ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تعویق کنکور؛ دانش‌آموزان در برزخ بلاتکلیفی

شرکت در کنکور سراسری ورود به دانشگاه‌ها که به خودی خود بار سنگینی بر روان و وضعیت اقتصادی دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان محسوب می‌شود، با شیوع ویروس کرونا بغرنج‌تر شده است.

کنکور سراسری کارشناسی بار دیگر به تعویق افتاد. زمان برگزاری این آزمون مشخص نیست، اما احتمال می‌رود پس از بررسی و تصویب در ستاد مقابله با کرونا، در پایان شهریورماه برگزار شود. وزارت علوم و سازمان سنجش اعلام کرده‌اند برای اجرای پروتکل‌های جدید وزارت بهداشت که فاصله‌گذاری را تشدید کرده، دست کم به یک ماه زمان نیاز دارند.

کنکور کارشناسی ۹۹ در صورت برگزاری پنجاهمین کنکور سراسری در ایران خواهد بود. مافیای کنکور تاکنون این آزمون نابرابر را به‌رغم فشار آن بر زندگی تحصیلی و شغلی جوانان حفظ کرده است.

سعید نمکی، وزیر بهداشت بار دیگر خبر از تعویق کنکور سراسری ۹۹ داده است. شرکت در کنکور سراسری ورود به دانشگاه‌ها که به خودی خود بار سنگینی بر روان و وضعیت اقتصادی دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان محسوب می‌شود، با شیوع ویروس کرونا بغرنج‌تر شده است.

از یک سو امکان تست‌گیری از همه داوطلبان وجود ندارد و به‌رغم خوداظهاری برخی از مبتلایان و تلاش برای اعمال پروتکل‌های پیشگیرانه، همچنان شرکت در مراسم کنکور و حضور داوطلبان در فضاهای سربسته می‌تواند سلامت دانش‌آموزان را به‌خطر بیاندازد. از سوی دیگر تعویق دوباره کنکور سراسری دانش‌آموزان را در برزخ بلاتکلیفی قرار داده است.

کنکور مقطع کارشناسی ابتدا قرار بود ۱۲ و ۱۳ تیر برگزار شود، اما شیوع ویروس کرونا این تاریخ را به ۲۹، ۳۰، ۳۱ مرداد و اول شهریور تغییر داد. اکنون حدود یک هفته مانده به برگزاری کنکور، سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از ابلاغ پروتکل‌های سختگیرانه بهداشتی و تعویق یک ماهه زمان برگزاری کنکور خبر داده است. طبق گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) وزیر بهداشت سه‌شنبه ۲۱ مرداد اعلام کرده این وزارتخانه پروتکل‌های سختگیرانه‌تری نسبت به آزمون‌های دکتری و کارشناسی ارشد را ابلاغ کرده که اجرای آن زمان بیشتری می‌برد و به همین خاطر وزارت علوم پیشنهاد داده کنکور کارشناسی اواخر شهریورماه برگزار شود.

اما بنا به تایید وزیر بهداشت، این تاریخ قطعی نیست و قرار است در ستاد ملی مقابله  با کرونا مورد بررسی قرار بگیرد.

اختلاف بر سر اعمال پروتکل‌های «سختگیرانه» وزارت بهداشت

به نظر می‌رسد تعویق دوباره کنکور سراسری به دلیل اختلاف وزارت علوم و بهداشت بر سر نحوی اجرای پروتکل‌های جدید اتفاق افتاده است. سعید نمکی در اظهارات خود که در حساب اینستاگرام او نیز منتشر شده، گفته در جلسه عصر دیروز دوشنبه وزیر علوم و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده‌اند «که اجرای پروتکل‌های سختگیرانه در این زمان کوتاه امکان‌پذیر نیست مگر اینکه دستورالعمل‌ها برای برگزاری آزمون‌های سراسری تغییر کند».

وزیر بهداشت اما با حمایت رئیس کمیسیون‌های آموزش و بهداشت مجلس، بر اجرای این پروتکل‌ها اصرار کرده و گفته به خاطر «اولویت دادن به سلامت فرزندانمان» از این پروتکل‌ها کوتاه نمی‌آید. او در این جلسه اعلام کرده در صورتی که امکان اعمال درست این دستورالعمل‌ها وجود ندارد، با برگزاری کنکور در پایان مرداد و اول شهریور مخالف است.

شروط «نامقدور» وزارت بهداشت برای تشدید فاصله‌گذاری

از سوی دیگر ابراهیم خدایی، رییس سازمان سنجش آموزش هم در مصاحبه با ایسنا گفته اجرای پروتکل‌های جدید بهداشتی که تنها چند روز پیش از موعد برگزاری کنکور اعلام شده‌اند، ممکن است به «لو رفتن سوالات کنکور» منجر شود.

به گفته خدایی در حالی که سازمان سنجش طبق پروتکل‌های قبلی (کنکور ارشد) بسته‌بندی سوالات کنکور را تمام کرده بوده و در مرحل ارسال آن‌ها به حوزه‌ها بوده، وزارت بهداشت برای برگزاری کنکور سراسری دو شرط «نامقدور» گذاشته است:

اولین شرط به افزایش فاصله صندلی‌ها برمی‌گردد که باید طبق پروتکل‌های جدید دو متر بیشتر شود. شرط دوم نیز به استان‌های گرمسیر مربوط است که خواسته شده در آن‌ها تنها ۲۰ درصد سالن‌های حوزه امتحان اشغال شود.

رئیس سازمان سنجش توضیح داده که بازکردن پلمپ سوالات در حوزه‌ها و براساس پروتکل‌های جدید، به خاطر نیاز دوباره به مرتب شدن دفترچه‌ها امکان لو رفتن سوالات کنکور را بالا می‌برد. مسئله‌ای که به ادعای او «خط قرمز» سازمان سنجش است.

به گفته خدایی سازمان سنجش می‌خواسته با همان پروتکل‌های آزمون ارشد که سوالات کنکور براساس آن بسته بندی شده و افزایش فاصله گذاری دو متری بین صندلی‌ها «تا حد مقدور»، کنکور را در همان تاریخ قبلی برگزار کند اما وزارت بهداشت مخالفت کرده است.

خدایی در ادامه گفته:

«در این شرایط سازمان سنجش نمی‌تواند از معیارهای خود کوتاه بیاید. بنابراین درخواست کردیم یا پروتکل‌های کنکور سراسری هم مانند آزمون ارشد باشد. یا سازمان سنجش با شرایط جدید وزارت بهداشت نمی‌تواند کنکور را در موعد مقرر برگزار کند و این موضوع طی نامه‌ای به استحضار دکتر غلامی وزیر علوم نیز رسید و اعلام کردم که حفاظت آزمون و لو رفتن سوالات را تضمین نمی کنم. لذا پیشنهاد کردیم ازمون سراسری با این وضعیت قابل برگزاری نیست و باید به تعویق بیافتد.»

خبر تعویق کنکور در حالی اعلام شده که تا صبح دوشنبه همه مسئولان از جمله وزیر علوم، به‌رغم اشاره به برخی از تغییرات در پروتکل‌ها، برگزاری کنکور کارشناسی را در موعد مقرر قطعی اعلام کرده بودند.

منصور غلامی، وزیر علوم هم در رابطه با تعویق کنکور گفته:

«سازمان سنجش آموزش کشور بازه زمانی یک ماهه‌ای را برای بسته بندی مجدد دفترچه های سوالات در قرنطینه و اعمال فاصله گذاری‌ها در حوزه‌های افزایش یافته کنکور، نیاز دارد.»

پیش از این بعد آزمون دکتری تخصصی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در ۹ مرداد سال جاری و یک هفته پس از آن، سه آزمون مهم دیگر یعنی دکتری تخصصی وزارت بهداشت، کارشناسی ارشد سال ۹۹ و چهل و هفتمین آزمون پذیرش دستیار تخصصی پزشکی مطابق با پروتکل های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شدند. طبق گزارش رسانه‌های دولتی ایران، «ناظرین وزارت بهداشت نحوه اجرای این پروتکل‌ها را با دادن نمره قبولی بالای ۹۰ درصد، تایید کرده‌اند».  

کنکور کارشناسی ۹۹ در صورت برگزاری پنجاهمین کنکور سراسری در ایران خواهد بود. مافیای کنکور تاکنون این آزمون نابرابر را به‌رغم فشار آن بر زندگی تحصیلی و شغلی جوانان حفظ کرده است. آزمونی که پیش از شیوع کرونا نیز مخاطره‌ای برای روان دانش‌آموزان محسوب می‌شد، حالا سلامت آن‌ها را به شکلی دیگر تهدید می‌کند، چراکه انتقال ویروس کرونا در محیط‌های سربسته مطابق با هیچ پروتکل بهداشتی‌ای به صفر نخواهد رسید.

در همین زمینه:


این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.