ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وکیل مدافع نوید افکاری: در گزارش قوه قضاییه جهات حقوقی دقیق و درست بیان نشده است

حسن یونسی، وکیل مدافع نوید افکاری، زندانی سیاسی محکوم به اعدام در شیراز، درباره گزارش منتشر شده از سوی مرکز رسانه قوه قضاییه درباره جرایم و اتهامات موکلش گفته در این گزارش جهات حقوقی دقیق و درست بیان نشده و ابراز امیدواری کرده که با انجام تحقیقات دوباره، «درخواست اعاده دادرسی متهمان» مورد پذیرش قرار بگیرد.

حسن یونسی، وکیل مدافع نوید افکاری، زندانی سیاسی محکوم به اعدام در شیراز، درباره گزارش منتشر شده از سوی مرکز رسانه قوه قضاییه درباره جرایم و اتهامات موکلش گفته در این گزارش جهات حقوقی دقیق و درست بیان نشده و ابراز امیدواری کرده که با انجام تحقیقات دوباره، «درخواست اعاده دادرسی متهمان» مورد پذیرش قرار بگیرد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

به‌ نوشته خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، یونسی روز چهارشنبه ۱۲ شهریور ماه با اشاره به مخدوش بودن ادله‌ای که دادگاه علیه برادران افکاری برای صدور حکم مورد استناد قرار داده، گفته است: 

«ادعا شده فیلمی موجود است و صحنه ارتکاب قتل را توسط متهمان نشان می‌دهد در حالی که چنین فیلمی اصلاً موجود نیست و در ادله و مدارکی نیز که در دادگاه رسیدگی شده، چنین فیلمی وجود ندارد.»

او در ادامه گفته است تنها فیلم موجود از دوربین مدار بسته‌ای است که مربوط به یک ساعت قبل از وقوع قتل است:

«این فیلم نشان می‌دهد یکی از متهمان در آن محل حضور داشته. البته متهم (نوید افکاری) این را انکار نمی‌کند و از ابتدا اظهار کرده که برای تعمیر موبایل در محل حاضر بوده. این ادعا که فیلم، لحظه و صحنه ارتکاب قتل را نشان می‌دهد، چنین چیزی به هیچ عنوان صحت ندارد و درست نیست.»

این وکیل دادگستری همچنین ابراز امیدواری کرده این امکان فراهم شود که ضمن پذیرش درخواست اعاده دادرسی برادارن افکاری، تحقیقات مجدداً‌ انجام شود تا با مورد رسیدگی قرار گرفتن دوباره ادله دادگاه که مخدوش است، شهود در دادگاه حاضر شوند و فیلمی که مورد ادعاست و در دادگاه به نمایش گذاشته نشده، ‌به نمایش درآید.

گفته‌های یونسی درباره اتهامات منتسب به برادران افکاری در حالی‌ست که او تنها درباره اتهامات موکلانش در خصوص قتل حسن ترکمان تحت عنوان اتهامی «قتل عمد» در مرحله اعاده دادرسی ورود کرده و بر پایه گفته‌هایش، درباره اتهامات دیگر «اطلاعی ندارد.»

دادگاه انقلاب شیراز، نوید افکاری سنگری را به اتهام قتل یک مأمور حراست سازمان آب منطقه‌ای شیراز به اعدام محکوم کرده است. همچنین وحید و حبیب افکاری، دو برادر دیگر این زندانی سیاسی هم بابت اتهاماتی همچون «معاونت در محاربه» و «تشکیل گروه» به ده‌ها سال زندان و شلاق محکوم شده‌اند.

صدور احکام مجازات سنگین علیه این سه برادر در حالی‌ست که خانواده، منابع مطلع و وکیلان مدافع این زندانیان می‌گویند این سه برادر بی‌گناه بوده و زیر شکنجه اقرار کرده‌اند.

بهیه نامجو، مادر نوید افکاری، با انتشار یک ویدئو اعلام کرده مأموران امنیتی پسرانش را شکنجه کرده‌اند تا علیه یکدیگر شهادت دهند و وحید تحت همین شکنجه‌ها، دو بار اقدام به خودکشی کرده ‌است.

مادر این سه برادر زندانی تأیید کرده که همسر و دامادش نیز بازداشت شده‌اند و پسرانش در یک «دادگاه ناعادلانه» و بدون «هیچ مدرکی» تحت محاکمه قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر سهیل بشاینده، وکیل تسخیری نوید افکاری هم روز چهارشنبه ۱۲ شهریور ماه در گفت‌و‌گو با اطلس زندان‌های ایران درباره نحوه رسیدگی به پرونده موکلش گفته:

«شعبه یک دادگاه کیفری یک استان فارس ایشان را در رأی بدوی محکوم به اعدام کرد و اوایل امسال تأیید دیوان عالی کشور هم به دست من رسید.»

به‌ گفته این وکیل دادگستری، از آنجایی که «به قید قرعه» و به ‌درخواست مراجع قضایی شیراز، وکالت پرونده این زندانی سیاسی را بر عهده داشته، نوید افکاری از او خواسته تا هیچ‌گونه اقدامی در جهت دفاع از او انجام ندهد.

بشاینده در این زمینه گفته:

«ایشان متأسفانه در دادگاه به من گفتند من حق هیچ‌گونه دفاعی از ایشان ندارم و تأکید کردند که من نه دفاع شفاهی و نه دفاع کتبی از ایشان نکنم و هیچ لایحه‌ای روی پرونده ایشان نگذارم.»

او در ادامه گفته:

«من به آقای افکاری گفتم که وظیفه من دفاع از شماست و اگر شما تمایل ندارید، کتباً این موضوع را بنویسید. ایشان هم کتباً نوشت و در روز دادگاه آن را روی پرونده گذاشت و من در دادگاه صرفاً یک تماشاچی بودم. قاضی هم من را برای دفاع به جایگاه دعوت کرد اما من گفتم که موکلم اجازه دفاع به من نمی‌دهد و من دفاع نکردم و نشستم.»

گفته‌های این وکیل دادگستری در حالی‌ست که در روزهای اخیر نوید و وحید افکاری در دو فایل صوتی جداگانه از زندان شیراز، با رد اتهامات خود تأکید کردند که اقرار آن‌ها تحت شکنجه بوده است. همچنین فایل صوتی‌ای که درباره بخشی از جلسات محاکمه نوید افکاری منتشر شده، نشان می‌دهد قاضی پرونده اظهارات آقای افکاری مبنی بر «اعتراف تحت شکنجه» را نمی‌پذیرد و درخواست او را برای احضار شاهد شکنجه‌ شدنش در اداره آگاهی شیراز، رد می‌کند.

در روزهای گذشته و هم زمان با انتشار اخبار مربوط به مخدوش بودن شواهد علیه اتهام قتل، کاربران شبکه‌های اجتماعی چندین کارزار برای آزادی نوید افکاری و برادرانش با هشتگ‌های «#نویدمان_را_اعدام_نکنید» و «#نوید_را_نکشید» برنامه‌ریزی کردند.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.