ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا خواهان مهار شبه‌نظامیان طرفدار ایران در عراق شد

پمپئو در دیدار با وزیر خارجه عراق بر ادامه حمایت واشنگتن از بغداد تأکید کرد و خواهان ادغام شبه‌نظامیان طرفدار ایران در نیروهای مسلح عراق شد. او گفت تحریم‌ها علیه ایران باید بازگردانده شود.

در ادامه سفر مقام‌های بلندپایه عراق به آمریکا، مایک پمپئو در دیدار با همتای عراقی خود اعلام کرد که واشنگتن همچنان از بغداد حمایت می‌کند. او خواهان مهار شبه‌نظامیان طرفدار ایران در عراق شد و گفت آمریکا می‌خواهد تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران بازگردانده شود.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا

مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق و فواد حسین وزیر خارجه این کشور به همراه هیئتی به آمریکا سفر کرده‌اند تا درباره روابط دو کشور و همکاری‌های سیاسی و اقتصادی گفت‌وگو کنند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با همتای عراقی خود وعده داد که دولت دونالد ترامپ همچنان به حمایت از عراق ادامه می‌دهد، زیرا به‌گفته او این کشور با تهدید گروه دولت اسلامی (داعش) مقابله می‌کند.

پمپئو به‌رغم تمایل ترامپ درباره کاهش نیروهای نظامی آمریکا در عراق گفت:

«ایالات متحده متعهد است به عراق کمک کند تا امنیت خود را به‌دست آورد و حفظ کند.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین خواستار تلاش بغداد برای مهار شبه‌نظامیان طرفدار ایران در عراق شد. او در نشست خبری خود با فواد حسین به خبرنگاران گفت:

«هنوز کارهایی وجود دارد که باید انجام شود. گروه‌های مسلحی که تحت کنترل کامل نخست‌وزیری قرار ندارند مانع پیشرفت ما شده‌اند. این گروه‌ها باید در اسرع وقت توسط پلیس محلی جایگزین شوند. من اطمینان دادم که می‌توانیم [در این زمینه] کمک کنیم و کمک خواهیم کرد.»

پمپئو تأکید کرد که این گروه‌های شبه‌نظامی «مدت‌هاست مردم عراق را وحشت‌زده کرده و حق حاکمیت ملی عراق را تضعیف می‌کنند».

وزیر خارجه آمریکا به بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت نیز اشاره کرد و گفت:

«موضوع خاصی در مورد تعیین زمان اجرای آن ندارم. (...)  به‌زودی آن را اجرا می‌کنیم. این قطعنامه‌ (قطعنامه ۲۲۳۱) کاملاً معتبر و لازم‌الاجرا است و ما انتظار داریم مانند دیگر قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، اجرا شود.»

وزیران خارجه آمریکا و عراق ابراز امیدواری کردند که با بهبود اوضاع امنیتی در عراق، همکاری‌های اقتصادی بیشتری بین دو کشور به‌ویژه در بخش انرژی برقرار شود. پمپئو گفت انتظار دارد چندین توافقنامه انرژی میان ایالات متحده و عراق در آینده‌ای نزدیک منعقد شود. او گفت: «ما عراقی می‌خواهیم بدون فساد و مرفه که کاملاً در اقتصاد جهانی ادغام شود.»

در حاشیه نشست کمیته عالی هماهنگی آمریکا و عراق در واشنگتن دولت عراق قراردادهایی در زمینه انرژی پایدار با شرکت‌های آمریکایی به امضا رساند که شرکت جنرال الکتریک، هانیویل یو اولی، استیلار انرژی بخشی از این شرکت‌های آمریکایی هستند. افزون بر این یادداشت تفاهمی نیز با شرکت شیفرون و بیکر هیوز در زمینه انرژی امضا شد.

آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که ۲۰۴ میلیون دلار بیشتر برای کمک به مردم عراق، پناهندگان عراقی در منطقه و کشورهای پذیرای این پناهندگان، پرداخت خواهد کرد. بدین ترتیب حجم کمک‌های آمریکا به عراق به ۷۰۶ میلیون دلار می‌رسد.

صبح پنج‌شنبه ۳۰ مرداد / ۲۰ اوت پمپئو با الکاظمی نخست‌وزیر عراق دیدار کرد و سپس در توئیتر این دیدار را «سازند» خواند. او نوشت:

«آمریکا به همکاری با عراق برای پرداختن به چالش‌های اقتصادی که این کشور در سایه ویروس کرونا و کاهش قیمت‌های نفت ایجاد شده است، ادامه می‌دهد.»

پمپئو و الکاظمی درباره روابط اقتصادی دو کشور، همکاری در زمینه توسعه و سرمایه‌گذاری، مقابله با ویروس کرونا و همکاری دوجانبه در زمینه مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کردند.

الکاظمی پیش از عزیمت به واشنگتن، به آسوشیتدپرس گفته بود که کشورش برای مقابله با داعش نیاز به کمک آمریکا دارد و دولت او متعهد به تغییرات در بخش امنیتی است زیرا گروه‌های شبه‌نظامی تقریباً هر روز دست به حملاتی در بغداد می‌زنند.

الکاظمی گفته بود در حال حاضر عراق به پشتیبانی مستقیم نظامی از طریق زمین نیاز ندارد و میزان کمک به تغییر ماهیت تهدید بستگی دارد.

او در پاسخ به این سئوال که آیا در بازدید اخیر خود از تهران پیام‌هایی برای واشنگتن آورده است، گفت: «ما نقش پستچی را بازی نمی‌کنیم.»

نخست‌وزیر عراق روز پنج‌شنبه در اتاق بازرگانی آمریکا اعلام کرد که عراق با انتشار ویروس جدید کرونا با چالشی واقعی روبه‌روست و دولت در مقابله با چالش‌ها و پیشرفت وضعیت اقتصادی کشور و مبارزه با فساد مصمم است.

الکاظمی اصلاحات اقتصادی و مبارزه با فساد را از مهم‌ترین اهداف دولت خود دانست.

نخست‌وزیر عراق قرار است پس از دیدار با دونالد ترامپ در پنج‌شنبه شب ۳۰ مرداد / ۲۰ اوت به بغداد بازگردد اما برخی منابع در دولت عراق گفته‌اند او با یک روز تأخبر به کشور بازخواهد گشت.

الکاظمی بامداد چهارشنبه ۲۹ مرداد / ۱۹ اوت در رأس یک هیأت دولتی و در پاسخ به دعوت واشنگتن وارد آمریکا شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.