ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی قوه قضائیه بازداشت دو شهروند سوئدی را تأیید کرد

در حالی که حمید نوری از عوامل کشتار ۶۷ همچنان در سوئد زندانی است، اسماعیلی می‌گوید دو شهروند سوئدی به جرم قاچاق مواد مخدر دستگیر شده‌اند و رسیدگی به پرونده آن‌ها ادامه دارد.

سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی خبر سه هفته پیش خبرگزاری تسنیم مبنی بر بازداشت دو تبعه سوئدی در ایران به اتهام قاچاق مواد مخدر را تأیید کرد و اتهام آن‌ها را «جرم» نامید. بازداشت این دو شهروند سوئدی در حالی انجام می‌شود که قرار بازداشت حمید نوری از عوامل کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷، در سوئد برای دهمین بار تمدید شده است.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی، سه‌شنبه ۷ مرداد در نشست خبری خود گفت: «دو نفر از اتباع کشور سوئد به جرم قاچاق مواد مخدر، در حالی که محموله‌ها نیز وجود داشتند، توسط ضابطین قضائی دستگیر شدند و پرونده در فرآیند رسیدگی است.»

به‌گفته اسماعیلی، قوه قضائیه از طریق وزارت امور خارجه بازداشت این دو نفر را به دولت و سفارت سوئد اعلام کرده و گفته است که «می‌توانند از خدمات کنسولی برخوردار باشند و از امتیازاتی مانند ملاقات و تماس استفاده کنند».

سخنگوی قوه قضائیه در حالی از «جرم» دو شهروند سوئدی سخن می‌گوید که به‌گفته خود او هنوز فرآیند قضائی پرونده به اتمام نرسیده است.

خبرگزاری تسنیم پیش از این در ۱۱ تیر خبر بازداشت دو تبعه سوئدی در ایران به اتهام قاچاق مواد مخدر را منتشر کرد.

تسنیم دو تبعه سوئدی را «اعضای اصلی یک باند بین‌المللی مواد مخدر» معرفی کرد که به‌تازگی در ایران کشف شده است.

به‌گفته این خبرگزاری، بخش بزرگی از محموله کشف‌شده از این باند، «مواد مخدر صنعتی خطرناک» بود.

نام افراد بازداشت‌شده، زمان کشف محموله و انهدام این باند اعلام نشده است.

جمهوری اسلامی بارها شهروندان خارجی را به اتهام‌های گوناگون بازداشت کرده و از این دستگیری‌ها به‌عنوان اهرمی برای مبادله زندانیان خود در کشورهای دیگر استفاده کرده است.

در حال حاضر حمید نوری، دادیار قضائی سابق جمهوری اسلامی و از عوامل کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ به اتهام «نقض قوانین بین‌المللی از طریق جنایت علیه بشریت و قتل» در سوئد زندانی است و یکم مرداد / ۲۲ ژوئیه قرار بازداشت او برای دهمین بار و به مدت چهار هفته دیگر تمدید شد. نوری آبان‌ماه سال گذشته به حکم دادگاهی در سوئد دستگیر شد.

همچنین احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی ـ سوئدی که اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵ در ایران بازداشت شد، همچنان در زندان اوین به‌سر می‌برد. دادگاه انقلاب تهران او را به اتهام «محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل» به اعدام محکوم کرد و این حکم در دیوان عالی کشور تأیید شد.

جلالی از سال ۱۳۸۸ ساکن سوئد بود و در حوزه مدیریت بحران پژوهش و فعالیت می‌کرد و در دانشگاه کارولیسنکا در نزدیکی استکهلم مشغول به کار بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاظم

    سهیلا فورش کلهر، فعال کُرد ایرانی سوئدی فعال سرشناس کُرد و عضو رهبری حزب دمکرات مسیحی سوئد،که در سوئد زندگی می کند از سوءقصد به خود با پرتاب بمب دستی، توسط عوامل رژیم ایران به منزلش خبر داد. او گفت: «اوایل بامداد یک بمب آتش‌زا به ایوان خانه ام پرتاب کردند. آتش هنوز فراگیر نشده بود اما مواد سوزنده تمامی محیط ایوان را در بر گرفته بود». او افزود: «اساس و پایه اینگونه حمله‌ها به وضعیت آشفته رژیم در داخل کشور و افزایش نارضایتی‌های مردم برمی‌گردد. حالا رژیم می‌خواهد این مسائل را با قتل حل کند. رژیم جمهوری اسلامی هنوز به روشهای 41 سال گذشته خود که شامل قتل و ترور گروگانگیری بود، ادامه می‌دهد. اما اینبار جامعه جهانی را علیه خود بسیج خواهد کرد. امروز فرداست که رژیم تروریست پرور جمهوری اسلامی همچون طالبان و داعش غارنشین و انتحاری شود. اما ایران افغانستان نیست، جوانان برومند کشور، ایران را از لوث کثیف و متعفن این متحجران جنایت پیشه برای همیشه پاک خواهند کرد.

  • Reza

    گروگان گیری روز روشن ، همیشه در روی همین پاشنه چرخیده، گروگان گیری برای تبادل زندانی‌!

  • هشدار

    همان اول که نوری در سوئد بازداشت شد به عرض همگان رساندم که طبق معمول تاکتیک و استراتژی دولت ایران گروگانگیری است و اتباع سوئد یا اصلا به ایران و کشورهای تحت سلطه اش نروند و یا در صورت ضرورت کمال احتیاط را انجام دهند . حالا هم پس از چندی کشمکش و تهدید و غیره بالاخره مبادله در پشت پرده انجام خواهد شد ؛ مگر اینکه با مقاومت قاطع سوئد و جامعهء جهانی روبرو شوند .