ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمار فاش‌شده از کرونا در ایران: بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای

میزان جان‌باختگان مبتلا به بیماری‌های قلبی در میان کل جان‌باختگان کرونا به بیش از ۱۸ درصد می‌رسد. مبتلایان به دیابت با حدود ۱۶,۴ درصد در رده دوم قرار دارند.

دو بانک داده درباره مبتلایان به کووید‌ـ‌۱۹ و جان‌باختگان این بیماری به «زمانه» ارسال شده است که از پنهانکاری و ارائه آمار نادرست از سوی حکومت جمهوری اسلامی حکایت دارند. این داده‌ها اطلاعاتی هم در مورد بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای مبتلایان به ویروس جدید کرونا در اختیار قرار می‌دهند. بنا به این آمار، نرخ مرگ در میان بیمارانی که سابقه سرطان، بیماری‌های ریوی و قلبی، دیابت و سیستم ایمنی داشته‌اند، به طرز معناداری بالاتر از نرخ کل مرگ‌و‌میر در ایران است.

کرونا در ایران ــ عکس: مجید میهن‌دوست، ایرنا

بر اساس آمار ارسال‌شده برای زمانه، تا ۱۵ تیر سال جاری، ۳۵ هزار و ۳۴۴ تن بر اثر کرونا در ایران فوت کردند. شمار مبتلایان نیز ۳۹۳ هزار و ۸۴۱ تن بوده است. اما وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران ۱۵ تیر شمار کل مبتلایان را ۲۴۰ هزار و ۴۳۸ تن و شمار فوت‌شدگان را ۱۱ هزار و ۵۷۱ تن اعلام کرد.

آمار اعلام‌شده از فوت‌شدگان به صورت رسمی، کمتر از یک سوم آمار رسیده به دست زمانه است.

«بی بی سی فارسی» برای نخستین بار آمار مشابهی منتشر می‌کرد.

بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای و کرونا

هرچند بانک داده مربوط به فوت‌شدگان سابقه بیماری پیشینی را ثبت نکرده است، داده‌های مربوط به تمام مبتلایان ــ از جمله فوت‌شدگان ــ سابقه آنها را ذکر می‌کند. بر این اساس، «زمانه» با بررسی تطبیقی داده‌ها توانست به اطلاعات مربوط به سابقه بیماری فوت‌شدگان دست یابد.

در نمودار اینتراکتیو زیر می‌توانید این اطلاعات را مرور کنید. !function(){"use strict";window.addEventListener("message",(function(a){if(void 0!==a.data["datawrapper-height"])for(var e in a.data["datawrapper-height"]){var t=document.getElementById("datawrapper-chart-"+e)||document.querySelector("iframe[src*='"+e+"']");t&&(t.style.height=a.data["datawrapper-height"][e]+"px")}}))}();

همان‌طور که متخصصان از آغاز همه‌گیری کووید‌ـ‌۱۹ هشدار دادند، افرادی که به بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای مبتلا هستند،‌ بیش از دیگران در معرض خطر قرار دارند. بستری‌شدن چنین افرادی پس از ابتلا به کرونا محتمل‌تر از دیگران است و میزان مرگ‌و‌میر در میان آنها نیز بالاتر.

از همین رو،‌ متخصصان بهداشتی از مسئولان و مردم خواسته بودند که در مراقبت از این گروه‌های حساس در برابر کووید‌ـ‌۱۹ تلاش بیشتری به خرج دهند.

در یک بررسی منتشرشده در ژورنال «آرشیو پزشکی اورژانس آکادمیک» متعلق به دانشگاه علوم پزشکی بهشتی در میان بیماران بستری‌شده کووید‌ـ‌۱۹، امیر امامی، فاطمه جوانمردی، ندا پیربنیه و علی اکبری با بررسی ۹۶۱ مورد به این نتیجه می‌رسند که «فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت قندی، استعمال دخانیات، بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD)، بدخیمی و بیماری مزمن کلیه از جمله شایع‌ترین بیماری‌های اساسی در بین بیماران بستری کووید‌ـ‌۱۹ بود.»

آمار ارسال‌شده به زمانه نشان می‌دهد که ۴۱ هزار و ۵۰۰ بیمار کرونا به دیابت مبتلا بودند و ۴۲ هزار و ۷۰۰ نفر هم به بیماری قلبی. سهم بیماران ریوی (از جمله آسم)، نقص سیستم ایمنی و سرطان نیز به ترتیب ۲۰ هزار، یک هزار و ۱۰۰ و هشت هزار تن بوده است.

بر اساس آمار فاش‌شده،‌ درصد جان‌باختگان مبتلا به بیماری‌های قلبی (شش هزار و ۲۷۲ تن) در میان کل جان‌باختگان کرونا به بیش از ۱۸ درصد می‌رسد. همان‌طور که نمودار زیر نشان می‌دهد،‌ مبتلایان به دیابت از این منظر با حدود ۱۶,۴ درصد (پنج هزار و ۶۱۴ تن) در رده دوم قرار دارند.

پیش از این ضعف تست و ردگیری در مدیریت بحران کرونا در ایران با اتکا به آمار فاش‌شده و آمارهای رسمی نشان داده شد. این واقعیت در نرخ بالای مرگ مبتلایان تأییدشده به ویروس جدید کرونا نیز بازتاب یافته است که بر اساس آمار درزکرده، برابر ۸,۷۸ درصد است. اما به باور کارشناسان بین‌المللی، نرخ مرگ این ویروس به طور واقعی باید در حد یک درصد باشد.

با در نظر گرفتن همین نرخ مرگ، باز هم میزان مرگ‌و‌میر افراد دارای بیماری‌های پیش‌زمینه‌ای بر اثر کرونا در اغلب موارد حدود دو برابر و در مورد بیماران سرطانی، نزدیک به سه برابر است (نمودار زیر).

دیگر گزارش‌ها از این آمار:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • 12 زندانی سیاسی زندان اوین به خاطر ابتلا به کرونا بستری شده اند

    12 زندانی سیاسی زندان اوین به خاطر ابتلا به کرونا بستری شده اند ▪️اردوی کار: اسماعیل عبدی،جعفر عظیم زاده و تعداد زیادی از زندانیان بند ۸ زندان اوین به بیماری کرونا مبتلا شدند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران ۱۲ نفر از زندانیان بند ۸ زندان اوین به کرونا مبتلا شدند و هم اکنون در بهداری مرکزی زندان اوین بستری شدند. ▪️این گزارش می گوید هفته گذشته با شدت گرفتن علائم بیماری در بین زندانیان ، مسئولین بند به طور رندوم از ۱۷ نفر از آنان تست کرونا گرفتند که امروز یکشنبه جواب تست زندانیان به آنان اعلام شد که از ۱۷ نفر، ۱۲ نفر به کرونا مبتلا شده اند. ▪️جعفر عظیم زاده ، اسماعیل عبدی، امیر سالار داودی، مجید آذرپی، فریدون احمدی، سعید شریفی و تعداد دیگری که اسامی آنها فعلاً در دست نیست ابتلایشان به کرونا قطعی اعلام شده است. @ordoyekar

  • سجاد

    این گزارش اصلا خوب نیست و باعث ترس میشه و یک نقص داره طبق اون فقط 47.85 درصد بر اثر بیمارهای پیش زمینه ای مردن ! و 52.15 دزصد بدون بیماری پیش زمینه ای مردن ! یعنی مرگ بر اثر کرونا چه سابقه پیش زمینه ای داشته باشی یا نه شانسش 50:50 اما ایراد این گزارش کجاست وارد نکردن فاکتور سن باید فاکتور سنم وارد میشد اینطوری دید دقیق تری داشتیم و مشخص میشد در هرگروه سنی جدای فاکتور بیمارهای پیش زمینه ای شانس مرگ بر اثر کرونا چقدر میشد ؟ اینطور فرد میدونست در هر سنی چقدر خطر مرگ بر اثر کرونا تهدیدش میکنه

  • حقیقتگو

    هیچ دزدی حاضرنیست آنچه که باکشتن افرادی بدست آورده است علنی کرده وبه اطلاع مردم برساند پس کشتن فردوافرادی منبع درآمد وثروت اندوزی دزد بوده است حالا اگردزدها دیگرنیازی به استفاده ازاسلحه وقمه وغیره برای کشتن فرد وافرادی ندارند واین فرد وافرادی اتوماتیک وار با ویروس کرونا مرده اند و یا می میرند برایشان فرای تصورموهبت است ودرحقیقت قبله دومی که همان قبله ویروس کرونا باشد درجهتش نماز هم خوهند خواند که خدای اسلام ثروت شان را افزایش داده وافزایش ترخواهد داد.....حالا گیریم که حکومت فاشیستی آخوندی آماری را بالغ بر پنچ ویا ده میلیون نفر تلف شده گان منتشرکند ...قراراست چه اتفاقی بیفتد؟ اگرداروی ضدویروس کرونا هم کشف شود ومفت ومسلم تحویل حکومت آخوندی شود انتظاردارید به مردم تقدیم خواهد کرد؟ فرومایگی وعقده گری وپست فطرتی نفرت وارانه اقشارآخوندهای عجم زاده وعجم تبارورهبرشان ازمردم ایران به حدی است که برای ویروس کرونا وچین نمازتشکرهم می خوانند که بدون هزینه ای سبب کشتارمردم شده است ونیازی به سپاه وبسیج برای کشتن ومعلول وخانه نشین کردن آنها ندارند !!!