ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جان انور نیلوفری، پناهجوی کُرد ایرانی در خطر است

انور نیلوفری، پناهجوی کُرد ایرانی بیش از یک و ماه نیم است که در یکی از پیاده‌روهای آتن در مقابل دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به دلیل عدم رسیدگی به پرونده پناهجوی‌اش و انتقال به یک کشور امن دست به اعتصاب غذا زده است. نگرانی‌ها درباره سلامت جان او افزایش یافته است.

انور نیلوفری، پناهجوی کُرد ایرانی بیش از یک و ماه نیم است که در یکی از پیاده‌روهای آتن در مقابل دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به دلیل عدم رسیدگی به پرونده پناهجوی‌اش و انتقال به یک کشور امن دست به اعتصاب غذا زده است. نگرانی‌ها درباره سلامت جان او افزایش یافته است.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

انور نیلوفری بیش از شش سال است که به صورت بلاتکلیف در یونان به سر می‌برد و این دومین باری است که در اعتراض به شرایط نامناسب پناهجویی و عدم رسیدگی به درخواست پناهندگی‌اش دست به اعتصاب غذای طولانی مدت می‌زند.

از اولین اعتصاب غذای انور نیلوفری در مقابل دفتر سازمان ملل در پایتخت یونان سه سال می‌گذرد و در این مدت هیچ‌گونه رسیدگی‌ای به پرونده پناهندگی این پناهجوی سیاسی چه از طرف سازمان مهاجرت یونان و چه از طرف کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل نشده است.

انور نیلوفری که اکنون برای دومین بار دست به اعتصاب غذا زده، در پنجاه و سومین روز اعتصاب غذا در اعتراض به شرایط بلاتکلیفی قرار دارد و نگرانی‌ها نسبت به سلامت و جان او افزایش یافته است. اولین اعتصاب غذای او در سال ۲۰۱۷ بیش از ۶۴ روز به درازا کشید و از آن زمان تاکنون به مدت ۴۰ ماه است که در مقابل دفتر سازمان ملل تحصن کرده است.

انور نیلوفری پس از گذشت ۵۳ روز اعتصاب غذا به شدت وزن کم کرده، هیچ سرپناهی ندارد و در شرایط بسیار بد جسمی به سر می‌برد.

چهارشنبه شب ۱۲ اوت / ۲۲ مرداد پس از اطلاع دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به پلیس، انور نیلوفری به همراه آرش همپای به دلیل تحصن در شرایط نامناسبی بازداشت و پس از ساعاتی آزاد شدند.

انور نیلوفری اعلام کرده اعتصاب غذا تنها راهی است که پیش روی خود می‌بیند، چرا که به هیچ عنوان به پرونده او رسیدگی نمی‌شود و علی‌رغم مکاتبات بسیار با اشخاص و سازمان‌های دولتی و غیردولتی مرتبط با امور پناهجویان، هنوز هیچ حمایتی دریافت نکرده است.

در همین زمینه دادخواستی تنظیم شده است که در آن از مقامات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل خواسته شده که هرچه زودتر به پرونده‌ انور نیلوفری رسیدگی کنند و او را از این بلاتکلیفی نجات دهند.

نیلوفری سال ۲۰۱۵ از سوئد به دلیل قانون «دوبلین» (بازگشت پناهجو به کشوری که برای اولین بار در آنجا اعلام پناهندگی کرده یا اثر انگشت دارد) به یونان بازگردانده شد. اما در آن زمان علاوه بر اینکه همه مرزهای اروپایی باز بود و اجازه ورود پناهجویان داده می‌شد، کشور یونان مشمول قانون دوبلین نبود، با این وجود اداره مهاجرت سوئد او را به صورت غیرقانونی به یونان دیپورت کرد.

انور نیلوفری بارها مورد بد رفتاری مسئولان و کارمندان دفتر سازمان ملل در آتن و پلیس این کشور قرار گرفته است. تاکنون پنج بار پلیس چادر کوچکی که او در آن اقامت دارد را تخریب کرده‌ است. او می‌گوید بارها در مقابل سازمان ملل مورد ضرب و شتم قرار گرفته، و کارکنان سازمان ملل مدام پلیس را فرا می‌خوانند. او تاکنون پنج بار در یونان به زندان افتاده است.

این پناهجوی سیاسی کُرد خود را «گروگان اروپا» می نامد. نیلوفری اهل روستای «دیم سور» از توابع شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی و دانش آموخته مهندسی شهرسازی در دانشگاه صلاح‌الدین شهر اربیل، پایتخت اقلیم کردستان عراق است.

یونان چندین ماه است که خدمات عمومی این کشور برای پناهجویان را قطع کرده است. با سر کار آمدن دولت جدید یونان قوانین پناهندگی در این کشور تغییر کرد و شرایط بیش از پیش برای پناهجویان دشوار شد. بر پایه قوانین سخت‌گیرانه جدید، پناهجویانی که پرونده پناهندگی آنها رد شده، از جمله خانواده‌هایی که دارای فرزند خردسال هستند، به راحتی نمی‌توانند درخواست تجدیدنظر بدهند و اکنون در شرایطی بسیار ناامن و غیربهداشتی در کمپ‌ها به سر می‌برند و با خطر دیپورت روبه‌رو هستند.

پیش‌تر سازمان بین‌المللی امدادرسانی آکسفام درباره پیامدهای تغییر قوانین پناهندگی در یونان هشدار داده بود و آن را «حمله آشکار به تعهدات بشردوستانه اتحادیه اروپا» خوانده بود که موجب سوءاستفاده از مهاجران می‌شود.

سازمان دیده­‌بان حقوق ‌بشر در بیانیه‌ای به تاریخ ۱۷ ژوییه / ۲۷ تیر اعلام کرد دولت یونان موظف است درباره اخراج دسته جمعی پناهجویانی که در دوران شیوع ویروس کرونا وارد این کشور شده‌اند، تحقیق کند و از اتحادیه اروپا خواست یونان را وادار به پایان بخشیدن به خشونت علیه پناهجویان کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اتنا

    من مختصر و عامیانه مینویسم که فقط میخوام بگم ، به عنوان یک انسان فقط محلت بدید که کارهاش دریت پیش بره و یه خونه کوچیک مگه چیه !! بهش بدید از این بلاتکلیفی بیاد بیرون ، اخبار ازش پخش میشه ادم خدم میلبنه وقتی حقوق بشر هست و همه با با هم برابرن چرا این کارو باهاش میمکنه بونان .. من که دلم براس میسوزه خیلی ، فقط به خونه بهش بدید که تکلیفش. روشن بشه ابروش رفت تو خیابون تو اون سر ما و کرما ... همین لژفا این کارو براش انجام بدید .. من که واقعا دلم میسوزه براش ، اشک تو چشام جمع میشه ... مرسی از شما به فکرش باشید لطفا ...