
تقویت روابط ایران و پاکستان پس از تفاهمنامه اسلامآباد و تأثیر آن بر تعادل استراتژیک با هند
سفر اخیر مسعود پزشکیان به پاکستان و امضای تفاهمنامه اسلامآباد، نقطه عطفی در روابط تهران و اسلامآباد محسوب میشود که نهتنها تنشهای مرزی را کاهش داده، بلکه پاکستان را به جایگاه یک میانجی استراتژیک و شریک اقتصادی در اولویتهای منطقهای ایران ارتقا داده است. با این حال، مسعود دلبری، کارشناس انرژی، در گفتوگو با «زمانه» تأکید میکند که این تحول به معنای کنارگذاشتن هند نیست، بلکه ایران به دنبال ایجاد دو لنگرگاه همزمان در جنوب آسیاست؛ هرچند که فشار تحریمهای آمریکا و عقبنشینی تدریجی دهلینو از چابهار، معادله پیچیدهای را پیش روی تهران قرار داده است که موفقیت در آن، نیازمند مدیریت هوشمندانه روابط با هر دو همسایه و همچنین بقای اقتصادی در سایه تحریمهاست.























