ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا جان ۲۳۵ نفر را گرفت - تهران در وضعیت قرمز

ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران محدودیت‌های پیشین را یک هفته دیگر تمدید و برگزاری نمایشگاه و اجتماع را ممنوع اعلام کرد. یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم خواهان توزیع رایگان ماسک و توقف موقت فعالیت ادارات شد.

بیماری کووید ۱۹در یک شبانه‌روز جان ۲۳۵ نفر دیگر را در ایران گرفت. سه استان دیگر از جمله تهران، به استان‌های قرمز افزوده شدند. گسترش کرونا به تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها و فرسودگی نیروی درمانی منجر شده به نحوی که برخی خبرها از پیشنهاد برای کمک‌گرفتن از نیروهای مسلح در مراکز درمانی خبر می‌دهند. ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران محدودیت‌های پیشین را یک هفته دیگر تمدید و برگزاری نمایشگاه و اجتماع را ممنوع اعلام کرد. یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم خواهان توزیع رایگان ماسک و توقف موقت فعالیت ادارات شد. همزمان اما، به‌دلیل اصرار حکومت جمهوری اسلامی بر برگزاری مراسم محرم از یک سو و مراسم سرنوشت‌ساز کنکور ورود به دانشگاه‌ها از سوی دیگر، میلیون‌ها نفر در معرض خطر ابتلا به کووید۱۹ قرار دارند.

به‌رغم جان دادن ۲۳۵ بیمار کووید۱۹ در یک شبانه‌روز، مسئولان جمهوری اسلامی ایران از برگزاری مراسم محرم صرف‌ نظر نکرده‌اند و به انتشار یک شیوه‌نامه اکتفا کرده‌اند. عکس از یکی از مساجد تهران - مرداد ۹۹

تعداد قربانیان ویروس جدید کرونا در ایران ۲۳۵ نفر افزایش یافت. آخرین گزارش رسمی سخنگوی وزارت بهداشت از گسترش کرونا در ایران حاکی از ابتلای قطعی ۲هزار و ۶۶۷ نفر دیگر به ویروس کرونا و مرگ ۲۳۵ بیمار کووید۱۹ در ۲۴ساعت گذشته است. این تعداد تا به امروز بالاترین رقم ثبت‌شده جانباختگان کووید۱۹ در یک شبانه‌روز است. براین اساس ویروس کرونا که هر روز رقم بالاتری از بیماران را به کام مرگ می‌کشاند، تا روز سه‌شنبه ۷ مرداد در ایران ۲۹۶ هزار و ۲۷۳ نفر را به صورت قطعی مبتلا کرده و جان ۱۶ هزار و ۱۴۷ نفر را گرفته است.

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت علاوه بر اعلام این ارقام از بروز وضعیت قرمز در سه استان دیگر ایران از جمله تهران، خبر داد. در حال حاضر ۱۵ استان‌ تهران، مازندران، گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، خراسان رضوی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، لرستان و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند. ۱۱ استان آذربایجان غربی، خوزستان، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، کهگیلویه و بویر احمد، مرکزی، یزد، گیلان و قم هم در وضعیت هشدار به‌سر می‌برند.

با اتکا به گزارش‌های رسمی می‌توان گفت در هفته‌های اخیر وضعیت ایران از نظر شیوع کووید۱۹ تنها رو به وخامت رفته است. لاری شیوع کووید۱۹ را «نگران‌کننده» خواند و گفت: موارد بستری روزانه در کشور به دوران اوج پیک بیماری در اسفند ۹۸ نزدیک شده است.

وضعیت استان‌ها: برپایی بیمارستان‌های صحرایی و پیش‌بینی افزایش تعداد مبتلایان در مرداد

به صورت مشابه مسئولان و پزشکان در استان‌ها نیز از افرایش تعداد مراجعه به بیمارستان‌ها و ابتلا به ویروس کرونا خبر داده‌اند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران سه‌شنبه اعلام کرد: یک هزار و ۵۸۴ نفر بیمار با علائم تنفسی حاد مشکوک به کرونا، بر اساس تشخیص بالینی در مراکز درمانی این استان بستری هستند.

روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل، شهری که در روزهای گذشته وضعیت وخیمی را از نظر شیوع کرونا تجربه کرده است، نیز تعداد بیماران بستری «مشکوک به کرونا» در این شهر را ۳۰۹ نفر اعلام کرد.

در اصفهان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی این شهر اعلام کرد با توجه به آمارها پیش‌بینی می‌شود تعداد بیماران بستری در شهر اصفهان دست کم به ۱۵۰۰ بیمار و در استان اصفهان به ۳۰۰۰ بیمار برسد. او از پرشدن تخت‌های بیمارستانی خبر داد و گفت: در شهر اصفهان نیاز به حداقل ۵۰۰ تخت ICU داریم یعنی تمام ظرفیت ICU های شهر اصفهان باید به رسیدگی به بیماران کووید۱۹ اختصاص یابد.

منوچهر کرمی، معاون بهداشتی دانشگاه و رئیس مرکز بهداشت استان همدان هم خبر از  برپایی بیمارستان صحرایی در برخی از استان‌های کشور داد، اما گفت: همدان هنوز به این مرحله نرسیده است.

در حالی که بسیاری از پزشکان و مسئولان وزارت بهداشت مردم را به ماندن در خانه‌‌ها فرا می‌خوانند و اعلام می‌کنند تنها در صورت بروز علائم حاد به بیمارستان مراجعه شود، قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت هم سه‌شنبه اعلام کرده: یکی از دلایل افزایش فوتی‌های کرونا مراجعه دیرهنگام بیماران به مراکز درمانی است.

تمدید محدودیت‌ها در تهران و پیشنهاد استفاده از نیروهای مسلح برای کمک به کادر درمانی

اعلام وضعیت قرمز شیوع کرونا در تهران، امروز سه‌شنبه با تمدید محدودیت‌ها به مدت یک هفته همراه شد. علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران گفت: محدودیت‌های اعمال شده توسط ستاد کرونای استان تهران، حداقل تا پایان هفته آینده برقرار خواهد بود.

زالی برگزاری نمایشگاه، مجمع عمومی وتجمعات در تهران را نیز تا پایان هفته آینده ممنوع اعلام کرد.

او همچنین در یک گفتگوی تلویزیونی از افزایش مراجعه بیماران مشکوک به کرونا در تهران و ورود ۶۸۴ بیمار جدید در ۲۴ ساعت گذشته به بیمارستا‌های تهران خبر داد، که به گفته او بر تاب‌آوری نیروی انسانی و ظرفیتهای درمانی تاثیرگذاشته است. از این بیماران ۱۲۴ نفر معادل ۱۷ درصد بیماران، با حال وخیم در بخش‌های ویژه بستری شده‌اند.

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در بخش دیگری از سخنانش گفت به وزیر بهداشت پیشنهاد کرده است با هماهنگی سازمان نظام وظیفه و نیروهای مسلح بخشی از مشمولان خدمت سربازی و دانش آموختگان مقطع کارشناسی ارشد، دکترا و Phd پزشکی و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی را در مراکز درمانی و بهداشتی این دانشگاه به‌کار گیرد.

پیش از این هم رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت از «نیروهای داوطلب» دعوت کرده بود به کمک کادر درمان بیمارستان‌ها بیایند.

محمدعلی محسنی بندپی، از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز امروز سه‌شنبه خواهان تعطیلی موقتی ادارات شد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت:‌ اکنون که امکان قرنطینه کامل وجود ندارد باید دستگاه‌های مختلف را وادار کرد که فعالیت ۳۰ درصدی کنونی را هم به دورکاری بدل کنند تا تردد‌های شهر و بین‌شهری کاهش پیدا کند. محسنی بندپی اضافه کرد:

«هفته پیش استاندار تهران اعلام کرد که قرار گرفتن تهران در وضعیت هشدار همان وضعیت قرمز را تداعی می‌کند که این با توجه به نوع فعالیت و رفت و آمد در تهران است. اکنون که وضعیت وارد قرمز شده لازم است فعالیت ادارات حتی برای مدت کوتاه متوقف شود».

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ادامه روند ممکن است برای کشور «بحران‌زا» باشد و به همین خاطر دو وزارتخانه بهداشت و کشور باید با توزیع رایگان ماسک و محلول‌های ضدعفونی کننده در مراکز پرتردد، جلوی افزایش آمار ابتلا را بگیرند و «در این شرایط باید از برگزاری اجتماعات غیرضروری پرهیز کرد تا شاهد افزایش مبتلایان و فوتی‌ها به کرونا نباشیم.»

«مراسم محرم تعطیل‌بردار نیست»

همزمان که مسئولان مردم را به پرهیز از اجتماع فرا می‌خوانند، برای صرف‌نظر کردن یا تعویق دو اجتماع بزرگ کشوری چاره‌ای اندیشیده نشده است. از یک سو و با مجوز مسئولان، جامعه‌ای که بخش عمده‌ای از آن معتقدات مذهبی را بر شواهد علمی مقدم می‌دانند، در آستانه برگزاری یک مراسم چندروزه و جمعی هستند و از سوی دیگر میلیون‌ها داوطلب ورود به دانشگاه‌ها قرار است برای برگزاری آزمون کنکور گردهم بیایند.

ستاد مقابله با کرونا که مجوز برگزاری مراسم محرم را صادر کرده، سه‌شنبه در اطلاعیه‌ای «نحوه برپایی مراسم سوگواری ماه محرم» و « دستورالعمل‌های بهداشتی را برای مردم، سخنرانان و مسئولان هیئات مذهبی، تکایا و حسینیه ها» را مشخص کرد.

این اطلاعیه که از سوی کمیته اطلاع‌رسانی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا و در ۶ بند منتشر شده، برگزاری مراسم در فضاهای سربسته را به روزها و ساعت مشخص و پذیرایی و اطعام را به بسته‌بندی بیرون‌بر و در ظروف یکبار مصرف محدود کرده است.مطابق با دستور این ستاد، برگزاری مراسم‌ها در «اماکن مجاز » وصرفا با رعایت اصول «کاهش زمان مراسم، تراکم حداقلی، آلودگی زدایی منظم، رعایت فاصله یک و نیم متر و استفاده مستمر و همگانی از ماسک» انجام خواهد شد. اما مشخص نشده است چه نهادی و چگونه بر این موارد نظارت خواهد کرد.

تا به امروز، در نقاط مختلف ایران پزشکان و مسئولان بر سر این‌که تا چه‌اندازه برگزاری مراسم‌های عروسی و عزاداری خانوادگی در بروز موج کنونی شیوع کرونا تاثیر داشتند، توافق داشته‌اند. اکنون اما که ایران در آستانه برگزاری تجمع‌های ده روزه و کشوری قرار دارد، صداهای نگران و مخالف با برگزاری مراسم‌های محرم، نادیده گرفته می‌شوند.   

حمله لفظی به مخالفان برگزاری مراسم محرم و کنکور

ناصر مکارم شیرازی، یکی از مراجع تقلید شیعه عزاداری ماه محرم و صفر را «اصولی که به‌هیچ‌وجه نمی‌توانیم آن‌ها را رها کنیم» خواند. او سه‌شنبه گفت: «به هیچ قیمت نمی‌توان جلوی برگزاری مراسم عاشورا را گرفت» و مخالفت با برگزاری مراسم محرم را با تلاش‌های مخالفان مذهب در زمان رضاخان پهلوی مقایسه کرد.

همزمان با این اظهارات و به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، تعداد بیماران سرپایی و بستری، قم وارد مرحله هشدار شده و وضعیت استان قم از لحاظ شیوع کرونا از رنگ زرد به رنگ نارنجی درآمده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری سه‌شنبه  در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا تلویحا کسانی را که نظر به عدم برگزاری عزاداری‌های محرم دارند، «معاند» خواند و گفت: «در برگزاری مراسم ماه محرم و صفر ما نباید بهانه به معاندان بدهیم و باید با رعایت تراکم و فاصله گذاری و ضدعفونی کردن مساجد ، تکایا و حسینیه ها این مراسم باشکوه تر برگزار شود».

رییس جمهوری اسلامی ایران در ادامه درباره برگزار کنکور سراسری نیز گفت:

«با همکاری وزارت علوم ، بهداشت و کشور کنکور سراسری در موعد مقرر برگزار می شود». به گفته او وزارت علوم زمان برگزاری کنکور سراسری را از ۲ به ۴ روز افزایش داده است و قرار است این مراسم «با رعایت تمام اصول بهداشتی» برگزار شود.

در همین رابطه حسین قنبری، مشاور معاون آموزشی وزارت بهداشت هم به مخالفان برگزاری کنکور توصیه کرده «به جای تلاش برای تعویق، دنبال راهکارهایی برای برگزاری بهتر این آزمون باشند» و گفته: «با توجه به اینکه تصویر روشنی از ادامه روند شیوع کرونا در کشور وجود ندارد، بنابراین ما نمی‌توانیم هیچ کدام از آزمون های سال ۹۹ را به تعویق بیندازیم».

او کسانی را که برای تعویق کنکور تا فروکش کردن شیوع کرونا، تلاش می‌کنند به وارد کردن فشار و استرس به داوطلبان و خانواده‌هایشان متهم کرده و گفته: «تبعات این نوع فشارهای روانی برای داوطلبان آزمون های مختلف بخصوص آزمون سراسری بیشتر از تبعات نگرانی های ناشی از ابتلا به کرونا خواهد بود.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Pouya Bakhtiari

    یکی از مدیران شهرداری تهران که خواسته است هویتش مخفی بماند و سال‌ها در حوزه‌های فرهنگی فعالیت کرده، می‌گوید اصرار بر برگزار شدن مراسم عزاداری را باید از این زاویه دید که هر ساله صدها میلیارد تومان توسط شهرداری‌ها، شوراهای شهر و … در شهرهای مختلف میان هیأت‌های مذهبی، مساجد و ائمه جمعه و جماعات تقسیم می‌شود!.

  • رقابت بر سر آدمکشی کرونایی میان رئیس دولت و قوه قضاییه

    رقابت بر سر آدمکشی کرونایی میان رئیس دولت و قوه قضاییه ▪️ امروز رئیسی، معاون وزیر بهداشت از پیش بینی افزایش ۶٠ درصدی #کرونا در صورت برگزاری #کنکور و مراسم #محرم خبر داد و گفت نظر قاطع وزارت بهداشت ممنوعیت این مراسم ها است. قبل از او روحانی اعلان کرده بود که تجمع های عزاداری محرم «باید» برگزار شود، «حتی در مناطق قرمز و زرد»! ▪️حالا سخنگوی قوه قضائیه گفته است:«مومنین بیش از دیگران مقید به رعایت ضوابط بهداشتی هستند و مجالس مذهبی قابل برگزاری است.» ▪️معلوم نیست متولی سلامت کشور کیست؟ قوه قضاییه که حکم برگزاری مجالس مذهبی می دهد؟ روحانی که خواستار برگزاری مراسم محرم در مناطق زرد و قرمز است؟ یا وزارت بهداشت که آمار افزایش کشتار در صورت برگزاری این مراسم می دهد؟ آن هم در حالی که رئیس دولت و قوه قضاییه وارد رقابت بر سر آدمکشی کرونایی شده اند