ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گوترش: کرونا دستاوردهای برابری جنسیتی را از بین می‌برد

دبیرکل سازمان ملل متحد می‌گوید همه‌گیری ویروس جدید کرونا در جهان نابرابری بین زنان و مردان را عمیق‌تر کرده است.

دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که همه‌گیری ویروس جدید کرونا «دهه‌ها پیشرفت محدود و شکننده در زمینه برابری جنسیتی و حقوق زنان» در جهان را به عقب بازگردانده است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در یک نشست مجازی با زنان جوان نهادهای جامعه مدنی هشدار داد که «بدون واکنش مناسب خطر از دست دادن یک نسل یا بیشتر از دستاوردهای برابری جنسیتی را پیش رو خواهیم داشت.»

گوترش گفت از آغاز همه‌گیری ویروس کووید۱۹، «زنان، به‌عنوان کارکنان مراقبت‌های بهداشتی، آموزگاران، کارمندان ضروری و همچنین مراقبان در خانواده‌های خود و در جوامع مختلف، در خط مقدم مقابله [با ویروس] بوده‌اند، با این وجود، در حالی که ۷۰ تا ۹۰ درصد کارکنان بهداشت و درمان زن هستند، فقط ۳۰ درصد از آن‌ها در تصمیم‌گیری‌ها نقش دارند.»

به‌گفته گوترش این بیماری همه‌گیر بر سلامت جسمی و روانی، تحصیلات و مشارکت نیروی کار تأثیر گذاشته است. او گفت:

«امروزه میلیون‌ها دختر نوجوان در سراسر جهان از مدرسه محروم شده‌اند و گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از افزایش بارداری نوجوانان در برخی کشورها وجود دارد. ما از شیوع ابولا در آفریقای غربی این تجربه را داریم که دختران نوجوان وقتی مدرسه را ترک می‌کنند دیگر هرگز بازنخواهند گشت.»

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به «افزایش ناگهانی گزارش‌های نگران‌کننده از خشونت‌های جنسیتی در سرتاسر جهان» افزود:

«‌همه‌گیری کووید۱۹ موانع قابل توجه در راه دستیابی به حقوق زنان و تحقق توانایی‌های آن‌ها را آشکار و تشدید می‌کند.»

گوترش هشدار داد که «بازیابی پیشرفت‌های از دست‌رفته ممکن است سال‌ها طول بکشد.»

دبیرکل سازمان در ماه آوریل در بیانیه‌ای در مورد تأثیر همه‌گیری کووید۱۹ تأکید کرده بود که زنان باید در مرکز توجه همه تلاش‌ها برای مقابله با ویروس قرار بگیرند.

او گفت:

«همه‌گیری کووید۱۹ تنها آن‌چه را كه همه از آن آگاه هستیم نشان داد: سال‌ها مردسالاری منجر به جهانی تحت سلطه مردان با فرهنگ مردسالار شده است که به همه زنان، مردان، دختران و پسران آسیب می‌رساند. اکنون زمان بازسازی جوامع برابرتر، فراگیرتر و مقاوم‌تر است.»

در زمینه سلامت، گوترش گفت زنان از تغییر بودجه بخش خدمات بهداشت مادران و زایمان رنج می‌برند.

به‌گفته دبیرکل سازمان ملل، این سازمان از دولت‌ها خواسته است كه حمایت از زنان در برابر خشونت‌های جنسیتی را در برنامه‌های ملی مقابله با کووید۱۹ قرار دهند. او گفت از این‌که «بیش از ۱۴۰ دولت» متعهد شده‌اند در جهت حمایت از زنان و گسترش خدمات آنلاین به‌عنوان یک ضرورت اقدام کنند، خرسند است.

در زمینه اقتصادی، آنتونیو گوترش اعلام کرد که كاهش تأثیرات اجتماعی و اقتصادی همه‌گیری کووید۱۹ «با رساندن بودجه به دست زنانی كه در عرصه اقتصادی كار می‌كنند، آغاز می‌شود.»

پیش از این، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) در ماه آوریل گذشته از افزایش شدید خشونت علیه زنان و ازدواج دختران در دوران کرونا ابراز نگرانی کرده و تخمین زده بود که خروج از محدودیت‌های ناشی از ویروس کووید۱۹ می‌تواند منجر به هفت میلیون بارداری غیرمترقبه شود. همچنین به دلیل قطع زنجیره تأمین دارویی حدود ۴۷ میلیون زن در کشورهای فقیر دیگر نمی‌توانند به داروهای ضدبارداری مدرن دسترسی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.