ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش قیمت دلار، سکه و طلا ادامه دارد

قیمت دلار در کانال ۲۳ هزار تومانی پیشروی می‌کند. قیمت طلا و سکه نیز همچنان در حال افزایش است. این در حالی است که روحانی می‌گوید صادرکنندگان ۲,۵ میلیارد دلار ارز بازگردانده‌اند.

قیمت ارز در ایران پس از سه روز ریزش در کانال ۲۳ هزار تومانی پیشروی می‌کند. سکه و طلا نیز که قیمت آن‌ها به بهای ارز و بهای طلا در جهان وابسته است گران‌تر می‌شوند. این در حالی است که حسن روحانی گفته است صادرکنندگان ۲,۵ میلیارد دلار ارز به کشور بازگردانده‌اند.

قیمت دلار به دو عامل بستگی پیدا کرده است: بازگشت ارز صادراتی و بازگشت منابع مسدود شده ارزی ایران
قیمت دلار به دو عامل بستگی پیدا کرده است: بازگشت ارز صادراتی و بازگشت منابع مسدود شده ارزی ایران

به ‌گزارش «همشهری»، روز گذشته سه‌شنبه ۷ مرداد، شاخص ارزی ۳۰۰ تومان افزایش یافت و به بهای ۲۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسید و صبح روز چهارشنبه ۸ مرداد، پیشروی دلار در کانال ۲۳ هزار تومانی ادامه یافت.

بنا به این گزارش، این چهارمین رشد متوالی شاخص ارزی بود. نرخ شاخص ارز در تیرماه گذشته تا مرز کانال ۲۶ هزار تومان صعود کرد.

برخی از سایت‌های خبری ایران نوشته‌اند نرخ رسمی دلار در روز چهارشنبه، بدون تغییر نسبت به روز گذشته «در صرافی‌های بانکی برای فروش ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است». قیمت فروش هر یورو در روز چهارشنبه نیز در این صرافی‌ها ۲۳ هزار و ۵۰۰ تومان گزارش شد که نسبت به روز گذشته تغییری نکرده است.

با این حال تحلیل‌گران معتقدند افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر آرام و «پله پله‌ای» است و با رشد شتابان ماه‌های گذشته تفاوت دارد.

نرخ دلار از ۱۴ هزار تومان در آخرین روز کاری سال ۹۸، تا همین چند روز پیش تا مرز کانال ۲۶ هزار تومان صعود کرد. اعلام خبر عرضه ۳۰۰ میلیون دلار در بازار ارز، نرخ‌ها در بازار ارز را به‌مدت سه روز نزولی کرد و سپس بار دیگر سیر صعودی یافت.

قیمت آزاد فروش دلار در روز گذشته به بالاترین حد در ۸ روز اخیر رسید.

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، چهارشنبه ۸ مرداد در جلسه هیئت دولت گفت:

«در ۱۰ روز گذشته صادرکنندگان و شرکت‌های مقید که عمدتاً فولاد و پتروشیمی‌ها هستند، ۲,۵ میلیارد دلار ارز را پس داده‌اند و بسیاری از آن‌ها ارز را به درستی به سامانه نیما بازمی‌گردانند. البته اقلیتی هم هستند که متخلف بوده که باید براساس قانون با آن‌ها برخورد شود.»

روحانی بر نظارت وزارت صمت و دادگستری بر بازار ارز تأکید کرد تا به‌گفته او مقررات، قانون و چارچوب‌های قیمتی اجرا شود.

در همین زمینه علی‌اصغر سمیعی، رئیس پیشین کانون صرافان به «خبرآنلاین» گفته است:

«اگر کنترل بازار ارز با مدیریت صحیح انجام شود، حتی با نرخ تورم ۴۰ درصدی، در این زمان که ۱۲۰ روز از سال می‌گذرد، هنوز می‌باید دلار زیر ۲۰ هزار تومان می‌بود.»

به ‌گفته سمیعی رویه مسئولان اقتصادی کشور این است که «تا آن‌جا که پولی دم دست‌شان باشد»، با تزریق ارز ارزان، می‌خواهند قیمت‌ها را به‌طور غیرواقعی پایین نگه دارند اما بازار آزاد از این‌گونه نرخ‌ها تبعیت نمی‌کند.

سمیعی پیش‌بینی کرد که حتی به شرط مدیریت صحیح بازار ارز، در ماه‌های آینده روند صعودی ارز ادامه ‌یابد.

از ساعات اولیه روز کاری چهارشنبه ۸ مرداد بازار طلا و سکه نیز روند افزایشی در پیش گرفت و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی با افزایشی در حدود ۸ هزار تومان روبه‌رو شد. همچنین قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار نیز حدود ۵ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش یافت.

محمد کشتی ارای، نایب رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر در این‌باره گفت:

«قیمت سکه تحت تأثیر دو عامل اصلی است، بهای ارز و نرخ طلا در بازارهای جهانی. (...) قیمت‌ها در بازارهای جهانی طلا در حال افزایش هستند.»

به ‌گفته کشتی ارای چشم‌انداز بازار جهانی نشان می‌دهد قیمت‌ها در ایران نیز می‌تواند روندی افزایشی داشته باشد. همان طور که در روزهای اخیر رشد قابل توجه قیمت در بازارهای جهانی سبب شد سکه بار دیگر به کانال ۱۱ میلیون تومان بازگردد.

رویترز روز چهارشنبه گزارش داد که در پی افزایش اندک قیمت دلار و برداشت سود سرمایه‌گذاران از گران شدن طلا، قیمت طلا در معاملات بازارهای جهانی کاهش یافت و هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۸۸ سنت کاهش ۱۹۵۷,۵۵ دلار فروخته شد. قیمت طلا در روز سه‌شنبه به ۱۹۸۰,۵۷ دلار، بالاترین رقم در تاریخ رسید.

افزایش تنش سیاسی بین چین و آمریکا از یک سو و بحران کرونا از سوی دیگر دلیل بالا رفتن قیمت طلا در ماه‌های گذشته بود اما دلیل افزایش شدید قیمت طلا در معاملات یک هفته گذشته روی‌آوری سرمایه‌گذاران به این فلز گرانبها به‌عنوان دارایی ایمن در سایه بحران اقتصادی کنونی بود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.