ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروهای نظامی یک کولبر را در نوسود کشتند

وزیر محمدی از اهالی هورامان استان کرمانشاه بدون اخطار قبلی و به ظن حمل کالای قاچاق هدف شلیک مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی قرار گرفت.

کشتار کولبران در ایران ادامه دارد. نیروهای نظامی جمهوری اسلامی بار دیگر جان یک کولبر جوان کُرد را گرفتند.

وزیر محمدی، کولبر جوان از اهالی هورامان استان کرمانشاه پنج‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۹ با شلیک مستقیم نیروهای نظامی جمهوری اسلامی کشته شد.

پنج‌شنبه ۹ مرداد نیروهای نظامی در مناطق مرزی نوسود در استان کرمانشاه با شلیک مستقیم خود، وزیر محمدی، کولبر اهل روستای حشمر از توابع شهرستان ثلاث‌ باباجانی را کشتند.

بنا به‌گزارش منابع کُردی، این کولبر جوان بدون اخطار قبلی و به ظن حمل کالای قاچاق هدف تیراندازی نیروهای نظامی قرار گرفت.

شاهدان عینی نیز گفته‌اند که واحدهایی از نیروهای نظامی مرزی در ارتفاعات «مله‌قندی» نوسود گروهی از کولبران را به کمین انداختند و از فاصله‌ای نزدیک به سوی آن‌ها شلیک کردند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گفته است نیروهای سپاه پاسداران کولبر جوان را هدف قرار داده‌اند.

هر سال در مناطق مرزی غرب کشور ده‌ها کولبر در مواجهه با خطرات طبیعی و یا با شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می‌شوند.

شبکه حقوق بشر کردستان، فروردین‌ماه سال جاری، با انتشار گزارش آماری‌ خود از سال ۹۸، از کشته شدن دست‌کم ۷۰ نفر و زخمی یا مصدوم شدن بیش از ۱۵۴ نفر از کولبران و کاسب‌کاران کُرد خبر داد.

براین اساس، ۵۸ نفر از کولبران در نتیجه تیراندازی مستقیم مأموران نظامی و مرزبانی و ۱۲ کولبر دیگر در اثر حوادثی همچون سقوط از ارتفاع، سرمازدگی، ریزش بهمن، انفجار مین‌های پاک‌سازی نشده و تصادفات جاده‌ای ناشی از تعقیب و گریز با نیروهای نظامی جان خود را از دست داده‌اند.

مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران نیز پیش از این با انتشار گزارشی درباره عملکرد نیروهای نظامی و تلفات وارده به کولبران در نقاط مرزی کشور در محدوده زمانی سال ۲۰۱۸ قتل ۴۸ کولبر و زخمی شدن ۱۰۴ نفر از آن‌ها توسط نیروهای مرزبانی و نظامی در محدوده غرب و شمال غربی کشور را ثبت کرد.

این در حالی است که برخی از خانواده‌های کولبران جان‌باخته تحت فشار نیروهای نظامی از اطلاع‌رسانی خودداری می‌کنند و همین مسئله منجر به قید نشدن اسامی برخی از کولبران جان‌باخته در آمارها می‌شود.

به‌گفته شبکه حقوق بشر کردستان، مناطق مرزی هورامان استان کرمانشاه به‌عنوان مرگبارترین منطقه برای کولبران در سال گذشته شناخته شده است.

پیش از این نمایندگان مجلس دهم اعلام کرده بودند که حدود ۸۰ هزار تن در استان‌های کردستان، آذربایجان‌غربی، ایلام و کرمانشاه برای تأمین معیشت از سرناچاری به کولبری روی آورده‌اند.

این نمایندگان اوایل دی‌ماه ۱۳۹۸ و پس از انتشار خبرهایی مبنی بر کشته و زخمی شدن شماری از کولبران، طرحی را با عنوان «منع شلیک مستقیم به کولبران» در دستور کار مجلس قرار دادند که در آن اصول و ضوابط اختیارات مأموران مرزبانی برای شلیک کردن و استفاده از اسلحه تعیین شده بود. این طرح اما عملاً بی‌نتیجه ماند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.