ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خانواده جمشید شارمهد: او در دبی ربوده شده است

داده‌های تلفن همراه جمشید شارمهد نشان از آن دارد که حکومت ایران او را در دبی ربوده است. به‌نظر می‌رسد شارمهد پس از انتقال به عمان، به ایران برده شده است.

خانواده جمشید شارمهد، از مخالفان حکومت جمهوری اسلامی که توسط نهادهای اطلاعاتی ایران دستگیر شده اعلام کردند داده‌های تلفن همراه او نشان از آن دارد که حکومت ایران او را در دبی ربوده، و به‌نظر می‌رسد شارمهد پس از انتقال به عمان، به ایران برده شده است. آلمان از طریق سفارت خود در تهران درخواست کرده به این کشور درپرونده شارمهد دسترسی کنسولی داده شود.

جمشید شارمهد - عکس از توییتر

خانواده جمشید شارمهد، از اعضای یکی از گروه‌های اپوزیسیون حکومت ایران که توسط وزارت اطلاعات دستگیر شده، سه‌شنبه ۱۴ مرداد/۴ اوت اعلام کردند: حکومت ایران شارمهد را در دبی ربوده است.  

به‌نظر می‌رسد داده‌های مرتبط با مکان‌یابی گوشی همراه شارمهد ربوده‌شدن او در خارج از مرزهای ایران را تایید می‌کنند. اعضای خانواده شارمهد به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته‌اند که رد مکان گوشی همراه او اینطور نشان می‌دهد که شارمهد قبل از انتقال به ایران به عمان برده شده است.

وزارت اطلاعات ایران درباره چگونگی دستگیری شارمهد جزئیاتی را منتشر نکرده است و تنها این‌که او در تاجیکستان دستگیرشده را تکذیب کرده است. این وزارتخانه حاضر به ارائه توضیح به خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز نشده است.

جمهوری اسلامی جمشید شارمهد ۶۵ ساله، ساکن گلندورا کالیفرنیا را به آمریت در انفجار «حسینیه سیدالشهدا»ی شیراز که در فروردین ۱۳۸۷/آوریل ۲۰۰۸ اتفاق افتاد متهم کرده است. در این انفجار ۱۴ نفر کشته و حدود ۲۰۰ نفر زخمی شدند. نهادهای امنیتی ایران همچنین شارمهد را به توطئه از طریق «انجمن پادشاهی ایران» و «گروه تندر» متهم کرده‌اند. گروه تندر بخشی از «انجمن پادشاهی ایران» به‌شمار می‌رود و اعضای آن به مبارزه مسلحانه‌ معتقدند.

خانواده شارمهد اما مصرند که او تنها به‌عنوان سخنگوی این گروه فعالیت می‌کرده و کوچکترین ارتباطی با هیچ حمله‌ای در ایران نداشته است. جمشید شارمهد پیش از این نیز در سال ۲۰۰۹/۸۸ هدف یک ترور ناموفق در خاک آمریکا قرار گرفته بود.

رد تلفن همراه شارمهد در امارات و عمان

شایان شارمهد، گفته پدرش به دبی رفته بوده تا از آن‌جا برای انجام یک معامله تجاری مرتبط با شرکت نرم‌افزاریش، به هند برود و امید داشته به‌رغم این‌که همه‌گیری کرونا برنامه پرواز هواپیماها را مختل کرده، بتواند به هند پرواز کند.

طبق اعلام خانواده شارمهد، آخرین تماس او به ۷ مرداد/ ۲۸ ژوئیه برمی‌گردد و پس از آن شارمهد دیگر به تماس‌ها و پیام‌های آن‌ها پاسخی نداده است. اطلاعات مربوط به مکان‌یابی گوشی‌ همراه او از این نشان دارد که در تاریخ فوق شارمهد در هتل Premier Inn Dubai International Airport به سر می‌برده است.

با وجود این چگونگی ربودن او مشخص نیست. به گفته یکی از کارکنان هتل، شارمهد ۸ مرداد/ ۲۹ ژوئیه با هتل تسویه حساب کرده و از هتل خارج شده است. رد تلفن همراه او نشان می‌دهد در این روز حامل تلفن به سمت جنوب دبی و شهر العین رفته، از مرز رد شده و شب را نزدیک یک مدرسه اسلامی در شهر مرزی البورایمی سپری کرده است. روز بعد (۳۰ ژوئيه) تلفن همراه او به شهر بندری صُحار در عمان منتقل شده و در آنجا سیگنال‌دهی تلفن همراه او متوقف شده است.

دو روز بعد یعنی شنبه ۱۱ مرداد/۱ اوت ایران اعلام کرد شارمهد را طی یک «عملیات پیچیده» دستگیر کرده و نهادهای اطلاعاتی تصویر او را در حالی که چشم‌بند به چشم داشت، منتشر کردند. صدا و سیما از او مصاحبه‌ای را پخش کرده که به اعترافاتی که در دهه گذشته بارها از تلویزیون پخش شده و همه آن‌ها تحت فشار و گاه زیر شکنجه گرفته‌ شده‌اند، شباهت بسیاری دارد.

آلمان خواستار دسترسی کنسولی‌ است

به گفته شایان شارمهد، جمشید شارمهد با بیماری پارکینسون، دیابت و مشکلات قلبی درگیر است و به مراقبت‌های پزشکی احتیاج دارد. شایان شارمهد نسبت به وضعیت او ابراز نگرانی کرده و گفته جان پدرش در خطر است.

در شرایطی که ایران دقیقا اتهامات شارمهد را اعلام نکرده، بقیه کسانی که به دست داشتن در انفجار سال ۸۷ در حسینیه شیراز متهم شدند، پیش از این محکوم شده و اعدام شده‌اند.

جمشید شارمهد شهروند آلمان است. خانواده‌اش می‌گویند با دولت آلمان (دولت متبوعش) و دولت ایالات متحده آمریکا (محل سکونت او) تماس برقرار کرده‌اند. پسر او در این‌رابطه گفته ما از کمک هر کشور دمکراتیک و آزادی استقبال می‌کنیم.

«مسئله نقض حقوق بشر مطرح است و نمی‌توان به همین سادگی یک نفر را در کشور سوم دستگیر کرد و به کشور خود کشاند»

سفارت آلمان در تهران از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته به این سفارت خانه دسترسی کنسولی بدهند تا درباره چگونگی دستگیری شارمهد تحقیق کند. با وجود این، جمهوری اسلامی به‌خاطر این‌که دوتابعیتی‌ها را پیش از هرچیز شهروند ایران می‌داند، خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌داند و غالباً از دادن اطلاعات خودداری می‌کند.

وزارت خارجه ایالات متحده که پیش‌تر به اشتباه شارمهد را شهروند آمریکا اعلام کرده بود، دستگیری او را تایید و اعلام کرده: «ایران در دستگیری ایرانیان و تبعه‌ دیگر کشورها بر مبنای اتهامات جعلی، سابقه طولانی دارد.»

مقام‌های کشورهای غربی معتقدند ایران در دبی عملیات‌های اطلاعاتی خود را پیش می‌برد. شهری که ده‌ها هزار ایرانی را در خود جای داده است. ایران در سال ۲۰۱۳ به ربودن و کشتن عباس یزدان‌پناه یزدی، بازرگان بریتانیایی ایرانی‌تبار در دبی متهم شد اما تهران ادعا کرد در این پرونده نقشی نداشته است. امارات متحده عربی و جمهوری اسلامی اخیرا تلاش کرده‌اند تنش‌های متاثر از فشار حداکثری ایالات متحده علیه ایران را کاهش دهند. در آخرین دیدار رسمی میان مقامات دوکشور شیخ عبدالله بن زاید، وزیر خارجه امارات و محمدجواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی یکشنبه به صورت ویدیوکنفرانس گفت و گو کردند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.