژاد حضور داشت و به محض زاویه پیدا کردن او با حامیان تند رو و کنُد رو اصولگرایش از او جدا شد، ناگهان سر از مجلس در آورد. البته نه بعنوان نماینده مجلس بلکه بعنوان منتخب و منتصب دیوان عالی محاسبات. درباره او و بویژه آینده سیاسی اش حرف و نقل بسیار است. از جمله این که از نامزدها و کاندیداهای بیت رهبری برای انتخابات سال آینده است و به همین دلیل دستور انتصاب او بعنوان رئیس دیوان محاسبات از بیت رهبری به قالیباف ابلاغ شد تا برای آن آینده تجربه اندوزی کرده و با امور زیربنائی دولت آشنا شود. بویژه که سن و سالش تقریبا مشابه سن و سال "آذری جهرمی" وزیر ارتباطات دولت روحانی است و این احتمال وجود دارد که این دو در رقابت انتخابات ریاست جمهوری روبروی یکدیگر قرار بگیرند. درباره وزیر ارتباطات آن سوابق و وابستگی های اقتصادی و مانورهای سیاسی و پریدن از این سکو به آن سکو که این روزها درباره بذرپاش انتشار می یابد وجود ندارد، درعین حال که هنگام ورود به کابینه روحانی متهم به داشتن نقش در فیلترینگ ها شد اما مخالفتش با فیلترینگ تلگرام و اینستاگرام و ... نشان داد که آن اتهام متوجه وی نیست. گفتند امنیتی است اما اکثر مدیران جمهوری اسلامی یک دوره یا نظامی بوده اند و یا امنیتی، ضمن این که این مسئله نیز ثابت نشده است. آیا این دو مصداق آن دولت جوانی هستند که رهبر جمهوری اسلامی آن را مطرح کرده است؟ وزیر ارتباطات مشهور به دفاع از دولت الکترونیک است و بذرپاش مشهور به طرفدار دولت تابع بیت رهبری و درحقیقت تابع "مجتبی خامنه ای". سیب حادثه بسیار در آسمان توفانی ایران می چرخد تا به زمین برسد و به همین دلیل این نوع پیش بینی ها هنوز بسیار زود است و نمی توان با قاطعیت درباره آنها سخن گفت. درباره مهرداد بذرپاش از جمله گفته میشود وی علاوه بر دوران مدیریت "سایپا" در قلب اندیشکده ها و مراکز باصطلاح مطالعاتی و تحقیقاتی و اجرایی قرار دارد. از الکترونیک مبین و توسکا تا ستاد امام و اندیشکده افرا و اسما و غیره. می گویند عباس کدخدایی سخنگوی قوه قضائیه که خود او هم احتمالا رقیب بذرپاش و وزیر ارتباطات در انتخابات ریاست جمهوری آینده خواهد بود و کامران دانشجو از مجریان کودتای انتخاباتی 88، هر کدام در بخشی و موسسه ای نهایتا به بذرپاش وصل هستند و اگر رقیب انتخاباتی نشوند، نامزد حضور در کابینه احتمالی بذرپاش خواهند بود. پیک نت