ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پمپئو با معاون رهبر طالبان گفت‌وگو کرد

در این گفت‌وگوی ویدئویی دو طرف درباره مذاکرات بین‌ طالبان و کابل صحبت کردند. سخنگوی دفتر سیاسی طالبان می‌گوید پمپئو و ملا برادر آزادی زندانیان طالبان را مهم دانسته‌اند.

سخنگوی سیاسی طالبان اعلام کرد که وزیر خارجه آمریکا با ملا عبدالغنی برادر، معاون سیاسی رهبر و مذاکره‌کننده ارشد طالبان، در مورد روند صلح افغانستان و مذاکرات بین طرف‌های افغان نشستی برگزار کرده است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر سه‌شنبه ۱۴ مرداد / ۴ اوت در توئیتر نوشته است که این گفت‌وگو به‌شکل ویدئویی روز گذشته (دوشنبه) انجام شده است و در آن دو طرف درباره آغاز مذاکرات بین طالبان و دولت افغانستان و وضعیت جاری صحبت کرده‌اند.

به‌گفته شاهین، مایک پمپئو از اعلام آتش‌بس به مناسبت عید قربان از سوی گروه طالبان استقبال کرده است. همچنین دو طرف آزادی زندانیان طالبان را در راستای شروع مذاکرات بین طرف‌های افغان مهم خوانده‌اند.

آزادی زندانیان طالبان به یک مانع بزرگ برای آغاز مذاکرات صلح بین طرف‌های افغان تبدیل شده است که قرار بود تا ۱۰ مارس گذشته برگزار شود.

توافق‌نامه ۲۹ فوریه آمریکا و طالبان بر خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و آزادی ۵ هزار زندانی طالبان از سوی کابل در برابر آزادی یک‌هزار زندانی دولتی از طرف طالبان تأکید دارد.

طالبان حدود ۱۰۰۰ زندانی دولتی را آزاد کرده است. دولت افغانستان، تحت فشار آمریکا حدود ۴۶۰۰ زندانی طالبان را که در فهرست تهیه‌شده شورشیان قرار داشتند آزاد کرده است.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان اما در برابر آزادی ۴۰۰ نفر از این لیست مقاومت می‌کند و ادعا می‌کند که این افراد در جنایت‌های جدی دست داشته‌اند، از جمله بمب‌گذاری گسترده در سال ۲۰۱۷ علیه سفارت آلمان و دیگر حملات خونین.

درعوض، انتظار می‌رود اشرف غنی ۵۰۰ زندانی را که نام آن‌ها در این لیست قرار ندارد آزاد کند، و لویه جرگه را فراخوانده است تا در مورد آزادی افراد باقیمانده در این لیست مشورت کنند.

لویه جرگه قرار است جمعه ۱۷ مرداد / ۷ اوت در کابل برگزار شود. صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست‌جمهوری افغانستان روز گذشته دوشنبه ۱۳ مرداد / ۳اوت در یک نشست خبری در کابل گفت برگزاری لویه‌ جرگه وقت‌کشی در راستای رسیدن به صلح نیست، بلکه هدف آن آگاه ساختن مردم از خطرات و فرصت‌های روند صلح است.

از سوی دیگر، طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور افغانستان روز گذشته اعلام کرد که در جریان سه روز آتش‌بس به مناسبت عید قربان، طالبان ۲۰ غیرنظامی را کشته و ۴۰ غیرنظامی را زخمی کرده‌اند و در ۳۸ مورد آتش‌بس را نقض کرده و برخلاف تعهدات‌ خود عمل کرده‌اند.

طالبان این اتهامات را رد می‌کنند و می‌گویند در مدت آتش‌بس دست به هیچ عملیاتی نزده‌اند.

طالبان آتش‌بس سه روزه را از روز جمعه ۱۰ مرداد / ۳۱ ژوئیه به‌مناسبت عید قربان آغاز کردند. این آتش‌بس ساعت دو بامداد دوشنبه منقضی شد.

منابع امنیتی در ولایت فراه امروز سه‌شنبه ۱۴ مرداد / ۴اوت از اعدام یک دام‌پزشک توسط گروه طالبان در روستای دارآباد واقع در هشت کیلومتری غرب شهر فراه خبر دادند.

وزارت خارجه افغانستان اعلام کرده است که امروز دو نشست منطقه‌ای و بین‌المللی در مورد تقویت توافق عمومی درباره صلح افغانستان، برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بابک

    آمریکا از فرزندانش بخوبی حمایت و پشتیبانی می‌کند. گاهی آنها را تنبیه می‌کند، گاهی تأدیب و گاهی نوازش می‌کند. کاش روزی دست از این همه مسخره بازی بردارد. و دست از بوجود آوردن، حمایت و به رسمیت شناختن این گروههای تروریستی بردارد. جمهوری اسلامی هم یکی دیگر از فرزندان حرامزاده آمریکاست که امروز روز تنبیه و تأدیب آن است.