ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اداره کل زندان‌های استان تهران: سفیر استرالیا با مور-گیلبرت در زندان ملاقات می‌کند

اداره کل زندان‌های استان تهران خبرهای منتشر شده در مورد وضعیت سلامت کایلی مور-گیلبرت را تکذیب اما در مورد انتقال این زندانی از زندان اوین به زندان قرچک ورامین سکوت کرد.

اداره کل زندان‌های استان تهران خبرهای منتشر شده در مورد وضعیت سلامتی کایلی مور-گیلبرت، شهروند استرالیایی-بریتانیایی زندانی در ایران را تکذیب اما در مورد انتقال این زندانی از زندان اوین به زندان قرچک ورامین سکوت کرد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

سه‌شنبه ۷ مرداد/ ۲۸ ژوئیه، گزارش شد که کایلی مور-گیلبرت، شهروند استرالیایی زندانی در ایران «برای تنبیه» از بازداشتگاه امنیتی زندان اوین به قرنطینه زندان قرچک منتقل شده است. همچنین در مورد وضعیت سلامتی این زندانی سیاسی غیرایرانی نیز ابراز نگرانی شد. این خبر در رسانه‌های خارجی از جمله روزنامه گاردین بازتاب یافت.

اداره ‌کل زندان‌های استان تهران اما گفته است بر حفظ سلامتی کامل مددجویان فارغ از هر گونه ملیت، دین، زبان و قومیت، بدون هیچ تبعیضی تأکید دارد و آن را جزو اولویت‌های اقدامات خود می‌داند:

«در پی انتشار خبر بیماری خانم "کایلی مور-گیلبرت" توسط روزنامه گاردین که در ایران به جرم جاسوسی به ۱۰ سال حبس محکوم شده است، زندانی مذکور در صحت و سلامتی کامل به سر می‌برد و طی هماهنگی‌های قبلی به عمل آمده، هفته آینده سفیر استرالیا با او دیدار خواهد کرد و همین امر نشان از کذب بودن خبر است.»

در این خبر اما به موضوع جابه‌جا شدن و انتقال این زندانی از زندان اوین به زندان قرچک ورامین اشاره‌ای نشده است.

پیش از این خبرهایی هم درباره تلاش این زندانی سیاسی برای خودکشی منتشر شده بود که از سوی خانواده‌اش تکذیب شد.

اداره ‌کل زندان‌های استان تهران هم در این باره گفته است:

«اوایل سال جاری رسانه‌های وابسته به کشورهای بیگانه خبر خودکشی یک محکوم تبعه استرالیایی در ایران را مطرح کردند. خبر از خودکشی زنی که به حکم دادنامه صادره از تهران به اتهام همکاری با رژیم غاصب اسرائیل علیه نظام جمهوری اسلامی به ۱۰ سال زندان محکوم شده است. اما ادعای خودکشی این تبعه استرالیایی-‌بریتانیایی حتی چند روز هم طول نکشید و خانواده‌ او با صدور بیانیه‌ای که توسط رسانه‌های غربی منتشر شد، اعلام کردند حال او خوب است و نه تنها خودکشی نکرده، بلکه حتی با خانواده و سفارت خود نیز در ارتباط است.»

بر اساس این اطلاعیه حکم خانم گیلبرت در جریان «دادرسی عادلانه در دادگاه تجدیدنظر» قطعی شده و او برای تحمل محکومیت خود که حبسی ۱۰ ساله است، به زندان رفته.

روزنامه گاردین اما روز ۱۸ مارس ۲۰۲۰/ ۲۸ اسفند ماه، در گزارشی نوشت که علی‌رغم اعزام به مرخصی برخی از زندانیان سیاسی در ماه‌های پس از شیوع ویروس کرونا در ایران، مور-گیلبرت همچنان از استفاده از حق مرخصی خود محروم مانده است.

در این گزارش به قطع کامل ارتباط این زندانی با دنیای بیرون از زندان نیز اشاره شد.

پیش از این خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در گزارشی به شرایط و وضعیت کایلی مور-گیلبرت پرداخت و نوشت که او اوایل دی‌ ۱۳۹۸ با انتشار نامه‌ای از اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا خواسته بود تا تمامی اقدامات لازم را برای آزادی‌اش از زندان اوین انجام دهد.

او در این نامه ضمن اعلام اعتصاب غذای اعتراضی خود در زندان نوشته بود:

«خواهش می‌کنم، تمنا می‌کنم هر کاری می‌توانید بکنید تا من را بیرون بیاورید. می‌دانم که مرد با ایمانی هستید. من و خانواده‌ام را در دعاهایتان به یاد داشته باشید.»

اسکات موریسون اما در واکنش به این نامه اعلام کرد که دولت فدرال همه توان خود را برای کمک به این شهروند استرالیایی-بریتانیایی انجام داده است.

کایلی مور-گیلبرت زمستان گذشته همراه فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر ایرانی-‌فرانسوی زندانی در ایران، با نوشتن نامه‌ای ضمن اشاره به شکنجه‌های روانی و محرومیت از حقوق قانونی خود تأکید کردند که صرفا به دلیل «فعالیت‌های آکادمیک» در ایران زندانی شده‌‌اند.

آنان در اعتراض به وضعیتشان برای مدتی دست به اعتصاب غذا زدند.

کایلی مور-گیلبرت، دانش‌آموخته دانشگاه کمبریج و استاد مطالعات اسلام در دانشگاه ملبورن است که در تابستان ۱۳۹۷ به دعوت دانشگاه الزهرا و دانشگاه ادیان و مذاهب قم برای شرکت در هفتمین کنفرانس «شیعه‌شناسی» به ایران سفر کرد.

این استاد دانشگاه اما پس از شرکت در این کنفرانس و هنگام بازگشت به کشورش در فرودگاه خمینی تهران از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد.

مقامات سابق و فعلی استرالیا در طول دوران بازداشت او در ایران بارها اعلام کرده‌اند که آزادی او را از راه‌های دیپلماتیک پیگیری می‌کنند.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.