ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رهبر اپوزیسیون بلاروس خواهان حمایت اتحادیه اروپا شد

تیخانوفسکایا از اتحادیه اروپا خواست تا نتایج انتخابات ریاست جمهوری بلاروس را به‌رسمیت نشناسد. رهبران اروپا از پوتین خواستند تا به لوکاشنکو برای گفت‌وگو با اپوزیسیون فشار وارد کند.

رهبر اپوزیسیون بلاروس در یک پیام ویدئویی از اتحادیه اروپا خواست تا از مخالفان در این کشور حمایت کند. رهبران اروپا از ولادیمیر پوتین خواستند تا الکساندر لوکاشنکو را وادارد که با اپوزیسیون وارد گفت‌وگو شود. همزمان روسیه نیز از اروپا خواست که در رویدادهای بلاروس دخالت نکند. لوکاشنکو می‌خواهد در مرز با لهستان و لیتوانی مانور نظامی برگزار کند.

تظاهرات مخالفان حکومت الکساندر لوکاشنکو در مینسک پایتخت بلاروس - ۲۶ مرداد / ۱۶ اوت - عکس از شاتراستاک

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر اپوزیسیون بلاروس و رقیب الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۰ روز پیش، در یک پیام ویدئویی با تأکید بر این‌که انتخابات غیرشفاف برگزار شده است از شورای اروپا خواست تا نتایج انتخابات را به‌رسمیت نشناسد.

تیخانوفسکایا در این پیام که آن را از لیتوانی ارسال می‌کرد از رهبران اروپا خواست تا از اپوزیسیون بلاروس پشتیبانی کنند.

پیش از این، شارل میشل، رئیس شورای اروپا در پیامی که دوشنبه ۲۷ مرداد / ۱۷ اوت در صفحه توئیتر خود منتشر کرد نوشت مردم بلاروس حق دارند آزادانه رهبران خود را انتخاب و آینده خود را تعیین کنند. او از برگزاری نشست فوق‌العاده رهبران اتحادیه اروپا درباره بلاروس در چهارشنبه ۲۹ مرداد / ۱۹ اوت خبر داد.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا هفته گذشته در نشست خود اعمال خشونت علیه معترضان بلاروس را غیرقابل قبول دانسته و با مجازات افرادی که در «اعمال خشونت، سرکوب و تغییر نتایج انتخابات» مسئول شناخته شده‌اند، موافقت کردند.

احتمال می‌رود که در نشست امروز (چهارشنبه) رهبران اروپا تحریم‌هایی علیه کسانی که در انتخابات بلاروس تقلب کرده یا علیه معترضان دست به خشونت زده‌اند اعمال کنند.

روز گذشته، سه‌شنبه ۲۸ مرداد / ۱۸ اوت رهبران اروپا از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواستند تا الکساندر لوکاشنکو را وادار سازد که با اپوزیسیون وارد گفت‌وگو شود.

پوتین، نزدیکترین شریک حکومت بلاروس سه تماس تلفنی درباره اوضاع بلاروس با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و شارل میشل، رئیس شورای اروپا داشت.

مکرون از پوتین خواست که «مروج گفت‌وگو» در بلاروس باشد. مرکل تأکید کرد که مینسک باید «از خشونت خودداری کند» و گفت‌وگو با مخالفان را آغاز کند. شارل میشل نیز خواستار «گفت‌وگوی صلح‌آمیز و فراگیر» شد. كرملین نیز «هرگونه تلاش برای مداخله از خارج» و «اعمال فشاری» بر مقامات بلاروس را محكوم كرد. خبرگزاری رسمی بلتا در بلاروس گفته است که ولادیمیر پوتین در تماس تلفنی با الكساندر لوكاشنكو او را از محتوای گفت‌وگوهای خود با رهبران اروپایی باخبر کرد.

با این حال به‌نظر می‌رسد که لوکاشنکو توصیه‌های کشورهای اروپایی برای گفت‌وگو با اپوزیسیون را نمی‌پسندد و در نظر دارد نیروهای نظامی خود را در مرز با لهستان و لیتوانی مستقر بکند و دست به مانور نظامی بزند. این دو کشور اروپایی از معترضان بلاروس حمایت کرده‌اند.

لوکاشنکو یکشنبه گذشته در این‌باره گفته بود: «ما نه فقط در داخل که در خارج هم مسئله داریم. لیتوانی، لهستان و اوکراین به ما دستور می‌دهند که انتخابات جدیدی برگزار کنیم.»

لهستان و لیتوانی عضو اتحادیه اروپا و ناتو هستند و در بلاروس اقلیت لهستانی با حدود ۳۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند. بلاروس ۱۰ میلیون نفر جمعیت دارد.

در روزهای اخیر استونی، یکی دیگر از اعضای اتحادیه اروپا، نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۹ مرداد / ۹ اوت بلاروس را به‌رسمیت نشناخت و اعلام کرد که این انتخابات نه آزاد و نه منصفانه بود.

از زمان انتخابات فشارها بر الكساندر لوكاشنكو با گردهمایی‌ها و تظاهرات روزانه مخالفان و همچنین اعتصابات عمومی افزایش یافته است.

روز چهارشنبه ۲۹ مرداد / ۱۹ اوت اعلام شد که اپوزیسیون بلاروس شورایی را در داخل این کشور تشکیل داده است.

به گزارش رویترز، اولگا کووالکووا، نماینده سوتلانا تیخانوفسکایا در یک نشست خبری ضمن اعلام این خبر گفت اپوزیسیون از راه‌های قانونی فعالیت می‌کند و انتظار می‌رود سوتلانا تیخانوفسکایا با بازگشت به مینسک به عنوان ضامن گذار قدرت براساس مذاکره عمل کند.

کووالکووا تأکید کرد که «مقامات چاره‌ای جز آمدن به پای میز مذاکره ندارند در غیر این صورت اوضاع تنها وخیم‌تر خواهد شد.»

لوکاشنکو تشکیل شورای اپوزیسیون را «تلاشی برای تصرف قدرت» دانسته است. او روز گذشته (سه‌شنبه) به نیروهایی خود که در سرکوب معترضان کمک کرده‌اند مدال‌های افتخار اهدا کرد.

لوکاشنکو از سال ۱۹۹۴ در قدرت است. در جریان راهپیمایی‌های روزهای اخیر دست‌کم دو نفر از معترضان کشته و هزاران تن بازداشت شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    اتحادیه بدرستی واقف است که فقط باید تماشگروصادر کننده بیانه ها واعتراضات باشد واقدامی که اقدام عملی باشد ازعهده اش خارج است واین درست درمورد سوریه و اوکراین هم صدق می کند ..بارها مردمان مبارز برعلیه حکومت بشاراسد خواهان کمک ازاتحادیه اروپا وامریکا شدند که بجز بیانه صادرکردن واعتراضات مطبوعاتی کاری نکردند !! امریکا واروپا با فروپاشی شوروی تصورمیکردند که روس ها قدرتشان درهم کوفته شد وخطری ازجانب شان انها را تهدید نمی کند ونخواهد کرد ولی حالا متوجه شده ومیشوند روس ها درصدد بازپس گیری تمامی کشورهائی برآمده اند که با فروپاشی شوروی ازدست داده اند ...اوکراین و لیبی وعراق ویمن وسوریه وافغانستان وعلاوه برآن ایران را هم ضمیمه کنند..محال ممکن است که روسیه بلاروس را به اروپائی ها ببخشد واگرلازم بداند هرانچه درسوریه کرده است دربلاروس هم خواهد کرد ...نه امریکا ونه اروپا لازم میدانند که برای نجات بلاروس وارد جنگ با روسیه شوند!!