ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مخالفت سازمان نظام پزشکی با بازگشایی حضوری مدارس

در حالی که وزیر آموزش و پرورش از بازگشایی حضوری مدارس خبر داده، سازمان نظام پزشکی از ستاد ملی مبارزه با کرونا خواسته است تا از بازگشایی حضوری مدارس اکیداً جلوگیری کند.

وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است که مدارس با حضور دانش‌آموزان بازگشایی خواهند شد. سازمان نظام پزشکی مخالفت کرده و از ستاد ملی مبارزه با کرونا خواسته است تا از بازگشایی حضوری مدارس اکیداً جلوگیری کند.

کرونا و مدارس ـ عکس از حامد ملک‌پور ـ خبرگزاری تسنیم

محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی روز گذشته، پنج‌شنبه ۱۳ شهریور اعلام کرد که سال تحصیلی جدید به شکل حضوری از روز شنبه ۱۵ شهریورماه آغاز می‌شود. او گفت اصل بر شرکت حضوری دانش‌آموزان است تا دانش‌آموزان و معلمان همدیگر را بشناسند و پیگیری موضوعات به شکل حضوری بهتر است.

عباس آقازاده، رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی با این اقدام مخالفت کرد و در نامه‌ای به ستاد ملی مبارزه با کرونا نوشت:

«از مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا، جداً تقاضا می‌کنیم ضمن اعمال قاطعیت در اجرای فرامین بهداشتی و پروتکل‌های ملی مبارزه با کرونا، از احتمال بازگشایی حضوری مدارس در همه مقاطع تحصیلی و در کلیه استان‌ها و مناطق کشور، اکیداً جلوگیری بفرمایند.»

آقازاده بازگشایی حضوری مدارس را «به خطر انداختن جان میلیون‌ها دانش‌آموز و آموزگار و خانواده‌های آن‌ها» و همچنین «دخالت در کارشناسی تخصصی نحوه مقابله و مبارزه با بیماری از سوی مسئولان غیرمرتبط با امور بهداشتی» دانسته و تأکید کرده است که چنین اقدامی «می‌تواند در کمترین فاصله زمانی به یک فاجعه انسانی تبدیل شود».

در این نامه آمده است:

«این "دستور" جناب وزیر، با شرایط حاکم بر همه‌گیری ویروس کرونا و وضعیت "قرمز" بسیاری از مناطق کشور، همخوانی ندارد.»

امروز جمعه ۱۴ شهریور وزارت بهداشت اعلام کرد که  از ۳۱ استان ایران ۲۸ استان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند. به گزارش این وزارتخانه شمار جان‌باختگان این بیماری در ایران به ۲۲ هزار و ۴۴ نفر و مجموع بیماران کووید۱۹ به ۳۸۲ هزار و ۷۷۲ نفر رسیده است.

رئیس مجمع عمومی سازمان نظام پزشکی از ستاد ملی مبارزه با کرونا خواسته است تا ضمن «اعمال قاطعیت در اجرای فرامین بهداشتی و پروتکل‌های ملی مبارزه با کرونا»، از احتمال بازگشایی حضوری مدارس در همه مقاطع تحصیلی و در کلیه استان‌ها و مناطق کشور، «اکیداً جلوگیری کند».

روز پنج‌شنبه احمدحسین فلاحی، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به سخنان وزیر آموزش و پرورش گفته بود برخی از مدارس جمعیت زیادی داشته و حضور ۳۰ تا ۳۵ نفره دانش‌آموزان در کلاس‌های درس مغایر با تمامی پروتکل‌های بهداشتی است. فلاحی نحوه بازگشایی مدارس را منوط به تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا دانسته بود.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران از جمله مخالفان اعمال محدودیت‌های کرونایی است. او روز گذشته در نشست رئیسان کمیته‌های ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:

«رعایت دستورالعمل‌ها نشان داد که می‌توان با حفظ پروتکل‌ها، تمامی شئون زندگی مردم در شرایط کرونایی برگزار شود و تعطیل کردن فعالیت‌ها راهکار درستی برای حفظ سلامتی مردم نیست.»

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور نیز دو روز پیش گفته بود:

«باید روش همزیستی با کرونا را در زندگی اجتماعی و فردی نهادینه کنیم و کرونا نباید باعث تعطیلی فعالیت‌ها و کسب و کار در کشور شود.»

براساس دستورات وزیر آموزش و پرورش قرار است در پی بازگشایی حضوری مدارس، رعایت فاصله زمان کلاس از ۳۵ دقیقه بیشتر نشود، فعالیت‌های ورزشی و برنامه صبحگاهی متوقف شود، رفتن و آمدن کودکان متفاوت باشد، مدارس ضدعفونی شود و معلمان و دانش‌آموزان از ماسک استفاده کنند.

محسن حاجی‌میرزایی گفته است:

«هر جا که بتوانیم این پروتکل‌ها را رعایت کنیم، کلاس‌ها را دایر می‌کنیم. ۶۲ درصد کلاس‌ها جمعیت مدارس زیر ۱۰۰ نفر، ۴۰ درصد زیر ۵۰ دانش آموز است و در شرایط عادی می‌توانند رعایت کنند و حتی نیاز به [روزهای] زوج و فرد نیست.»

او همه مناطق ایران را «مناطق پرخطر» دانست و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در سراسر کشور الزامی خواند.

سال تحصیلی جدید در دانشگاه‌های ایران با روش ترکیبیِ حضوری و غیرحضوری آغاز می‌شود و مراکز آموزش عالی حضور دانشجویان را برای گذراندن واحدهای عملی و پایان‌نامه برنامه‌ریزی کرده‌اند.

مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان درباره چگونگی شروع به کار خوابگاه‌های دانشگاه‌ها از شنبه ۱۵ شهریورماه اعلام کرد که خوابگاه‌ها در آستانه ترم جدید تحصیلی حداکثر از ۴۰ درصد ظرفیت خود برای اسکان دانشجویان استفاده می‌کنند و غذا صرفاً بین دانشجویان ساکن در خوابگاه‌ها توزیع خواهد شد.

صدیقی در این‌باره گفت:

«این ظرفیت ممکن است در برخی از دانشگاه‌ها ۲۰، ۳۰ یا حتی ۴۰ درصد باشد اما قطعاً ما بیشتر از ۴۰ درصد دانشجویان را در خوابگاه‌ها پذیرش نخواهیم کرد.»

به‌گفته مجتبی صدیقی دانشجویان در بدو ورود به دانشگاه‌ها غربالگری می‌شوند و یکی از طرح‌های مراکز مشاوره دانشگاه‌ها این است که از ۱۵ شهریور دانشجویان به شکل غیرحضوری کارنامه سلامت خود را تکمیل کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.