ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

هشدار سخنگوی دولت ایران درباره برگزاری عزاداری محرم در شرایط شیوع کرونا

علی ربیعی، دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت ایران در یادداشتی که در روزنامه ایران منتشر کرده درباره برگزاری مراسم عزاداری محرم در ایران هشدار داده است.

علی ربیعی، دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت ایران در یادداشتی که در روزنامه ایران منتشر کرده، درباره برگزاری مراسم عزاداری محرم در ایران هشدار داده است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

ربیعی با اشاره به مشاهده چندین اطلاعیه از سوی مداحان، هیأت‌داران و سخنرانان نوشته است:

«متأسفانه روندی را مشاهده می‌کنم که گویی اصرار و فشار برای انجام این شعائر در حال تبدیل شدن به یک موضع انقلابی و مذهبی و دینی است.»

سخنگوی دولت ایران گفته:

«عزاداری تعطیل‌بردار نیست اما فشار برای انجام شعائر به روش همیشگی اگر با عواقب وخیم برای سلامت مردم همراه شود، ضربه‌ای تاریخی به مراسم عزاداری و روح مشارکت ایرانیان در این مراسم وارد خواهد کرد.»

ربیعی به توصیه رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی تلویزیونی‌ به مناسبت عید قربان اشاره کرده که گفته بود:

«در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا می‌گویند.»

علی خامنه‌ای همچنین به همه هیأت‌داران و منبری‌ها توصیه کرده بود که به سخنان کادر بهداشتی گوش کنند:

«کرونا مسأله کوچکی نیست و اگر همین رعایت‌ها هم انجام نشود آن وقت ممکن است به فاجعه‌ای ختم شود که آن سرش ناپیدا باشد.»

علی ربیعی تأکید کرده عزاداری نباید به از دست رفتن هیچ جانی بینجامد.

سخنگوی دولت که خود نیز اکنون به کرونا مبتلاست در یادداشت خود نوشته که گسترش ویروس کرونا بر اثر عزاداری‌های بدون مراعات اصول بهداشتی، درد و تلخی نقدهای مجامع جهانی بهداشت و بدخواهان علیه دین و مذهب تشیع را نیز به دنبال خواهد داشت.

ربیعی گفته بر اساس محاسبه‌ای که با ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت ایران انجام داده، حفظ فاصله اجتماعی یک‌ونیم متر در مراکز سربسته یا سر باز، نیازمند تخصیص ۹ متر مربع فضا به هر عزادار است.

او پرسیده:

«آیا این میزان فضا برای عزاداری و تضمین رعایت معیارهای بهداشتی به هنگام زنجیرزنی و سینه‌زنی مهیاست؟»

ربیعی در حالی در یادداشت خود درباره برگزاری مراسم عزاداری محرم هشدار داده که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران پیش‌تر اعلام کرده بود عزاداری محرم در هر حال برگزار می‌شود. ستاد ملی مقابله با کرونا هم درباره نحوه برگزاری این مراسم شیوه‌نامه‌ای منتشر کرده است.

وضعیت شیوع کرونا در تمام استان‌های ایران نامطلوب است.

ایرج حریرچی شامگاه سه‌شنبه هفتم مرداد در یک برنامه تلویزیونی در سیمای جمهوری اسلامی گفت اکثر استان‌های کشور در وضع قرمز قرار گرفته‌اند.

او در ادامه سخنان خود در برنامه سیمای جمهوری اسلامی با صراحت گفت فاصله‌گذاری فیزیکی در مراسم محرم عملاً میسر نیست:

«فاصله‌گذاری در تجمع امسال ممکن نیست، همچنین تصمیم‌هایی در خصوص دسته‌های عزاداری گرفته شده است که تقریباً بیرون بودن آنها امکان نخواهد داشت و تجمعات با فضاهای بسته هم ممکن نخواهد بود.»

 علیرضا رئیسی، معاون دیگر وزیر بهداشت هم بر همین معنا تأکید کرده که برگزاری مراسم عزاداری به شیوه بهداشتی و کم‌خطر میسر نیست.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • گل‌آقا

    ایشان با زبانی که فقط عاقلان آن را می‌فهمند می‌گوید که مراسم و رسومات مذهبی (هیأت و هیأت کِشی) را اگر مطابق با دستورات علمی و پزشکی رعایت نکنید، برای همیشه پته دین تو خالی و پوچ آخوندی چنان بر روی آب خواهد افتاد که تا اعصار آینده مردم آخوند و دیو چاه و غیره را تف و لعنت خواهند کرد. اما سوال این است که این عزا داران عموزاده‌های حجازی چرا تا بحال نفهمیده‌اند؟ پاسخ آن را باید در نان جست، و نان به نرخ روز خوران! همین مداحانی که امروز مردم را به کشتار جمعی در عزاداریها فرا می‌خوانند، اگر فردا رژیم عوض شود، همگی به شغل شریف پدرانشان که بادیگارد فاحشه‌خانه‌ها بودند بر می‌گردند.