ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رییس سازمان هواپیمایی: ایران آماده مذاکره برای پرداخت غرامت هواپیمای اوکراینی است

رئیس سازمان هواپیمایی ایران از آمادگی ایران «در خصوص مذاکره برای پرداخت غرامت» خبر داد. تعدادی از خانواده قربانیان پیش‌تر گفته بودند که پرداخت غرامت کافی نیست.

رئیس سازمان هواپیمایی ایران از آمادگی ایران «در خصوص مذاکره برای پرداخت غرامت» خبر داد. ایران و اوکراین تا کنون در چند جلسه در خصوص میزان و نحوه پرداخت غرامت مذاکره کرده‌اند. تعدادی از خانواده‌های قربانیان اما پیش‌تر گفته بودند که پرداخت غرامت کافی نیست.

محل سقوط هواپیمای اوکراینی و جمع‌آوری اجساد جانباختگان/ عکس از آرشیو

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، تورج دهقانی زنگنه شنبه اول شهریور/ ۲۲ اوت گفت که هیاتی از مذاکره‌کنندگان ایران مذاکراتی را با طرف اوکراینی انجام داده و یکی از موضوعات مورد مذاکره موضوع پرداخت غرامت بوده است.

رئیس سازمان هواپیمایی ایران گفت ایران مسئولیت سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی در دی‌ماه سال گذشته را پذیرفته است:

«آنچه مسلم است اینکه ایران از مسوولیت این خطا را پذیرفته، بنابراین در خصوص مذاکره برای پرداخت غرامت کاملا آماده است.»

هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۳۷ متعلق به شرکت هواپیمایی اوکراین، بامداد ۱۸ دی‌ماه سال گذشته پس از برخاستن از فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران به مقصد کی‌یف از سوی پدافند هوایی سپاه پاسداران هدف قرار گرفت و سرنگون شد. در جریان این رویداد تمامی ۱۷۶ سرنشین این هواپیما کشته شدند.

مقامات جمهوری اسلامی پس از سه روز کتمان حقیقت ماجرا، در نهایت روز ۲۱ دی‌ماه به شلیک موشک پدافندی سپاه به سوی این هواپیما به دلیل «خطای انسانی» اعتراف کردند.

تاکنون چند دور مذاکره میان اوکراین و هیات مذاکره‌کننده ایرانی به سرپرستی محسن بهاروند، معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه انجام شده. دور بعدی مذاکرات مهرماه سال جاری در تهران برگزار خواهد شد.

محسن بهاروند دو هفته پیش از برگزاری دور بعد مذاکرات بین ایران و اوکراین در خصوص سقوط هواپیمای مسافربری خبر داده و گفته بود:

« مبنای پرداخت غرامت در این خصوص اسناد بین المللی است که نسبت به آن تعهد داریم و سعی می‌کنیم از عرف هم فاصله نگیریم.»

وزیر خارجه اوکراین پیش‌تر گفته بود که پیشبرد مذاکرات در اولویت قرار دارد اما اگر به نتیجه نرسد این کشور موضوع را به دادگاه‌های بین‌المللی خواهد کشاند.

دهقانی زنگنه درباره آخرین وضعیت مذاکرات درباره پرداخت غرامت گفت که بحث‌ها در «حوزه‌های فنی و حقوقی» جریان دارد و بر مبنای تفاهم صورت گرفته غرامت پرداخت خواهد شد.

در رابطه با جان‌باختگان، مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون بارها به طور تلویحی یا مستقیم گفته‌اند از نظر آنها صرف پرداخت غرامت برای بسته شدن پرونده کافی بوده و خانواده جان‌باختگان حقی برای داشتن مطالبه دیگری ندارند.

خانواده‌های جان‌باختگان سرنگونی هواپیمای اوکراینی تاکنون بارها تأکید کرده‌اند هدف اصلی آنها روشن شدن واقعیت و مجازات افرادی است که در وقوع این سانحه نقش داشته‌اند. آنها همچنین خواستار انتشار اطلاعاتی هستند که اخیرا از جعبه‌های سیاه هواپیمای سرنگون شده استخراج شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Sattar *

    رئیس آژانس:حکومت ایران هنوز اجازه دسترسی به دو سایت هسته‌ای را نداده است! - حکومت ایران هنوز گزارش جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی دریافتی از فرانسه را منتشر نکرده ! - رونمایی از موشک «رعد۵۰۰»: یک هفته بعد از «توافق» جوزپ بورل با جمهوری اسلامی برای «نرفتن به شورای امنیت»! بورل پس از سفر به تهران گفته بود « اتحادیه اروپا بطور نامحدود مکانیسم ماشه را تمدید می‌کند تا از ارجاع به شورای امنیت و اعمال تحریم‌های جدید علیه حکومت ایران جلوگیری کند… ما توافق کردیم که مستقیما به یک محدوده زمانی سختگیرانه که ما را ملزم به رفتن به شورای امنیت کند نرویم.!!» از قرار معلوم همین مواضع بیشتر سبب می‌شود تا فرماندهان سپاه پاسداران و خامنه ای و نوچه هایش به این نتیجه برسد که می‌تواند همچنان به برنامه‌ها و آزمایش موشکی خود ادامه بدهد! چون اروپا راهکاری در پیش گرفته که با وجود فعال کردن مکانیسم ماشه، پرونده اتمی به شورای امنیت نرود!. - اروپا بهمراه چین و روسیه هم چنان به پشتیبانی حکومت مرتجع آخوندی ادامه میدهند! سناتور ریچ رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا، ضمن ابراز ناخرسندی خود از تلاش های متحدان اروپایی که در راه بازگشت فوری تحریم ها علیه ایران ایستاده اند!گفته است که از گزارش‌های جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی که می‌گوید احتمالا سایت‌های هسته‌ای اعلام‌نشده در ایران وجود دارد و آن سایت‌ها در ایران همچنان فعال هستند، نگران شده است.