ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوکراین: مذاکرات با ایران به نتیجه نرسد شکایت می‌کنیم

وزیر خارجه اوکراین دور نخست مذاکرات با هیئت ایرانی درباره هواپیمای مسافربری اوکراینی را «سازنده» خواند اما گفت در صورت شکست مذاکرات، اوکراین ایران را به دست عدالت خواهد سپرد.

دولت اوکراین اعلام کرد که نخستین دور مذاکرات با ایران در مورد سقوط یک فروند هواپیمای اوکراینی و گرفتن غرامت به پایان رسید. به‌گفته وزیر خارجه اوکراین پیشبرد مذاکرات در اولویت قرار دارد اما اگر به نتیجه نرسد این کشور موضوع را به دادگاه‌های بین‌المللی خواهد کشاند.

سقوط هواپیمای مسافربری شرکت هواپیمایی اوکراین در نزدیکی تهران ـ عکس از حسین مرصادی ـ خبرگزاری فارس

دمیترو کولِبا، وزیر امور خارجه اوکراین، جمعه ۱۰ مرداد / ۳۱ ژوئیه در یک نشست ویدئویی پس دیدار هیئت ایرانی از کی‌یف گفت:

«مذاکرات اواخر شب گذشته به پایان رسید و ۱۱ ساعت به طول انجامید. به‌طور کلی برخورد آن‌ها سازنده بود.»

کولبا گفت دو طرف در مورد شرایط دور بعدی مذاکرات به توافق رسیدند و کی‌یف «اجازه نخواهد داد که کسی مذاکرات را به تعویق بیندازد».

در پی این سخنان دفتر دادستان کل اوکراین روز جمعه اعلام کرد که دور بعدی مذاکرات برای ماه اکتبر تعیین شده است.

هیئت ایرانی به سرپرستی محسن بهاروند، معاون حقوقی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۸ مرداد / ۲۹ ژوئیه وارد کی‌یف شد و مذاکرات دو طرف روز گذشته، پنج‌شنبه برگزار شد. این مذاکرات از جمله درباره میزان غرامت به بازماندگان قربانیان ساقط کردن هواپیمای اوکراینی به دست سپاه پاسداران است.

هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین، بامداد ۱۸ دی‌ماه سال گذشته پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران به مقصد کی‌یف از سوی پدافند هوایی سپاه پاسداران هدف قرار گرفت و سرنگون شد. در جریان این رویداد تمامی ۱۷۶ سرنشین این هواپیما کشته شدند. مقامات جمهوری اسلامی پس از سه روز کتمان حقیقت ماجرا، در نهایت روز ۲۱ دی‌ماه به شلیک موشک پدافندی سپاه به سوی این هواپیما به دلیل «خطای انسانی» اعتراف کردند.

دمیترو کولِبا همچنین گفت:

«البته اگر مذاکرات با ایران به شکست بینجامد، ما به دادگاه‌های بین‌المللی رجوع خواهیم کرد و من شکی ندارم که ایران را به دست عدالت خواهیم سپرد. اما این برنامه دوم ما است. برنامه نخست، مذاکره با ایران و حل همه این مسائل و پرداخت غرامت است. ما دیدیم که ایران جدی و اساسی گفت‌وگو کرد.»

ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در ماه فوریه در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود ایران پیشنهاد داده به ازای هر کدام از کشته‌شدگان اوکراینی این هواپیما به خانواده آن‌ها ۸۰ هزار دلار پرداخت کند که این رقم کافی نیست. او افزوده بود اوکراین برای دریافت غرامت بیشتر بر ایران فشار خواهد آورد.

وزیر خارجه اوکراین نیز روز گذشته گفت این کشور تمام تلاش خود را برای دریافت بیشترین میزان غرامت انجام خواهد داد.

یک تیم بین‌المللی بررسی جعبه‌های سیاه هواپیما را ۲ مرداد / ۲۳ ژوئیه به پایان رسانده است و اطلاعات به‌دست آمده از آن حاوی جزئیاتی از گفت‌وگوهای ضبط‌شده خلبان‌ها، صداهای داخل هواپیما و همین‌طور داده‌های پرواز است.

 یک دیپلمات ارشد اوکراینی هفته گذشته گفت محتوای جعبه‌های سیاه نشان می‌دهد که دخالت غیرقانونی در مورد این هواپیما صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • *** در رابطه با تحویل دادن جعبه سیاه

    نوشته #حامد_اسماعیلیون در رابطه با تحویل دادن جعبه سیاه #هواپیمای_اوکراینی توسط جمهوری اسلامی همان‌طور که همه حدس می‌زنند خانواده‌ها این روزها منتظر گزارش بازخوانی جعبه‌ی سیاه هستند. ما ساعت‌ها با هم درباره‌ی این جعبه‌ی سیاه حرف زده‌ایم. ساعت‌ها، ساعت‌ها. خودمان با خودمان و با متخصصین هوانوردی و نظامی. احتمالاتی که وجود دارد، حقایقی که افشا خواهد شد یا نخواهد شد. باعث تاسف است که تنگ‌نظریِ قوانین متصلب بین‌المللی ما را از داشتن نماینده‌ای در تحقیقات محروم کرده است درحالی‌که ما مهم‌ترین آدم‌های این ماجرا هستیم. عوض کردن این قوانین برای جلوگیری از جنایاتی مشابه از اهداف ماست که امید داریم روزی محقق شود. کشوری که شهروندانی در هواپیما دارد فقط نقش "مشاهده‌گر" نداشته باشد و حکومتی که جنایت را بی‌رحمانه مرتکب می‌شود به مقام رهبری تحقیقات نرسد. به نظر می‌رسد تغییر این قوانین به ما وصال ندهد و جمهوری اسلامی هم در نظر ندارد انجام این تحقیقات را به حکومت یا نهاد باصلاحیتی تفویض کند. باری، بازیِ اصلی بعد از این گزارش آغاز خواهد شد. تا آن‌جا که ما می‌دانیم مکالمات خلبان (با کیفیتی نامعلوم، با احتمال دستکاریِ نامعلوم) دلیل تاخیر پنجاه و هفت دقیقه‌ای را مشخص خواهد کرد و جز این چیز دندان‌گیری در جعبه‌ی سیاه نخواهد بود. هرچند عده‌ای از متخصصین معتقدند موشک دوم در هنگام دور زدن هواپیما برای بازگشت به فرودگاه شلیک شده اما جمهوری اسلامی خلافش را گفته است و باید این یافته را هم سنجید. به‌هر جهت تکلیف برخی شایعات در صورت صحت و اثبات صدای خلبان مشخص می‌شود. این‌که آیا طبق شایعات کسی از پرواز بیرون کشیده شده بود یا نه، این‌که آیا موضوع 82 چمدانی که بار زده نشد به اضافه وزن هواپیما مربوط بوده است یا نه و این‌که سوخت اضافی هواپیما را سنگین کرده بوده است یا نه که این دوتای آخری شایعه هم نیست و اگر اثبات شود تخلف بارز و آشکار خواهد بود. در فرودگاهی که نام بین‌المللی را یدک می‌کشد و از ناامن‌ترین نقاط جهان است. اما تحقیقات در واقع بعد از این شروع می‌شود. جایی که جمهوری اسلامی ایران موظف می‌شود اسرار نظامی‌اش را قی کند، آن دستگاه مرگ‌آفرینِ تور ام وان‌ش را که ادعا می‌کند شیر بی یال و دم و اشکم بوده است و در گوشه‌ی مهم‌ترین شهر یک کشور پهناور به هر پرنده‌ای که دستور برسد شلیک می‌کرده است در اختیار بازرسان بین‌المللی قرار دهد، تصمیم‌گیرندگان بر باز ماندن فضای کشور را معرفی کند و دستوردهندگان به شلیک را نام لاپوشانی‌کنندگان و دروغ‌گویان مشخص است. دوربین‌ها دروغ نمی‌گویند. خانواده‌ی ده‌ها نفر از مسافران و خدمه بی‌صبرانه منتظرند. چاره‌ای نبوده که به نمایندگان نهادهای ایمنی حمل و نقل هفت کشور (به جز جمهوری اسلامی) اعتماد کنیم و منتظر بمانیم تا راند دوم آغاز شود. ما می‌دانیم به احتمال فراوان راز مگویی معلوم نخواهد شد اما اطلاعات هولناکی از این جعبه بیرون خواهد زد. آن‌قَدَری گزارش حوادث هوایی را خوانده‌ایم تا بدانیم چه جزییات ویران‌کننده‌ای منتظر ماست اما چه کنیم. ویرانی که شاخ و دم ندارد. قربانی سیلاب از رگبار چه واهمه‌ای دارد. همان‌طور که گفتم تحقیقات، تازه از همین‌جا آغاز خواهد شد. حالا بگذارید جمهوری اسلامی هرچقدر می‌خواهد شلتاق کند و واحد مرگ و میر کرونا را با هواپیمای بی‌نوای ما بسنجد. حکایت از اینجا آغاز می‌شود. از پایان بازخوانی جعبه‌ی سیاه. #حامد_اسماعیلیون #سرنگونی_هواپیمای_مسافربری_با_شلیک_دو_موشک_توسط_سپاه @zan_j

  • حضرت شرف الملک

    خامنه‌ای و چماقش (سپاه)، روزی نیست که برای مردم و کشور هزینه‌های نجومی نسازند و مردم را به داغ و درفش نبندند. در آن مجلس بی‌بخار هم که نمایندگان بیت خامنه‌ای در آن می‌چَرَند، کسی پیدا نمی‌شود بپرسد این هزینه‌ها را چرا بر روی دست مردم می‌گذارید! از سوی دیگر، خامنه‌ای راست راست در چشم مردم نگاه می‌کند و می‌گوید هزینه کرونا تماماً بعهده دولت نیست! کسی نیست از این "خود را به خریت زده" بپرسد، مگر غرامت هواپیمای ساقط شده را از جیب عمه‌‌تان می‌دهید، یا مثلاً آنهمه هزینه که در سوریه کردید و نهایتاً با اُردنگی از آنجا و عراق شوت شدید را از جیبتان دادید، و یا تریلیون دلار هزینه فعالیت هسته‌ای را که نیروگاهش امروز تبدیل به آهن‌پاره‌ای شده را از ارث مادری پرداخت کرده‌اید، که امروز چنین ادعایی می‌کنید؟ همه این هزینه‌ها از جیب مردم است. این "روس پدر" خیالاتی شده، انگار که با ارث پدرش تا حالا کشور را اداره کرده است! آنروز که روی موشکهایتان شعارهای نابودی می‌نوشتید، باعث شد تا امروز شما را به زندگی زیر زمینی در سوریه کشانده است! هر جا که از بوی تعفن تپاله، بخواهید سری از زیر زمین بیرون آورید و نفسی تازه کنید، با بمباران مواجه خواهید شد. این تونلهایی را هم که می‌کَنید و زندگی موش کور دارید، باز از جیب مردم ایران است. اگر به قرآن هم اعتقاد داشتید، که ندارید، این همان عاقبت نکبتی است که قرآن شما را به آن انذار کرده بود. این تحقیر و حقارت امروز، ارزانی‌تان باد، ای دزدان و کذابانِ جنایت معاش!

  • ایرانی

    در تمام دنیا نیروهای نظامی و انتظامی حامی منافع مردم آن کشور هستند و سیاستهای کاری‌شان در جهت تسهیل زندگی مردم و امنیت کشورشان است، اما در کشور ما نیروی نظامی و انتظامی فقط حامی منافع نظام است. در سایه منافع نظام هم مردم نسبتاً امنیتی دارند. ولی زمانیکه امنیت نظام در تقابل با امنیت مردم ایران قرار می‌گیرد، این نیروی نظامی مردم خود را به سلاخی نظام می‌برد! چنین نیروی نظامی به مرور تبدیل به خصم مردم خود می‌شود؛ چیزی که امروز ما مردم ایران شاهد آن هستیم. از سوی دیگر، سپاه در سالهای گذشته دشمنان فراوانی برای کشور ساخته و پرداخته است، و مدام به گوش مردم می‌خواند که اگر من نباشم، این دشمنان، شما را چنین و چنان می‌کنند. از دولت اوکراین می‌خواهیم که بجای نام بردن از ایران، از جمهوری اسلامی نام ببرند. حساب مردم ایران و ایران از جمهوری اسلامی جداست. ما مردم ایران هر روز هزار بار از جمهوری اسلامی اعلام برائت می‌کنیم. ما مردم ایران عمیقاً از جنایت جمهوری اسلامی و شلیک موشک به هواپیمای اوکراینی ناراحت هستیم و داغداریم. و از هیأت مذاکره کننده اوکراینی خواستاریم تا جمهوری اسلامی را به جرم شلیک عمدی به هواپیمای بدون دفاع مسافربری و ترور مسافران آن به دادگاههای بین‌المللی بکشانند و مسببین و آمران این حمله را که در سپاه و بیت خامنه‌ای هستند، تحت پیگرد پلیس بین‌المللی به جرم ترور و جنایت علیه بشریت قرار دهند.