ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارتباط تلفنی بین امارات و اسرائیل برقرار شد

سه روز بعد از «پیمان آبراهام» نخستین نشانه ملموس عادی‌سازی روابط بین تل‌آویو و ابوظبی آشکار شد. هم‌زمان امارات کاردار سفارت ایران را احضار کرد.

سه روز بعد از توافق امارات متحده عربی و اسرائیل بر سر عادی‌سازی روابط بین دو کشور، برای نخستین بار ارتباط مستقیم تلفنی بین امارات و اسرائیل برقرار شد. هم‌زمان، امارات در اعتراض به سخنان رئیس‌جمهوری اسلامی با احضار کاردار سفارت ایران  یادداشت شدیداللحن این کشور را به او تسلیم کرد. وزارت خارجه امارات یادآوری کرد که جمهوری اسلامی ایران موظف به حفاظت از ساختمان‌های دیپلماتیک این کشور در خاک ایران است.  

سه روز بعد از «پیمان آبراهام» نخستین نشانه ملموس عادی‌سازی روابط بین تل‌آویو و ابوظبی آشکار شد: ارتباط تلفنی بین دو کشور. همزمان امارات کاردار سفارت ایران را احضار کرد. (عکس: شاتراستاک)

به گزارش فرانس ۲۴، یکشنبه ۱۶ اوت/ ۲۶ مرداد برای نخستین بار ارتباط تلفنی مستقیم بین امارات و اسرائیل برقرار شد. گابی اشکنازی و عبدالله بن زاید، وزیران خارجه اسرائیل و امارات نخستین تماس تلفنی بین دو کشور را افتتاح کردند. تا پیش از توافقِ دو کشور برای عادی‌سازی روابط فی‌مابین، با گرفتن پیش‌شماره ۹۷۲ در امارات متحده عربی، یک پیام خودکار به زبان‌های عربی و انگلیسی اعلام می‌کرد که ارتباط با اسرائیل میسر نیست. ارتباط تلفنی مستقیم بین امارات و اسرائیل نخستین نشانه ملموس عادی‌سازی روابط بین دو کشور است.

پنجشنبه ۱۳ اوت/ ۲۳ مرداد واشنگتن، ابوظبی و تل‌آویو در بیانیه‌ای مشترک حصول توافق برای عادی‌سازی روابط بین امارات و اسرائیل را اعلام کردند.  در متن بیانیه مشترک برای اعلام این توافق آمده است:

«در نتیجه این گشایش دیپلماتیک و بنا به درخواست پرزیدنت ترامپ و با حمایت امارات متحده عربی، اسرائیل اعلام حاکمیت بر مناطق اعلام‌شده در "چشم‌انداز صلح" را تعلیق کرده و تلاش‌های خودش را بر توسعه روابط با سایر کشورها در جهان عرب و اسلام متمرکز خواهد کرد.»

قرار است به‌زودی هیئتی به ریاست یک مقام بلندپایه اسرائیلی برای رایزنی درباره طرح صلح به ابوظبی سفر کنند. توافق بین امارات و اسرائیل به‌عنوان «پیمان آبراهام» نیز شناخته می‌شود.

احضار کاردار ایران در ابوظبی

 هم‌زمان با این تحولات وزارت خارجه امارات در اعتراض به انتقادات حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی از عادی‌سازی روابط اسرائیل و امارات، کاردار سفارت ایران در ابوظبی را به ساختمان وزارت خارجه این کشور احضار کرد.

روحانی در سخنانی که شنبه گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ایراد کرده بود، با اشاره به عادی‌سازی روابط امارات و اسرائیل گفته بود:

«این خطا بسیار بزرگ است و امیدواریم که امارات از این خطا بازگردد و بداند که نه به نفع حاکمانش است و نه به نفع مردمشان. این را هم بدانند که مبادا بخواهند پای اسرائیل را به منطقه باز کنند که اگر چنین شود با آنان به شکل دیگری برخورد می‌شود.»

روحانی در ادامه این انتقادات گفته بود:

«این روزها ما با یک کشور همسایه مواجه شدیم که خودش را متأسفانه به دشمن جهان اسلام و منطقه و قاتل فلسطینیان نزدیک کرد و با او ارتباط برقرار کرد. کشوری که مردم مسلمانی دارد ولی حاکمانش تلقی غلطی دارند که با نزدیک شدن به آمریکا و رژیم صهیونیستی اقتصاد و امنیت شان تامین می‌شود.»

وزارت خارجه امارات یکشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد سخنان روحانی به معنای دخالت در امور داخلی این کشور، غیرقابل پذیرش و تحریک‌آمیز است و افزون بر این «پیامدهای جدی برای صلح و امنیت منطقه» به همراه دارد.

محمد باقری، رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح یکشنبه با انتقاد از پیمان آبراهام گفته بود:    

«نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی به امارات با محاسبات دیگری نگاه خواهند کرد و چنانچه اتفاقی در منطقه خلیج فارس بیفتد و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران دچار خدشه هرچند اندک شود ما آن را از چشم کشور امارات متحده عربی می‌بینیم و تحمل نخواهیم کرد.»

 وزارت خارجه امارات از ایران خواست که به وظیفه خود برای حفاظت از سفارتخانه و کنسولگری این کشور در تهران عمل کند. چند ساعت قبل از این تحولات، عده اندکی از معترضان مقابل سفارت امارات متحده عربی در تهران تجمع کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.