ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فاجعه بزرگ لبنان: بندر بیروت منفجر شد

دو انفجار مهیب در حد یک زلزله چهار ریشتری بندر بیروت، شاهرگ اقتصادی لبنان را به لرزه درآورد. صدها نفر مجروح و ده‌ها نفر کشته شدند.

روزی که در تاریخ لبنان باقی می‌ماند: ۴ اوت / ۱۴ مرداد. دست‌کم دو انفجار مهیب در حد یک زلزله چهار ریشتری بندر بیروت ، شاهرگ اقتصادی لبنان را به لرزه درآورد. صدها نفر در این انفجارهای پیاپی مجروح و ده‌ها نفر کشته شدند. میشل عون ، رئیس جمهوری لبنان از یک فاجعه بزرگ سخن گفت. حسان دیاب، نخست وزیر از کشورهای دوست خواست که در کنار لبنان بمانند.

انفجارهای شدید در بیروت ـ سه‌شنبه ۱۴ مرداد / ۴ ژوئیه ـ انگیزه این انفجارها هنوز روشن نیست ـ عکس از خبرگزاری فرانسه

دلیل انفجار ابتدا مشخص نبود. برخی خبرگزاری‌ها گمانه‌زنی کرده بودند که ممکن است انفجار با دادگاه بین‌المللی بررسی قتل رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق مرتبط باشد. اما به تدریج مقامات امنیتی بلندپایه لبنان اعلام کردند که ابتدا در انباری در بندر بیروت در اثر وقوع انفجار حریقی رخ داد که سبب انفجار بزرگ‌تری شد. موج انفجار دوم به قدری مهیب بود که همه ساختمان‌ها در کانون انفجار خسارت دیدند. انفجار علاوه بر این کل بیروت را تحت تأثیر قرار داد. شیشه خانه‌ها و ویترین مغازه‌ها در سراسر شهر شکست و درها از جا کنده شد.  

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

تعداد کشته‌شدگان این حادثه هنوز به درستی مشخص نیست. حمد حسن، وزیر بهداشت لبنان اعلام کرد که کشته شدن ۵۰ نفر محرز است و بیش از دو هزار نفر در این حادثه مجروح شدند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد حزب‌الله لبنان در بندر بیروت تاسیساتی دارد. ایالات متحده آمریکا و اسرائیل حزب‌الله را متهم کرده بودند که از طریق بندر بیروت سلاح قاچاق می‌کند. یک مقام اسرائیلی که نام او افشا نشده هرگونه مشارکت اسرائیل در انفجارهای بندر بیروت را تکذیب کرد. بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل و گابی اشکنازی، وزیر خارجه این کشور از طریق کانال‌های دیپلماتیک از آمادگی اسرائیل برای کمک به لبنان خبر دادند. اسرائیل و لبنان روابط دیپلماتیک را قطع کرده‌اند و در حالت جنگ به سر می‌برند. حزب‌الله لبنان با انتشار بیانیه‌ای خواهان وحدت مردم برای غلبه بر این فاجعه شد.

محمد فهمی، وزیر کشور لبنان اعلام کرد نشانه‌هایی وجود دارد مبنی بر آنکه انفجارها در اثر یک حادثه اتفاق افتاده است. در انباری در بندر بیروت از سال ۲۰۱۴ نیترات آمونیوم نگهداری می شد که در ساخت مواد منفجره به کار می‌رود. حسان دیاب، نخست‌وزیر لبنان انفجارها را با این مواد مرتبط دانست. دیاب گفت: بدون مجازات عاملان این حادثه از آن نمی‌گذریم.

یک مقام نظامی ارتش لبنان در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت با این‌حال احتمال مشارکت اسرائیل در انفجارهای بندر لبنان همچنان مطرح است. آسوشیتدپرس می‌نویسد عده زیادی از کسانی که شاهد انفجارها بوده‌اند صدای هواپیماهای جنگنده را در آسمان بیروت شنیده‌اند. در روزهای گذشته پهپادها و جنگنده‌های اسرائیلی بارها در آسمان بیروت مشاهده شده‌اند.

دو بیمارستان بیروت در جریان این انفجارها تخریب شده‌اند. بسیاری از ساکنان بیروت بی‌خانمان شدند. محله مسیحی‌نشین اشرفیه بیشترین صدمه را متحمل شد. در محله تفریحی جمایزه ساختمان‌های بلندمرتبه در اثر موج انفجار فروریختند.

به گزارش آسوشیتدپرس بیمارستان‌های بیروت ظرفیت پذیرش مجروحان را ندارند. تنها در هتل دیو بیروت ۵۰۰ نفر از مجروحان تحت درمان قرار گرفته‌اند.

صلیب سرخ آمبولانس‌ها را از سراسر لبنان به بیروت اعزام کرده است.   

پانویس:

این خبر در طول روز بر اساس اطلاعات تازه از بیروت تکمیل شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    درطبیعت جانوران موذی و بسیارکوچکی هستند فقط برای زنده ماندن و حفظ زاد وولدونسل شان ریشه های درختان و گیاهان اززیرخاک می جویند که موجب خشک شدن و شکسته شدن تنه های انها میشود وقشون دیگری ازآنها بدرون تنه ها و شاخه های درختان نفوذکرده وازداخل بافت درختان را طعمه می کنند که درهردومورد بدون اینکه انسانی قادر به دیدن آنها باشد موجب مرگ درختان وگیاهان میشوند...تنها درطبیعت نبوده ونیست که جانورانی کوچک درصدد تخریب امورکشاورزی و باغداری میشوند بلکه درجماعت انسانی مریدان اسلامی وحکومت اسلامی دراکثرکشورها اسلامی بوِیژه درخاورمیانه چنین موردهائی وجود داشته ودارد وخواهد داشت که جمعی میلیونی آزآنها روزانه به جویدن وطعمه کردن ریشه های اقتصادی ورفاهی و پولهای نفتی وغیره مشغولند که نیتجه آنهم اقتصاد ورفاه و پولهای نفتی که درحقیقت نیرو دهنده اقتصاد است که مردمان ازمیوه هایش بهره مند میشوند خشک شده و شکننده و فرو میریزد ...درایران وعراق و لبنان وسوریه چنین بوده ومی باشد وخواهد بود !!!مدتی است که حکومتگران لبنان و حزب الله با کمبود پول مواجه بوده وهستند و تحریم های مالی امریکا برعلیه بانک های لبنان و کم شدن حمایت مالی میلیاردها دلاری علی خامنه ای بابت تحریم ها و هرتلاشی که کردند که کشورهای خارجی به آنها وام مالی بدهند با جواب رد آنها مواجه شدند .ولی بلاخره چاره ای یافتند که چگونه می توانند ازیک طرف بهران فساد حکومتی لبنان و عبابردوشان حزب الله لاقل برای مدتی هم شده دراین انفجار " عمدی" ازاذعان عمومی مردم ناراضی لبنان به بیراه بکشنانند وازطرف دیگر روان شدن حمایت مالی و کالاهای کشورهای خارجی به لبنان را به فال نیک بگیرند !!واقعا" تاسف باربرمردمی دراین انفجارجنایت بار مجروح وجانشان را ازدست دادند !!چندی پیش وزیر فرانسه گفت تا تغییر وتحولی اساسی درحکومت وارگان حکومتی لبنان انجام نگیرید فرانسه حاضرنیست به کمک حکومت لبنان بیاید ...

  • حقیقت

    صددرصد کارخود حزب تروریست الله لبنان بوده چونکه همین جمعه تاریخ دادگاه تروررفیق حریری بوده و به احتمال زیاد تروریست حزب الله محکوم شناخته میشه. حالا تروریست ها زودتر تلافی کردند تا مردم لبنان رو گروگان بگیرند

  • سعید

    چرنویل رنگ باخت

  • Faryad

    فقط در حکومت دروغ و فریب و جهل اتفاق میافتد: استفاده خمینی مقوایی در سالگرد کودتای آخودی ؛ بمباران موکت مقوایی ناو هواپیما بر؛ دستگاه بشقابی ویروس کش؛ ارسال نفتکش مجانی به سوریه و و ونزویلا ؛ رشوه گرفتن نیم میلیون یورو توسط قاضی آخوند و پروازش بخارج و خودکشی شدنش از طبقه ششم هتل ؛ ناپدید شدن ۲۱ میلیارد ارز دولتی که به دوستان داده بودند؛ در عوض حکم اعدام دهها جوان در راه پیمایی ابان!؛ قرض میلیاردها یوروبدون بهره از بانک ملت شعبه دوبی توسط برادرریس جمهورو ذخیره در بانک ملت برای گرفتن میلیونها یورو سود ماهیانه ؛ روییدن هزارها امامزاده جدیدو وقفی شدن صدها هکتار زمین اطرافش حتی کوه دماوند؛ تصویب شدن بودجه حتی با رد آن در مجلس قبلی!؛ در رودخانه انداختن دهها مهاجر افغانی ودر عوض پول و اسلحه دادن به طالبان و اجازه تظاهرات در پارک تهران با پرچم داعشی گونه شان ! وعده دادن خانه مجانی در سال ۵۷ و مقوا و گورو پشت بام خوابی مردم در حال حاضر........