ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت بهداشت با راه‌اندازی مراسم عزاداری مخالفت کرد

همه استان‌های ایران در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند. فاجعه اصلی اما در تهران اتفاق افتاده است. معاونان وزیر بهداشت اعلام کردند رعایت پروتکل در عزاداری محرم میسر نیست.

دو معاون وزیر بهداشت در آستانه برگزاری محرم، در دو گفت‌وگوی جداگانه تلویزیونی اعلام کردند که همه استان‌های ایران از نظر همه‌گیری ویروس کرونا و تعداد بستری‌ها در وضعیت قرمز قرار دارند‌. در این میان به گفته ایرج حریرچی، فاجعه اصلی در تهران اتفاق افتاده است. در همان حال سعید حدادیان، مداح هفت‌تیرکش اعلام کرد که در هر شرایطی دسته عزاداری راه می‌اندازد. معاونان وزارت بهداشت توصیه کردند مداحان منتظر فرموده‌های خامنه‌ای در زمینه نحوه برگزاری مراسم عزاداری محرم باقی بمانند.

هئیت‌های عزاداری ۲ هزار میلیارد تومان برای «نذری» هزینه می‌کنند.

ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، شامگاه سه‌شنبه ۷ مرداد در یک برنامه تلویزیونی در سیمای جمهوری اسلامی گفت اکثر استان‌های کشور در وضع قرمز قرار گرفته‌اند:

«اکثر استان‌ها نسبت به وضع گذشته که در رده‌های آبی و سفید جدول ارزیابی قرار داشتند به رنگ قرمز در آمده‌اند و این یعنی فاجعه، البته فاجعه اصلی در تهران رخ داده است و تهران در ردیف سوم آمار بالای مبتلایان و فوتی‌ها قرار دارد و به رنگ ماه‌های اسفند و فروردین در آمده است.»

به گفته حریرچی یک پنجم کل فوتی‌های کشور به دلیل ابتلا به بیماری کووید ۱۹ اتفاق می‌افتد. بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت روز گذشته تعداد جانباختگان سه‌رقمی بود.

علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگوی تلویزیونی جداگانه‌ای اعلام کرد اکثر مناطق کشور درگیر همه‌گیری ویروس کروناست:

«از ۴۵۷ شهرستانی که داریم فقط ۳۷ شهرستان سفید است، ۱۰۵ شهرستان زرد و بقیه نارنجی و قرمز است. بر این اساس اکثریت مناطق کشور درگیری دارند و اکنون ۲۶ استان‌مان قرمز هستند. در جایی که قرمز است، به این معنا است که طی دو هفته روزانه به طور میانگین به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، بیش از سه نفر بستری می‌شوند که آمار بسیار بالایی است.»

 این میزان بستری به این معناست که ظرفیت بخش‌‌ مراقبت ویژه بیمارستان‌های کشور تکمیل می‌شود و امکان درمان بیماران حاد از بین می‌رود که این خود از یک طرف آمار جانباختگان را افزایش می‌دهد و از طرف دیگر سبب خستگی کادر درمان می‌شود.

مخالفت وزارت بهداشت با برگزاری مراسم عزاداری  

حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی اعلام کرده است که عزاداری محرم در هر حال برگزار می‌شود. ستاد ملی مقابله با کرونا هم درباره نحوه برگزاری این مراسم شیوه‌نامه‌ای منتشر کرده است. ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت در ادامه سخنان خود در برنامه سیمای جمهوری اسلامی با صراحت گفت فاصله‌گذاری فیزیکی در مراسم محرم عملاً میسر نیست:

 «فاصله‌گذاری در تجمع امسال ممکن نیست، همچنین تصمیم‌هایی در خصوص دسته‌های عزاداری گرفته شده است که تقریباً بیرون بودن آنها امکان نخواهد داشت و تجمعات با فضاهای بسته هم ممکن نخواهد بود.»

 علیرضا رئیسی، معاون دیگر وزیر بهداشت هم بر همین معنا تأکید کرد برگزاری مراسم عزاداری به شیوه بهداشتی و کم‌خطر میسر نیست:

«اگر واقعا فاصله‌گذاری به طوری باشد که دو نفر بیش از یک و نیم متر تا دو متر با هم فاصله داشته باشند و تحرکی هم نداشته باشند، شانس ابتلا کاهش می‌یابد، اما اگر لحظه‌ای هر یک از این نکات به خطر بیفتد و کسی در این گرما عرق کند، ماسکش را در آورد، شانس انتقال عفونت بالا خواهد رفت. بنابراین ریسک انتقال بیماری در فضای باز کمتر است، اما کاملا ریسک را از بین نمی برد.»

رئیسی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد در ادامه گفت:

«ما از نظر پروتکلی واقعاً با راه‌اندازی دسته‌های عزاداری مخالف هستیم. ‌زیرا قطعاً فاصله‌ها در دسته‌روی به هم می‌خورد و با حضور تماشاچی هم مخالف هستیم. پروتکل یعنی همین‌ها. یعنی تماشاچی، دسته‌روی وجود نداشته باشد، حرکت دسته‌ها از یکجا و تجمع‌شان در جایی خاص نباید باشد.»

سعید حدادیان، مداح هفت‌تیرکش در مراسمی که در تهران برگزار شد، گفت:

«مراسم محرم امسال را باید باشکوه برگزار کنیم. حتی اگر قرار باشد کسی بمیرد کسانی هستند که بخواهند جانشان را برای این مراسم بدهند. اجازه جان ما که دست خودمان است. من امسال با هر شرایطی دسته عزاداری بزرگی از میدان آزادی تا میدان انقلاب به راه می‌اندازم.»

معاونان وزیر بهداشت در گفت‌وگوهای تلویزیونی خود به مداحان توصیه کردند منتظر سخنان خامنه‌ای در زمینه نحوه برگزاری مراسم عزاداری بمانند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.