ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تلاش‌ها برای آغاز گفت‌وگوهای صلح بین‌افغان بیشتر می‌شود

دولت افغانستان و طالبان آخرین موانع آغاز گفت‌وگوها را با آزادی متقابل زندانیان باقی مانده از سر راه برداشتند. دو طرف گفته‌اند موارد توافق‌نامه را به پایان رسانده‌اند.

با آزادی متقابل زندانیان باقی مانده دولتی و طالبان در افغانستان آخرین گام‌ها به سوی آغاز گفت‌وگوهای طرف‌های افغان برداشته شد.

تابلوی منع حمل سلاح در کابل ـ عکس از shutterstock

شورای امنیت ملی افغانستان پنج‌شنبه ۱۳ شهریور / ۳ سپتامبر در بیانیه‌ای اعلام کرد که تمامی نیروهای کماندوی ارتش که در اسارت گروه طالبان بودند آزاد شدند.

شورای امنیت ملی و هیأت مذاکره‌کننده دولت پیش از این گفته بودند که سرنوشت حدود ۲۲ کماندوی افغان مبهم است و با توجه به انکار گروه طالبان، احتمال دارد که این افراد کشته شده باشند. دلیل اصلی دولت برای توقف روند آزادی زندانیان «خطرناک» طالبان نیز همین مورد عنوان شده بود.

شورای امنیت ملی در بیانیه خود آورده است که دولت افغانستان نیز در مقابل تمامی زندانیان خطرناک این گروه را به استثنای زندانیانی که کشورهای خارجی در مورد آزادی آن‌ها ملاحظاتی دارند، آزاد کرده است.

در دو روز گذشته ۲۰۰ نفر از زندانیان گروه طالبان آزاد شدند، اما شش زندانی خطرناک این گروه که فرانسه در مورد آزادی آن‌ها مسئله دارد، آزاد نشده‌اند.

شورای امنیت ملی افغانستان تأکید کرده است که تلاش‌های دیپلماتیک برای آزادی این تعداد زندانیان طالبان نیر جریان دارد.

به‌گفته این شورا بدین ترتیب روند آزادی زندانیان دو طرف تکمیل شده و باید مذاکرات بین‌افغان هرچه زودتر آغاز شود.

محمدمعصوم استانکزی، رئیس هیأت مذاکره‌کننده دولت نیز روز پنج‌شنبه در توئیتر اعلام کرد که هیأت مذاکره‌کننده‌ به نمایندگی از ملت و دولت افغانستان مذاکرات صلح را به‌زودی آغاز خواهد کرد.

توافق‌نامه صلح، که خواستار مذاکرات بین‌افغان است، در ماه فوریه بین آمریکا و طالبان امضا شد. این توافق با هدف خروج آمریکا از افغانستان پس از نزدیک به ۲۰ سال جنگ انجام شد و طالبان را به مقابله با گروه‌های شبه‌نظامی فراخواند.

اگرچه واشنگتن طرف‌های درگیر را به میز مذاکره فراخوانده است، اما خروج نیروهای آمریکایی به موفقیت گفت‌وگوها بستگی ندارد، بلکه براساس توافق به تعهد طالبان به دست کشیدن از حمایت گروه‌های تروریستی و مبارزه با آن‌ها و اطمینان از عدم استفاده طالبان از خاک افغانستان برای حمله به نیروهای آمریکایی و متحدانش بستگی دارد.

واشنگتن در حال حاضر کاهش نیروهای خود را آغاز کرده است و تا ماه نوامبر کمتر از ۵۰۰۰ سرباز در افغانستان خواهد داشت، در حالی که در زمان امضای توافق با طالبان در حدود ۱۳۰۰۰ سرباز در این کشور داشت.

روز گذشته، چهارشنبه ۱۲ شهریور / ۲ سپتامبر محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه‌ ملی با اعضای هیأت مذاکره‌کننده‌ صلح دیدار کردند.

اشرف غنی در این دیدار ضمن حمایت از این هیأت، از آغاز مذاکرات دولت افغانستان با گروه طالبان ابراز خرسندی کرد و گفت:

«مردم افغانستان آرزو دارند که در مذاکرات صلح بر سر کاهش خشونت و آتش‌بس دایمی توافق صورت گیرد و صلح پایدار در کشور برقرار شود. هدف اصلی هیأت ما پایان ‌بخشیدن به خشونت‌ها به‌گونه‌ای بنیادی است.»

عبدالله عبدالله نیز از اعضای هیأت مذاکره‌کننده خواست که در جریان مذاکرات از جمله از «حاکمیت ملی، ارزش‌ها، منافع ملی، جمهوریت، حقوق زنان، آزادی بیان و حمایت قوی از نیروهای امنیتی و دفاعی»، دفاع کنند.

در افغانستان برخی منابع گفته‌اند که هیأت مذاکره‌کننده‌ صلح امروز پنج‌شنبه به قطر سفر خواهد کرد. چند تن از مسئولان دولتی و طالبان نیز که نخواستند نامشان منتشر شود به آسوشیتدپرس گفته‌اند که هر دو طرف همان‌طور که در توافق‌نامه ذکر شده است، آزادی زندانیان را به پایان رسانده‌اند.

سهیل شاهین، سخنگوی سیاسی طالبان پیش از این به آسوشیتدپرس گفته بود آتش‌بس از نخستین موارد روی میز مذاکرات خواهد بود. طالبان دستور کار خود را تکمیل و هیأت مذاکره‌کننده ۲۰ نفره خود را تعیین کرده است. این هیأت مستقیماً به ملا هیبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان گزارش خواهد داد.

هر دو طرف در مورد جزئیات مذاکرات اطلاعاتی نداده‌اند اما طالبان در اظهارات و مصاحبه‌های اخیر خود با آسوشیتدپرس گفته‌اند که نمی‌خواهند قدرت را در انحصار خود درآورند، آماده تقسیم قدرت هستند، قبول می‌کنند که زنان باید حق کار داشته باشند و دختران نیز به مدرسه بروند و قاضی شوند. با این حال، آن‌ها می‌گویند یک زن به‌عنوان رئیس دادگاه عالی یا رئیس جمهوری افغانستان قابل قبول نیست. آن‌ها در مورد تغییرات قانون اساسی به‌طور مشخص چیزی نگفته‌اند.

طالبان در تمام اظهارات خود گفته‌اند كه حقوق و امتیازات هر چه باشند باید با اصول اسلام مطابقت داشته باشند.

در طرف دولت نیز محافظه‌کاران تندرو اسلامی مانند عبدالرسول سیاف و گلبدین حکمتیار وجود دارند که آن‌ها نیز علناً مخالفت خود را با رئیس‌جمهوری یا رئیس دادگستری شدن زنان ابراز کرده‌اند. آن‌ها نیز در گذشته طرفدار اجرای دقیق دستورات اسلامی بوده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.