ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز مدرسه: حضور مجازی روحانی، حضور فیزیکی دانش‌آموزان

رئیس‌جمهوری ایران گفت سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ سال انضباطی دانش‌آموزان است، چیزی شبیه پادگان‌های آموزشی نیروهای مسلح.

حسن روحانی روز شنبه ۱۵ شهریور آیین آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ را به صورت «ویدیوکنفرانس» برگزار کرد، در حالی که دانش‌آموزان موظف بودند همه روز اول در مدرسه حاضر شوند. این مسأله با انتقاد رسانه‌های اصولگرا از جمله خبرگزاری تسنیم و خبرگزاری فارس همراه شد.

روحانی اما گفت امسال، سال انضباطی دانش‌آموزان است، چیزی شبیه پادگان‌های آموزشی نیروهای مسلح، به‌طوری که دانش‌آموزان باید در مسیر منزل تا مدرسه اصول بهداشتی را مراعات کنند.

حسن روحانی به صورت آنلاین زنگ آغاز به کار مدارس را به صدا در آورد

هفت ماه پس از تعطیلی مدارس سراسر کشور به دلیل همه‌گیری کرونا، سال تحصیلی جدید در حالی در ایران آغاز شد که رییس جمهوری و مقامات آموزش و پرورش ایران تا آخرین لحظات خانواده‌ها را با اظهارات متناقض و مبهم خود در بلاتکلیفی گذاشته بودند. در حالی که بعضی خانواده‌ها می‌گفتند مدیران مدارس به آنها اعلام کرده‌اند مسوولیت فرستادن بچه‌ها به عهده خانواده‌هاست، در نهایت اعلام شد که مدارس سراسر کشور در همه مناطق روز ۱۵ شهریور کار خود را آغاز خواهند کرد.

حسن روحانی که به صورت آنلاین زنگ آغاز به کار مدارس را به صدا در آورد، در سخنرانی خود گفت که امسال مدارس رنگ و بوی دیگری خواهند داشت و معلمان، مدیران مدارس و همه مقامات مسوول در وزارت آموزش و پرورش در آزمون بزرگی قرار دارند تا وظایف خود را دقیق‌تر و سخت‌تر از سال‌های گذشته به انجام برسانند.

روحانی گفت:

«همان‌طور که در ماه‌های گذشته ثابت کردیم دوگانگی نان و جان و سلامت و دیانت ناصحیح است، امروز هم به مدد همه خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان گران‌قدر ثابت می‌کنیم که دوگانه سلامت و آموزش هم نادرست است.»

این در حالی است که تصمیمات دولت ایران برای بازگشایی زودهنگام فعالیت‌های اقتصادی با انتقادات فراوانی روبه‌رو بوده و به بروز چندباره موج‌های شیوع کرونا دامن زده است. همچنین برگزاری مراسم محرم با تأکید ویژه رییس جمهوری ایران این نگرانی را ایجاد کرده که نتایج این تصمیم در هفته‌های آینده به افزایش تعداد مبتلایان و جان‌باختگان منجر شود.

رئیس جمهوری ایران اما تأکید کرد که آغاز تحصیل علم و دانش در کشور به معنای آن است که حتی در سخت‌ترین شرایط هم آموزش تعطیل نخواهد شد:

«در هشت سال جنگ تحمیلی و در بمباران شهرها نیز آموزش دانش‌آموزان تعطیل نگردید و دانش‌آموزان علی‌رغم سختی‌ها روند تحصیل و آموزش را در مدارس آموختند.»

روحانی در ادامه گفت:‌

«هر کسی معتقد است آموزش باید تعطیل شود یعنی پیشرفت، رشد و تعالی کشور متوقف شود.»

او اولین وظیفه معلمان را مقابله با ویروس کرونا و مهارت آموزش دانش‌آموزان برای سلامتشان دانست و گفت قبل از آنکه هر درسی در کلاس آغاز شود، باید توصیه اصلی معلمان رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشد و از ۳۵ دقیقه کلاس پنج دقیقه آن به موضوع دقت در امر سلامت و اولویت سلامت اختصاص داشته باشد.

روحانی از معلمان خواست که آموزش را به طور خلاصه و با بهترین و شیواترین بیان و در کمترین زمان ارائه دهند چرا که آموزش امسال با سال‌های دیگر متفاوت است و چه بسا معلمان مجبور شوند برخی از تکالیف دانش‌آموزان را به خانه محول کنند.

به گفته روحانی، همه دانش‌آموزان باید همه روزه به صورت فیزیکی یا از طریق فضای مجازی در کلاس حضور داشته باشند و باید وسایل و امکانات لازم فراهم شود تا آموزش از طریق فضای مجازی و صدا و سیما نیز به بهترین شکل انجام شود.

او در عین حال گفت مدارس اگر شبهه‌ای بر سلامت دانش‌آموزان وجود داشته باشد باید آنان را به منزل برگردانند و اگر اعضای خانواده به ویروس مبتلا شده‌اند حق ندارند فرزند خود را به مدرسه بفرستند.

حسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش هم در مراسم نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی در مدرسه نوجوانان انقلاب منطقه چهار تهران شرکت کرد. او گفت سلامت خانواده‌ها و دانش‌آموزان و ارائه آموزش با کیفیت به دانش‌آموزان دو دغدغه مهم این وزارت‌خانه بوده است:

«ما باید راهی را پیدا می‌کردیم که این دو دغدغه را پاسخ دهد، برای تأمین سلامت به وزارت بهداشت مراجعه کردیم. آنها آموزش را مجاز دانستند و هر لحظه اگر تصمیم دیگری را در نظر  بگیرند ما اعمال خواهیم کرد.»

به گفته وزیر آموزش و پر‌ورش برای آموزش حضور در اولویت قرار گرفته زیرا گرفتن مدرسه از دانش‌آموزان تضعیف بلوغ اجتماعی و آسیب به مراحل رشد آنهاست. آنچه که می‌توان در مدرسه کسب کرد در جایی دیگر امکان‌پذیر نیست.

وزیر آموزش و پرورش گفت:

«ما نگرانی‌های خانواده‌ها را درک می‌کنیم اما به ظرفیت‌های جامعه که در دوران کرونا بروز پیدا کرد، ایمان داریم.»

به گفته حاجی‌میرزایی مدرسه تلویزیونی، شبکه شاد و بسته‌های آموزشی همه برنامه‌ریزی شده‌اند و تضمین می‌شود که همه دانش‌آموزان از آموزش در سراسر کشور برخوردار باشند. 

او در عین حال تأکید کرد آموزش حضوری همانند سال‌های قبل نیست و با روش‌های دیگر ترکیب می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ترکیب مدارس را چنین توصیف کرد:

«جمعیتی به دلیل بیماری نمی‌توانند شرکت کنند. عده‌ای به علت تراکم بالای کلاس گروه‌بندی می‌شوند. ساعات مدرسه کوتاه و هر کلاس ۳۵ دقیقه خواهد بود. دانش‌آموزان ساعت محدودی را در مدرسه هستند و ورود و خروجشان با فاصله صورت می‌گیرد.»

با این حال او تأکید کرد که دائما اوضاع رصد می‌شود و هر زمان ضرورت ایجاب کند، تصمیمات تغییر می‌کند.

در ایران ۱۵ میلیون دانش‌آموز تحصیل می‌کنند که بر اساس اظهارات مهدی شرفی، سرپرست مرکز برنامه‌ریزی و فن‌‌آوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش، هفت میلیون از آن‌ها به دنبال همه‌گیری کرونا امکان دسترسی و اتصال به اپلیکیشن شاد را که جایگزین مدرسه دانش‌آموزان ایران شد، نداشتند.

به ‌رغم ادعای برخی از مسئولان آموزش‌وپرورش مبنی بر عدم تعطیلی کلاس‌ها و انتقال فضای فیزیکی به فضای مجازی، آموزش تنها برای آن دسته از دانش‌آموزانی که به گوشی‌های هوشمند، تبلت، کامپیوتر و اینترنت دسترسی دارند، برقرار بوده است و میلیون‌ها دانش‌آموزان به دلایل مختلف به کلاس‌های مجازی نپیوستند.

روزنامه ایران در گزارشی نوشته که حتی در کلان‌شهرها نیز معلمان نتوانسته‌اند بیشتر از نیمی از شاگردانشان را در کلاس‌های آموزش مجازی حاضر ببینند.

بر اساس این گزارش در بسیاری از شهرها به صورت میانگین از ۳۵ دانش‌آموز تنها ۱۵ نفر به کلاس‌های مجازی پیوستند.

بیم آن می‌رود که امسال هم با افزایش تعداد مبتلایان و تعطیل شدن مدارس تعداد بیشتری از دانش‌آموزان از تحصیل محروم شوند.

محرومیت از تحصیل مجازی سرنوشت دختران را نیز به گونه‌ای دیگر تحت تأثیر قرار خواهد داد و برخی از معلمان نسبت به ترک تحصیل دختران و اجبار خانواده‌ها به ازدواج آن‌ها در سنین کودکی ابراز نگرانی می‌کنند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • 8888

    خوب این ارازل و اوباشی که اسم خودشون گذاشتن رئیس جمهور و رهبر چرا مجازی حضور دارن تا امروز اصلن گشتی بین مردم عادی زدن ببینن مصائبشون چیه یا از هزار فرسنگ فاصله دستور صادر میکنن همین یعنی رای ندارن و صلاحیت ندارن اما یک خاطره بگم از یکی از دوستان زنگ زده بود به بلژیکی یا یکی از این دم و دستگاه های اداری بی خاصیت ایران و گفته بود من مشکلات بیماری فراوانی دارم جواب اون اداره جات به ما ربطی ندارد و ما بدلیل کرونا نیستیم پس مردم عادی چی اصلن این ج.ا هیچی ندارد دقیقه هیچی فقط دروغ و فریب و ریا و پروپاگاند ج.ا دارد و لاغیر