ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وزارت خارجه آمریکا صدور ویزا برای ۱۴ مقام ایرانی را محدود کرد

وزارت‌ خارجه در آمریکا در بیانیه تازه خود از حکومت جمهوری اسلامی به‌عنوان «بزرگ‌ترین حامی تروریسم» در جهان یاد کرده و اعلام کرده این ۱۴ نفر به همراه اعضای درجه یک خانواده‌شان اجازه ورود به خاک ایالات متحده را ندارند.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۲۱ اوت/ ۳۱ مردادماه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد هم‌زمان با روز بین المللی ادای احترام به قربانیان تروریسم، ۱۴ مقام دولتی ایران را به‌دلیل نقض گسترده حقوق بشر در فهرست محدودیت صدور ویزا برای سفر به این کشور قرار خواهد داد.

روابط پرتنش ایران و آمریکا – عکس: آرشیو

دولت آمریکا هدف خود از این اقدام را «پاسخ‌گو» کردن کسانی می‌داند که وحشت و ترور می‌آفرینند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، هم‌زمان با صدور این بیانیه، با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد: 

«امروز برابر است با روز ادای احترام به قربانیان تروریسم. تروریست‌ها باید پاسخ‌گو شوند و ما امروز محدودیت صدور ویزا را برای ۱۴ نفر در ایران به‌خاطر مشارکت آنها در اقدامات حکومت در نقض فاحش حقوق بشر اعلام کرده‌ایم.»

وزارت خارجه آمریکا پیش‌تر و در روز ۲۳ می/ سوم خردادماه، هم با انتشار گزارشی اعلام کرده بود حکومت ایران در ۳۶۰ مورد از اقدامات و حملات تروریستی در بیش از ۴۰ کشور جهان نقش داشته است. طبق این گزارش، برخی از اعضای تیم‌های دیپلماتیک ایران در خارج از کشور در این ترورها دست داشته‌اند.

این وزارت‌خانه در آمریکا اما در بیانیه تازه خود از حکومت جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان «بزرگ‌ترین حامی تروریسم» در جهان یاد کرده و اعلام کرده است که این ۱۴ نفر به همراه اعضای درجه یک خانواده‌شان اجازه ورود به خاک ایالات متحده را ندارند.

در میان فهرست یاد شده نام حجت الله خدایی سوری، رئیس سابق زندان اوین نیز به‌چشم می‌خورد. خدایی سوری که در حال حاضر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران است، از سوی دولت آمریکا به نقش داشتن در موارد متعددی از نقض حقوق بشر در زندان اوین متهم شده است.

دولت ایالات متحده آمریکا پیش‌تر و در تاریخ چهارم نوامبر ۲۰۱۹/ ۱۳ آبان ۱۳۹۸، همزمان با سالگرد اشغال سفارت این کشور در تهران هم شماری از نزدیکان رهبر ایران، از جمله مجتبی خامنه‌ای، فرزند او را تحریم کرد.

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، وحید حقانیان، معاون اجرایی دفتر علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و غلامعلی حداد عادل و علی اکبر ولایتی، از مشاوران خامنه‌ای هم در فهرست این تحریم‌ها قرار داشتند.

حدود پنج ماه پیش از آن یعنی در اوایل تیرماه ۹۸/ اواخر ژوئن ۲۰۱۹، علی خامنه‌ای و دفتر رهبر ایران از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، با امضای یک فرمان اجرایی، مشمول تحریم شده بودند.

همچنین دولت آمریکا، اواسط دی ماه سال گذشته، از صدور ویزا برای محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که قصد سفر به مقر سازمان ملل در نیویرک با هدف شرکت در یک مراسم مربوط به این سازمان داشت، خودداری کرد.

حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران اما به تندی به تحریم علی خامنه‌ای واکنش نشان داد و گفته بود او جز یک خانه و حسینیه چیزی ندارد.

همچنین حشمت‌الله فلاحت پیشه عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در واکنش به تحریم مقام‌های ایران از سوی دولت آمریکا گفته بود: «آمریکا با افزایش فشار به دنبال تسلیم ایران است که نه تنها این اتفاق رخ نمی‌دهد که ایران با استفاده از ابزارهایش می‌تواند کاری کند که تنش بین ایران و آمریکا به ضرر کشورمان فرسایشی نشود. ترامپ بداند تا زمانی که تحریم‌ها به حالت تعلیق بر نگردد مجبور است در تهران با نظامی‌ها صحبت کند.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.