ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحرین آسمان خود را در اختیار اسرائیل قرار داد

بحرین هم به تبعیت از عربستان سعودی اعلام کرد هواپیماهای اسرائیلی به مقصد امارات متحده عربی می‌توانند از آسمان آن کشور عبور کنند.

 پس از عربستان سعودی، بحرین هم آسمانش را در اختیار اسرائیل قرار داد. ظاهراً قرار است. بحرین بعد از امارات متحده عربی، به عنوان دومین کشور عربی روابطش با اسرائیل را برقرار کند.

بحرین آسمان خود را در اختیار اسرائیل قرار داد (عکس: شاتراستاک)

ایالات متحده آمریکا، امارات متحده عربی و اسرائیل شامگاه دوشنبه ۳۱ اوت / ۱۰ شهریور در بیانیه مشترکی اعلام کردند توافق بر سر عادی‌‌سازی روابط بین امارات و اسرائیل با توجه به تغییر ترکیب جمعیتی در خاورمیانه زمینه‌ساز تفکری نو در منطقه است. سه کشور از تشکیلات خودگردان فلسطین خواستند مذاکرات صلح با اسرائیل را از سر بگیرد. چند ساعت بعد پادشاهی عربستان سعودی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد آسمانش را به روی هواپیماهای اسرائیلی که عازم امارات متحده عربی هستند بازمی‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، خبرگزاری رسمی بحرین هم شامگاه پنجشنبه ۳سپتامبر / ۱۳ شهریور بدون آنکه به طور مشخص از اسرائیل نام ببرد اعلام کرد بحرین «به همه پروازها به مقصد امارات متحده عربی اجازه می‌دهد که از آسمان آن کشور استفاده کنند.»

در این اطلاعیه به ایران و به قطر هم که همچنان تحت تحریم و محاصره عربستان سعودی، امارات و بحرین قرار دارد اشاره‌ای نشده است. هواپیماهای مسافربری که بین بحرین و امارات تردد می‌کنند اجازه ندارند از آسمان قطر عبور کنند. همچنین هواپیماهای مسافربری ایرانی هم که به مقصد امارات در پروازند اجازه عبور از آسمان بحرین را ندارند.

خبرگزاری رسمی بحرین به طور کلی و بدون آنکه از مقام رسمی مشخصی نام ببرد اعلام کرد که وزارت راه و ارتباطات آن کشور بر اساس درخواست سازمان هواپیمایی امارات متحده عربی این تصمیم را گرفته است.

پنجشنبه ۱۳ اوت / ۲۳ مرداد واشنگتن، ابوظبی و تل‌آویو در بیانیه‌ای مشترک حصول توافق برای عادی‌سازی روابط بین امارات و اسرائیل را اعلام کردند. یک روز قبل از صدور این بیانیه، با نخستین پرواز مستقیم بین دو کشور هیأتی از مقامات بلندپایه اسرائیلی و آمریکایی برای گفت‌وگو درباره جزئیات توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل با امارات وارد ابوظبی شدند.

جرد کوشنر و رابرت او برایان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید ریاست هیئت آمریکایی و مئیر بن شبات مشاور امنیت ملی اسرائیل نیز ریاست هیئت اعزامی آن کشور را بر عهده داشت. اسرائیل و امارات قصد دارند در زمینه‌های سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی، نظام سلامت، ناوگان هوایی و برنامه‌های فضایی با یکدیگر همکاری کنند. مارک اشنایر، مشاور پادشاه بحرین در مصاحبه با شبکه کان اسرائیل احتمال داده بود که ممکن است بحرین هم به زودی روابط با اسرائیل را از سر می‌گیرد.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته نوشته بود توافق عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای خلیج فارس در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به عنوان دستاوردی برای سیاست خارجی دولت ترامپ درک می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مومن

    آخ چقدر اونجای آقا میسوزه !