ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ورود بازوی اقتصادی سپاه به مناطق حاشیه‌نشین اهواز‎

بنگاه خاتم الانبیاء سپاه و دولت بر سر اجرای بیش از صد پروژه به تفاهم رسیده‌اند. مهمتر اما واگذاری «ساماندهی» حاشیه‌نشین‌های اهواز به این بنگاه نظامی است.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء وابسته به سپاه پاسداران با دولت برای اجرای ۱۱۸ پروژه عمرانی به توافق رسیده است. از جمله این توافقات ورود بازوی اقتصادی سپاه به مناطق حاشیه‌نشین اهواز است که اکثریت ساکنان آن را عرب‌ها تشکیل می‌دهند.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء در چند ماه گذشته با مدیران دولتی در استان‌ها تفاهمنامه همکاری امضاء کرده است. عکس: آرشیو

دولت ۴۲ هزار میلیارد تومان به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، وابسته به سپاه پاسداران بدهکار است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی از دولت خواسته‌اند نیمی از این مطالبات را بپردازد و «پروژه‌های عمرانی» ملی و استانی را به این بنگاه نظامی واگذار کند. علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی می‌گوید: در نشست مشترک فرمانده قرارگاه و مسئولان سازمان برنامه و بودجه دو طرف برای اجرای ۱۱۸ پروژه عمرانی به تفاهم رسیده‌اند.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا در یک ماه گذشته چند بار در کمیسیون‌های تخصصی مجلس حاضر شده است. نمایندگان مجلس هم از دولت خواسته‌اند مطالبات این بنگاه نظامی را بپردازد و «از ظرفیت و توان» آن در پروژه‌های عمرانی بهره بگیرد.

نیکزاد یکشنبه ۲۶ مرداد از نتیجه‌بخش بودن «جلسات متعدد  رئیس» قرارگاه خاتم الانبیا و مسئولان سازمان برنامه و بودجه خبر داد. نتیجه این جلسات متعدد هم اختصاص ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به اضافه یک هزار میلیارد تومان اوراق مالی و ۱۰۰ میلیارد تومان نفت به بازوی اقتصادی سپاه پاسداران از سوی دولت بوده است.

دولت همچنین اجرای ۱۱۸ «پروژه عمرانی» ملی و استانی را به این قرارگاه واگذار کرده است. به گفته نیکزاد قرارگاه خاتم الانبیاء ۱۲ هزار میلیارد تومان در این پروژه‌ها هزینه خواهد کرد.

درباره جزئیات پروژه‌های واگذار شده هیچ توضیحی از سوی او یا مسئولان قرارگاه خاتم‌الانبیا داده نشده اما نیکزاد گفته که سازمان برنامه و بودجه با واگذاری سد چراغ‌ویسی در استان کردستان، راه‌آهن خراسان جنوبی، سد در خراسان شمای، انتقال آب در همدان، راه‌آهن شهرکرد- مبارکه در چهارمحال و بختیاری و آزاد راه اراک و بروجرد در استان مرکزی به قرارگاه خاتم‌الانبیاء موافقت کرده است.

بازوی اقتصادی سپاه در حاشیه‌نشین‌های اهواز

اگرچه نیکزاد نامی از محلات حاشیه‌نشین اهواز نبرده اما سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء ششم مرداد گفته بود که با شهرداری اهواز برای «ساماندهی ۲۰ تا ۳۰ محله حاشیه‌نشین» در این شهر به توافق رسیده است.

نزدیک به نیم میلیون نفر در اهواز حاشیه‌نشین هستند. سپاه با شهرداری برای «اجرای پروژه‌های عمرانی» و «ساماندهی» این مناطق قرارداد همکاری امضاء کرده است.

او نامی از این محلات نبرده و تنها گفته که این قرارگاه می‌خواهد در یک فاصله کوتاه «مشکلات این مناطق را حل کند». به گفته او شهرداری اهواز در قبال اجرای این پروژه «ملک در اختیار قرارگاه خاتم‌الانبیاء می‌گذارد».

مناطق حاشیه‌نشین اهواز که محل اکثریت ساکنان آن را عرب‌ها تشکیل می‌دهند در سال‌های اخیر محل اعتراض‌های مردمی بوده است. این محلات عموما فاقد امکانات اولیه هستند و بیشتر ساکنان آن را بیکاران و فقرا شهری تشکیل می‌دهند. براساس اعلام مقام‌های محلی نزدیک به نیم میلیون نفر در مناطق حاشیه‌ای اهواز سکونت دارند.

ورود سپاه به مناطق حاشیه‌نشین اهواز مشابه عملکرد بنیاد برکت در استان سیستان و بلوچستان است که تحت پوشش برنامه‌های توسعه و عمرانی «گروه‌های جهادی» را به این مناطق اعزام و به گفته فعالان حقوق بلوچ‌ها از فقر مردم بلوچ سوء استفاده کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.