ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

الکاظمی خواهان رسیدگی به خشونت‌ها در میدان التحریر بغداد شد

مردم معترض در اعتراض به وضعیت قطعی مکرر برق به خیابان‌های بغداد آمدند. به سوی آن‌ها تیراندازی شد و دو نفر کشته شدند. سازمان ملل این خشونت‌ها را محکوم کرد.

در پی اعتراضات خونین یکشنبه شب در بغداد که منجر به کشته شدن دست‌کم دو نفر شد، نخست‌وزیر عراق دستور انجام تحقیقات فوری داد. سازمان ملل نیز این خشونت‌ها را محکوم کرد.  

تظاهرات اعتراضی در بغداد ـ عکس از آرشیو (Photo by AHMAD AL-RUBAYE / AFP)

یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق دوشنبه ۶ مرداد / ۲۷ ژوئیه اعلام کرد که مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور دستور داده است که درباره رویدادهای شب گذشته در میدان التحریر بغداد تحقیقات فوری انجام شود.

یکشنبه شب ۵ مرداد / ۲۶ ژوئیه در میدان الطیران و خیابان‌های نزدیک به میدان التحریر بغداد، جوانان عراقی در اعتراض به وضعیت خدمات و قطعی مکرر برق در گرمای شدید هوا دست به تظاهرات اعتراضی زدند.

آن‌ها در این تظاهرات شعارهایی علیه دولت و احزاب پرنفوذ سردادند و نیروهای ضد شورش برای پراکنده کردن معتزضان گاز اشک‌آور شلیک کردند.

به ‌گفته برخی از فعالان در این تظاهرات به سوی معترضان تیراندازی مستقیم شد و دست‌کم دو نفر کشته و ۹ نفر زخمی شدند.

سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق از این رویدادها اظهار تأسف کرد و گفت نیروهای امنیتی وظیفه دارند از شرکت‌کنندگان در تظاهرات مسالمت‌آمیز دفاع کنند.

دفتر سازمان ملل متحد در عراق نیز صبح دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای خشونت‌های یکشنبه شب بغداد را محکوم و از تحقیقات در این زمینه و برخورد با عاملان خشونت‌ها استقبال کرد.

در بیانیه دفتر سازمان ملل آمده است:

«مردم عراق در شرایط دشواری قرار دارند و چالش‌های متعددی در برابر آن‌هاست. باید بدون هیچ قید و شرطی از حق آن‌ها در اعتراضات مسالمت‌آمیز دفاع کرد.»

گزارش‌های منتشرشده حاکی از آن است که در هوای گرم تابستان برخی مناطق بغداد در روز تا ۱۸ ساعت قطعی برق دارند.

بررسی‌های انستیتوی مطالعات انرژی دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد که شکاف بین عرضه و تقاضا برای مصرف برق در عراق افزایش یافته است. در سال ۲۰۱۹ این شکاف حدود شش هزار مگاوات بود اما در ژوئیه سال ۲۰۲۰ شکاف به ۹۵۰۰ مگاوات رسید. این شکاف، منجر به افزایش خاموشی‌ها در زمان‌هایی می‌شود که هوا گرم است و تقاضا برای روشن کردن کولر و پنکه بالاتر است.

وزارت نیرو در عراق میزان مصرف انرژی برق در این کشور را ۱۳ هزار و ۵۰۰ مگاوات اعلام کرده و می‌گوید تلاش می‌کند در سال جاری سه هزار و ۵۰۰ مگاوات دیگر از انرژی برق را از طریق احداث و راه‌اندازی واحدهای جدید تولید برق وارد شبکه توزیع برق کند.

جنگ هشت ساله با ایران و فقدان سرمایه‌گذاری کافی برای بازسازی زیرساخت‌های برق، سبب وابستگی عراق به منابع تأمین گاز و برق از ایران شده است. به گفته بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران، جمهوری اسلامی هر ماه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار گاز به عراق صادر می‌کند. چهار میلیارد دلار از ۱۲ میلیارد دلار صادرات ایران به عراق مربوط به صادرات برق و گاز است که دو میلیارد دلار آن هنوز پرداخت نشده است.

۷ مه/ ۱۸ اردیبهشت بلافاصله بعد از آن‌که مصطفی الکاظمی از پارلمان رأی اعتماد گرفت واشنگتن اعلام کرد برای کمک به موفقیت دولت جدید بغداد، معافیت ۱۲۰ روزه‌ای را برای عراق و با هدف ادامه واردات برق از ایران در نظر می‌گیرد. پس از آن، در خردادماه گذشته قرارداد دوساله صادرات برق به عراق میان دو کشور امضا شد. حدود ۴۰۰ هزار دلار از طلب ایران نیز از عراق وصول شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Faryad

    پایگاه التاجی بغداد که محل حضور نیروهای ارتش آمریکا در عراق است، شامگاه دوشنبه 27 ژوئیه 2020 مورد حمله موشکی قرار گرفت و 3 فروند موشک به آن اصابت کرد. ابوعلی العسکری، یکی از مسئولان امنیتی گردان‌های حزب‌الله در روزهای گذشته در صفحه توئیترش نوشت که حزب‌الله آمادگی کامل برای ضربه زدن به منافع آمریکا در عراق را دارد!!. خامنه‌ای، روز سه‌شنبه 21 ژوئیه 2020 در دیدار با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق تاکید کرد که کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس را فراموش نکرده و «و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکایی‌ها خواهد زد!!.»

  • Sattar bheshti

    - رژیم ایران از طریق نیروهای وزارت اطلاعات و همچنین سپاه قدس ده‌ها عملیات ترور بر علیه مخالفین در اروپا انجام داد. این امر سبب شد جامعه جهانی از اروپا بخواهد با تروریسم ایران در این قاره مقابله کند. - سهیلا فورش کلهر از فعالین سرشناس کُرد و عضو رهبری حزب دمکرات مسیحی سوئد از سوءقصد به خود با پرتاب بمب دستی به منزلش خبر داد. «ساعت حدود 01:00، جمعه 24 ژوئیه، بود که اعضای خانواده با شنیدن صدای یک انفجار قوی بیدار شدند. یک بمب آتش‌زا به ایوان خانه پرتاب شده بود. آتش هنوز فراگیر نشده بود اما مواد سوزنده تمامی محیط ایوان را در بر گرفته بود.» او در ادامه افزود «طی دو روز متوالی، افرادی ناشناس با تلفن تماس می‌گرفته، من و خانواده‌ام را به دلیل فعالیت‌ها و افشاگری‌‌ام علیه رژیم ایران تهدید به مرگ می‌کردند، پس از آن فورا مورد حمله با بمب آتش‌زا قرار گرفتیم. من هیچ برداشت دیگری ندارم مگر این‌که رژیم حاکم بر ایران عامل و آمر این حمله باشد.» سهیلا ادامه داد: «من نه از این موضوع متعجبم و نه می‌ترسم، اما نگران امنیت فرزندان خود هستم. دختر بزرگ من که در آمریکا زندگی می‌کند و برای گذراندن تعطیلات تابستانی به نزد ما آمده، هنوز در حالت شوک قرار دارد.» «پلیس بلافاصله خود را به محل رسانده و تحقیقات در این مورد را آغاز کرد و رد پای مطمئنی را در مورد افراد مشکوک یافته و امیدوار است که عاملین این حمله را رچه زودتر دستگیر کند.» - حسام‌الدین آشنا مشاور روحانی مجاهدین خلق را تهدید کرد؛ «صیادهای مرصاد» هنوز در کمین‌تان هستند! در 24 آوریل 1990 کاظم رجوی، برادر مسعود رجوی فعال حقوق بشر در نزدیکی منزلش در ژنو به دست نیروهای امنیتی ایران کشته شد. در پی ترور کاظم رجوی، یک قاضی سوئیسی به نام شاتلان در 22 ژوئن 1990 در یک بیانیه اعلام کرد که 13 مقام رسمی ایران برای اجرای این ترور با استفاده از گذرنامه‌های دیپلماتیک! از تهران به ژنو آمدند و برخی از آنها بلافاصله با پرواز خطوط هوایی ایران به کشورشان بازگشتند!!.

  • حقیقتگو

    درهرکشوری که امریکا واروپا دربه سقوط کشناندن حکومت هایشان نقش صددرصدی داشته اند مردمان این کشورها با چنین بهرانی فاجعه باراقتصادی ورفاهی وامنیتی مواجه شده اند - حکومت پادشاهی افغانستان را درهم کوبیدند واسلامیون جایگزیش کردند - حکومت پهلوی درهم کوبیدند وحکومت خمینی جایگزینش کردند - حکومت صذام حسین را درهم کوبیدن وعراق را تکه پارکردند و حکومت اسلامی جایگزیش کردند - حکومت قذافی را درهم کوبیدن و حکومت های اسلامی بی لایق و دزدی زا جایگزینش کردند ..هرچند که حکومت های این کشورها قبل از فروپاشی شان که آنهم دربست ازطرف امریکا واروپا هدایت شد صددرصد مردمی و آزادی خواه نبوده اندولی اوضاع مالی واقتصادی ورفاهی و امنیتی وپیشرفت مردمان آنها درآن زمان چه بوده است وحالا چگونه است ؟؟!!!درزمان صدام حسین هم کمبودبرق و بهران اقتصادی بود؟ عراق ویران شد وعلایم ویران شدن کشوری هم بهران اقتصادی و مالی ورفاهی مردمان و درگیری های آنچنانی است !!!حکومت های کنونی دراین کشورها برپایه زوراسلحه وکشتارحکومت می کند افرادی هم دراین حکومت ها مشغولند که انکارحکومت کردن درخانه شان را با حکومت کردن برکشوری ومیلیونها مردم اشتباهی گرفته اند!!عراق سالهای سال نفت فروخته ومیفروشد وتحریم نفتی وغیره هم نداشته است پس پولها چه شدند ونصیب چه اقشاری دزد وتمام بی مصرفی شده اند؟درحقیقت رئیس جمهوران امریکا چه بوش پدر وچه بوش فرزندنش باشند جنایتی نتهابرعراق ومردم عراق کردند بلکه باعث قشون کشی خمنینی وخامنه ای بدرون عراق وازانجا هم به سوریه وموجب کشتارمردم سوریه شدند ودرست عین همین جنایت را امریکا واروپا درویتنام انجام دادند