ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بازگشایی مدارس: دانش‌آموزان مناطق محروم پول ماسک ندارند

سال تحصیلی جدید با ترس آغاز شد. نمایندگان مجلس می‌گویند: برخی مدارس حتی ضدعفونی نشدند. عضو شورای شهر تهران هم می‌گوید: برخی خانواده‌ها توان خرید ماسک هم ندارند.

آموزش و پرورش ایران بدون توجه به هشدارهای پزشکان مدارس را بازگشایی کرد. در برخی شهرها نیمی از دانش‌آموزان به مدرسه نرفتند. چند نماینده مجلس از تصمیم دولت برای اجبار دانش‌آموزان به حضور در مدرسه انتقاد کردند. وزیر آموزش و پرورش و معاونانش برای پاسخ به پرسش‌های نمایندگان به مجلس فراخوانده شدند.

بازگشایی مدارس در زاهدان

سال تحصیلی در ایران با ترس آغاز شد. رئیس دولت که بر بازگشایی مدارس اصرار داشت، غیرحضوری در آئین آغاز سال تحصیلی شرکت کرد اما گفت که حضور دانش‌آموزان اجباری است. در مجلس چند نماینده از وزارت آموزش و پرورش خواستند که نظارت بیشتری بر رعایت «پروتکل‌های بهداشتی» داشته باشد.

آنطور که رسانه‌های ایران گزارش کردند در برخی مناطق «نیمی از دانش‌آموزان به مدرسه نرفتند». عباسعلی دانافر، مدیرکل آموزش و پرورش یزد به خبرگزاری صدا و سیما گفت:

حضور دانش‌آموزان در مدارس در نواحی ۱ و ۲ شهر یزد  ۴۵ تا ۵۰ درصد و در شهرستان‌های این استان ۸۰ درصد بود.

در تبریز نیز رئیس مرکز بهداشت این شهرستان در نامه‌ای به مسئولان آموزش و پرورش نسبت به بازگشایی مدارس هشدار داد و آنها را «مسئول تمامی عواقب» این تصمیم دانست.

با وجود این هشدارها مدارس تبریز نیز صبح شنبه همانند دیگر مناطق ایران آئین بازگشایی برگزار کردند. براساس گزارش سایت خبری «ترجمان صبح» تعداد زیادی از دانش‌آموزان در این شهر به مدرسه نرفتند.

«کبکان‌نیوز» هم نخستین روز سال تحصیلی در شهر گچساران را «سرد» توصیف کرد و نوشت: بسیاری از خانواده‌ها فرزندانشان را به مدرسه نفرستادند.

دلیل خانواده‌ها برای ممانعت از حضور فرزندانشان در مدارس هراس از ابتلا آنها به کووید-۱۹ است. براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت و درمان وضعیت در ۲۸ استان همچنان قرمز است و شمار قربانیان در روز بیش از ۱۰۰ نفر. در این وضعیت اما رئیس دولت و وزیر آموزش و پرورش بر بازگشایی و حضور دانش‌آموزان در مدارس اصرار می‌ورزند بدون اینکه اقدامات ضروری نخسیتن برای پیشگری از انتقال کرونا را انجام داده باشند.

مدارس ضدعفونی نشده است

محمدحسن آصفری، نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس در تذکری شفاهی به وزیر آموزش و پرورش گفت:

«در خیلی از مناطق مدارس حتی ضدعفونی نیز نشده است».

به گفته او تعدادی از نمایندگان مجلس برای «ارزیابی وضعیت» به مدارس رفته‌اند.

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده رشت هم از آنچه که «اظهارات ضد و نقیض مسئولان» خواند، انتقاد کرد و خواستار تشکیل «جلسه‌ای ویژه درباره مباحث آموزش و پرورش» شد.

حسینعلی شهریاری، نماینده زاهدان شنبه ۱۵ شهریور همزمان با آغاز سال تحصیلی گفته بود که معاون وزیر آموزش و پرورش و وزیر بهداشت به مجلس فراخوانده شده‌اند تا درباره بازگشایی مدارس توضیح بدهند.

به گفته او قرار است مجلس یکشنبه ۱۶ شهریور به این موضوع رسیدگی کند.

ولی اسماعیلی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی هم در توئیتر وزیر آموزش و پرورش را به استیضاح تهدید کرد و نوشت:

«آقای وزیر آموزش و پرورش، شتاب زدگی در بازگشایی مدارس بدون تأمین زیر ساخت‌ها مخصوصاً در مناطق محروم، به استقبال کرونا رفتن است. ایران فقط ولنجک نیست که آقازاده‌های حضرات غرق در بهترین امکانات‌اند؛ دانش آموزان مناطق محروم حتی آب برای شستن دست ندارند! منتظر سوال و استیضاح باشید.»

دانش‌آموزان مناطق محروم پول ماسک ندارند

انتقاد از بازگشایی مدارس تنها به مجلس محدود نماند بلکه احمد مسجد‌جامعی، عضو شورای شهر تهران هم خواستار «تمرکز بودجه شهرداری» بر کمک به خانواده‌هایی شد که به گفته او «حتی امکان خرید ماسک هم ندارند».

براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا دانش‌آموزان باید با ماسک در کلاس درس حضور یابند. مسجد‌جامعی اما گفته که در مناطق کم برخوردار برخی خانواده‌ها هستند که قدرت مالی خرید ماسک را هم ندارند.

دانش‌آموزانی که «توان خرید ماسک ندارند» ممکن است در ادامه ناچار شوند برای ادامه سال تحصیلی وسایل دسترسی به آموزش مجازی همانند گوشی همراه یا تبلت هم بخرند.

آموزش و پرورش اعلام کرده اینترنت استفاده از شبکه مجازی «شاد» برای معلمان و دانش‌آموزان «رایگان» خواهد بود. مشکل اما وسایل دسترسی به اینترنت است که حداقل دانش‌آموزان مناطق محروم و اقشار ضعیف از آن محروم‌اند.

به گفته علی بابایی کارنامی، نماینده ساری در مجلس موزش و پرورش نتوانسته زیرساخت‌های آموزش مجازی را برای همه دانش آموزان فراهم کند.

صباغیان، نماینده بافق و رامهرمز هم  در اظهارنظری مشابه گفت:

«زیرساخت‌های آموزشی لازم در بسیاری از مناطق محروم وجود ندارد. برخی از روستاها حتی از اینترنت نیز برخوردار نیستند. در روستاهایی که اینترنت نیز وجود دارد مردم قادر به خرید موبایل و یا امکانات لازم برای حضور در فضای مجازی و مشارکت در کلاس‌ها نیستند».

علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس شنبه ۱۵ شهریور گفته بود که ۳,۵ میلیون دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داریم که یا به گوشی هوشمند ندارند و یا به اینترنت متصل نیستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Arash20

    آنانی که آمدند ما را به بهشت ببرند! آقای روحانی ترس همه وجودش را پر کرده است که مبادا برای افتتاحیه به مدارس بروند و مبتلا به کرونا شوند و جان نازنینشان را از دست بدهند و راهی بهشت شوند! مرگ خوب است برای همسایه. مدرسه باز شد مردند که مردند به جهنم فدای سر رهبر و روحانی. فرزندان ایرانزمین هستند نه آخوند و نه ملا! فرزندان نوجوان با والدین بی سواد و نادان و ناآگاه را فریب می دادنند که بر روی مین بروند و شهید شوند، بهشت و فرشته و ملائکه در انتظارشان است. اما خود حتی در سنین ۸۰ و ۹۰ و ۱۰۰ ترس از مرگ دارند. آخوندای تن و جان و مال و دنیا پرست در منازل مجلل یا در قصرها و زندگی در رفاه و آسایش هم درین دنیا بهشت دارند و هم آن دنیا! اما گارگران و زحمتکشان بیچاره هم درین دنیا جهنم دارند و هم در آن دنیا به خاطر کفر گفتن!