ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ریزش دوباره بورس، تزریق نقدینگی از صندوق توسعه ملی

شاخص بورس ۲۲ هزار و ۷۵۸ واحد دیگر سقوط کرد. در چنین شرایطی نقدینگی به سمت بازار خودرو سوق پیدا کرده. روحانی از مسئولان بورس خواست از سرمایه‌های مردم مراقبت کنند.

شاخص بورس در این روزها مدام در حال سقوط است. در چنین شرایطی دولت می‌خواهد از صندوق توسعه ملی به بورس نقدینگی تزریق کند. بازار خودرو نیز با گرانی روزافزون غیرمعمول شده و نقدینگی به سمت این بازار سوق پیدا کرده است. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی از مسئولان بورس خواست تا از سرمایه‌های مردم مراقبت کنند.

بورس تهران ـ عکس: تسنیم

در ادامه ریزش‌های متوالی روزهای گذشته بورس تهران، چهارشنبه ۱۹ شهریورماه نیز ۲۲ هزار و ۷۵۸ واحد بورس سقوط کرد و شاخص کل به رقم یک میلیون و ۵۴۷ هزار واحد رسید.

شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با سه هزار و ۵۵۵ واحد کاهش به رقم ۴۲۸ هزار و ۶۹۶ واحد رسید.

صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، مخابرات ایران، سرمایه‌گذاری غدیر، گسترش نفت و گاز پارسیان نسبت به سایر نمادها بیشترین سقوط را داشتند.

فرابورس نیز با ۱۴۹ واحد کاهش رقم ۱۶ هزار و ۵۱۷ واحد را ثبت کرد. در این بخش، سنگ آهن گهر زمین، سهامی ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان و بانک دی نسبت به سایر نمادها بیشترین سقوط را داشتند.

بورس که به محلی برای جذب نقدینگی و تأمین کسری بودجه دولت تبدیل شده بود، یک ماهی است که مدام روند نزولی دارد. در چنین شرایطی دولت به‌منظور تزریق نقدینگی به بورس قصد دارد یک درصد از صندوق توسعه ملی را وارد بازار بورس کند.

هدف از تشکیل صندوق توسعه ملی در آغاز تأسیس آن در سال ۱۳۸۹ تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فراورده‌های نفتی به «ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فراورده‌های نفتی» و «کاهش وابستگی هزینه‌های جاری دولت به درآمدهای نفتی» اعلام شد. در دو سال اخیر، در پی ناکارآمدی دولت و ادامه تحریم‌های آمریکا علیه ایران، رهبر جمهوری اسلامی بارها اجازه داده است که دولت از ذخیره مالی این صندوق در جهت پیشبرد برنامه‌های اقتصادی خود و بازسازی‌ها بهره‌برداری کند. اکنون نوبت به استفاده از این صندوق برای سر پا نگه داشتن بورس رسیده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) احتمال داده است که میزان تزریق نقدینگی از صندوق توسعه ملی به بازار بورس نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان باشد. با این حال این خبرگزاری نوشته است:

«این اقدام به تنهایی اصلاً کافی نیست چراکه دغدغه کنونی بازار صرفاً حمایت حقوقی‌ها و دولت به‌صورت خرید سهام و جمع کردن صف‌های فروش نیست.»

این خبرگزاری مسئله اصلی را ترس سرمایه‌گذاران و به خطر افتادن امنیت سرمایه‌گذاری عنوان کرده است:

«اعتماد مردم به بازار خدشه‌دار شده است و مردم می‌خواهند سرمایه خود را از بازار خارج کنند. نشانه‌های آن را هم می‌توان در تقاضا در بازارهای موازی از جمله دلار و خودرو در روزهای گذشته دید.»

همایون دارابی، که از او به‌عنوان کارشناس بازار سرمایه یاد می‌شود به خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفته است که تزریق یک درصد از صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه از چهار سال گذشته در قانون پیش‌بینی شده بود و برآورد‌ها از میزان رقم یک درصد از ۲۰ الی ۳۰ هزار میلیارد تومان در یک سال است.

به‌گفته دارابی روز چهارشنبه اکثر سهام شاخص‌ساز صف فروش نداشتند و «این نشان می‌دهد که بازار به کف قیمت رسیده است». او گفت: «ماهیت بازار همین نوسانات است و تمام نمی‌شود و ادامه خواهد داشت».

در همین حال، سهیل معمارباشی، مدیرکل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صمت روز چهارشنبه از «افزایش غیرمنطقی» قیمت خودرو در ایران خبر داد و گفت:

«در روزهای اخیر با کاهش شاخص بورس نقدینگی به سمت بازار خودرو سرازیر شده است، زمانی که شاخص بورس افت و نرخ سود بانک‌ها کاهش پیدا کند پول‌های سرگردان به این سمت سوق پیدا می‌کنند. نباید فراموش کرد تمامی بازارها بر یکدیگر اثرگذارند به همین دلیل نباید بازار خودرو را جدا از بازارهای دیگر در نظر گرفت.»

به‌گفته او «اگر تمامی بازارها حالت ثبات داشته باشند، بازار خودرو هم مانند بازارهای دیگر به آرامش خواهد رسید».

بهمن قدمی دمابی که از او به‌عنوان کارشناس مسائل اقتصادی یاد می‌شود مهم‌ترین عامل سقوط شاخص بورس را «چرخش سرمایه‌گذاران و سهام‌داران» دانست و گفت:  

«زمانی‌که سهام‌داران مشاهده کردند که این بازار اندکی از تب‌وتاب افتاد به فکر خروج افتادند چرا که حجم عمده‌ای از سهام‌داران را در این بازار تازه واردها تشکیل می‌دهند و طبق آمارها حدود سه میلیون کُد بورسی در یک سال اخیر صادر شده است.»

او کاهش‎ مداوم شاخص بورس را بیشتر به‌دلیل «جو روانی حاکم در بازار» و موقتی دانست.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران نیز روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت با بیان این‌که بورس فراز و نشیب دارد و نباید کوتاه‌مدت به آن نگاه کرد، گفت:

«نگاه به بورس باید بلندمدت و میان‌مدت باشد البته تأکید ما به مسئولان بورس این است که از سرمایه مردم مراقبت کنند و اجازه ندهند برخی در تبلیغات شیطنت کنند.»

روحانی از رشد ۲,۸ درصدی شرکت‌های بورسی صنعتی کشور در مرداد امسال نسبت به مرداد سال گذشته خبر داد و آن را نشانگر قرار گرفتن مردم ایران در مسیر «جهش تولید» دانست و افزود:

«دشمنان ما شکست خورده‌اند اگر چه در تبلیغات خود یک سری کانال درست کردند که ذات این کانال‌های علیه منافع ایران و استقلال ایران ساخته شد؛ اسم آن هم کانال‌های "ضد ایرانی" است هر روز می‌خواهند با یک بهانه‌ای به یک نگرانی دامن بزنند و مسأله‌ای که پیش آمده را بزرگ نشان داده و التهاب‌آفرینی کنند و آرامش را از مردم بگیرند.»

به‌نظر می‌رسد با این اظهارنظرها مقام‌های حکومتی ایران تلاش می‌کنند نظر مردم را بار دیگر به خرید سهام در بورس برای جبران کسری بودجه خود جلب کنند، موضوعی که بسیاری از صاحب‌نظران پیش از این نسبت به خطرات آن هشدار داده بودند.

دوشنبه ۱۷ شهریور در حالی که شاخص بورس ۴۰ هزار و ۵۷۰ واحد سقوط کرده بود کمیسیون اقتصادی مجلس حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس را احضار کرد. سیدکاظم موسوی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز از مردم خواست فعلاً به سرمایه‌گذاری‌ در بورس ادامه ندهند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • جمال

    خطاب به "پویش...." اولین پرسشی که از خواندن کامنت شما به ذهن خواننده می رسد این است که اگر "سالها مطالعات و تحلیل" در کار است, پس چگونه بعد از ۴۰ سال هنوز اینچنین نسبت به نقش دولتهای به اصطلاح "سکولار" هنوز هم توهم دارید و منتظر امداد غیبی از طرف آنها هستید؟ آیا از یاد برده اید که همین دولتهای "سکولار" بودند که در کنفرانس گوادالوپ مهر تایید را بر خمینی زدند و نابودی ایران را تضمین کردند. آیا بدین حقیقت واقف نیستید که چنانکه یک نظام واقعا مردم سالار و دموکراتیک در ایران برقرار شود, این تازه اول نزاع مرگ و زندگی بین مردم ایران و دولتهای "سکولار" خواهد بود. از همهء اینها مهمتر, اکنون در ایران اساسی ترین, ریشه ای ترین و بنیادین ترین کارزارهای نافرمانی های مدنی و مبارزات مسالمت آمیز به شکل اعتراضات و اعتصاب های کارگری در جریان است؛ از هفت تپه (هشتاد و هشتمین روز اعتصاب) تا اعتصاب های هماهنگ شدهء کارگران صنایع نفت, گاز و پتروشیمی , تا اعتراضات کارگران راه آهن, و... از خراسان تا خوزستان, از سیستان و بلوچستان تا آذربایجان هر روز ما شاهد حداقل یک یا دو (اگر نه بیشتر ) اعتصابها و اعتراض های کارگری و مردمی می باشیم. کارزار تحریم کالاها و خدمات دولتی ضرری ندارد, "از خرس مویی کندن غنیمته!" اما سرنگونی جمهوری اسلامی از طریق یک اعتصاب عمومی سراسری و کشوری (همانگونه که سلطنت را سرنگون کردیم, اما بدون اشتباهات و محدودیت های ۴۰ سال پیش) انجام خواهد گرفت. فرنگی ها عبارتی دارند با عنوان "Keep Your Eyes on the Prize", که شاید مناسبت ترین ترجمانش به فارسی این باشد که: "چشمانت به جایزه باشد." اعتصاب عمومی جایزه ای است که سرنگونی ج.ا. را تضمین خواهد کرد. با احترام

  • پویش تحریم کالاهای حکومتی

    با توجه به تحریمها، نظام ظالم ولایی تنها راه ارتزاق و بدست پول برای ادامه ماشین سرکوب و حیات منحوسش غارت ثروتهای عمومی است، یک راهش همین واگذاری منافع ملی به اجنبی است و دیگری غارت اموال ملی در دستش از سهام و منابع شرکتها و منابع مادی طبیعی ایارن که چندان کاری نمیشود کرد، هیولای بیرحمانه غارت و نابود میکند منابع طبیعی ایران را! پس راهکار عمده در دست عموم مردم، بریدن دست چپاوگر نظام ولایی از جیب مردم است و آن چیزی جز تحریم خرید کالاهای دولتی است. کالاهای دولتی شامل 80% منابع قیمیت گذاری دولتی-شبه دولتی ایران است، مهمترین آنها: 1- شرکتهای دولتی و شبه دولتی که همه بانکها ار هم شامل میشود، چیزی بنام هلدینگ تولیدی-خدماتی و یا بانک خصوصی وجود ندارد، همگی حکومتی (دولتی-شبه دولتی) است، خصوصی نماها در حقیقت همان مزدوران سپاهی و اطلاعاتی و بسیجی هستند در چهره بخش خصوصی هستند و اما همگی گماشته و مزدور هستند و عامل تدوام نظالم ظلم و جنایت ولایی 2-بورس، بورس عامل تارج منابع ملی است، دولت خائن و مزدور به نمایندگی حکومت، دارد سهام ملی به حراج غارتگری میگذارد 3- منابع به ظاهر سریع نقدشوند مثل خودرو، ارز و طلا و سکه، همگی تا 90% در اختیار حکومت است، که حاکمیت ظالم و جنایتکار آنها به چندین برابر دارد میفروشد/ خودرو تاکید میشود تحریم کنید و به احجاف و ظلم چهل ساله پایان دهید نسبت به خودتان. این ابوقراضه های گران و بی کیفیت دولتی نخرید تا زمانی به حق خود یعنی واردات خودرو ارزان و با کیفیت برسید، حالا این نظام یا حکومت بعد از آن. خودرو نو از شرکتها و از هیچ نماینده و لیزینگ نخرید. اینها همگی مزدور تامین مالی نظام هستند از راه گرانفروشی. 4- زمینهای دولتی و ساختمانها و زمنیهای مناطق به اصطلاح عیان نشین. طبقه سرمایه دار دست پرورده نظام دارند مردم وارد بزار مسکن و زمین گران میکنند و غارت جیب مردم. مردم باید چهار منبه ارتزاق حکومت تحریم کنند و در عوض پول اندک خود در منابع خصوصی واقعی سرمایه گذاری کنند. زمینهای حاشیه شهرها و مناطق دور از مناطق عیان نشین ولایی که متعلق به مردم عادی و بخش خصوصی حقیقی است و نه متعلق به رانتخوارن و از جمله زمینخواران ولایی در ضمن مردم از حرص و طمع پرهیز کنند و از خرید بیش از حد ارزاق عمومی و کالاهای خوراکی و اساسی خودداری کنند، نترسند، انبارها پر است، کمتر خرید کنید و بیخودی منازل خود را انبار کالای خوراکی نکنید و کمبود مصنوعی عمدی که مزدوران حکومت ایجاد کرده اند تشدید نکنید، کالاهای غیر ضروری و اغلب مضر مثل نوشابه، تنقلات مضر مثل پفک و شکلات و بیسکوئیت و اینها بیشتر بیمارتان میکند و جیب عیادی وابسته و در نهایت جیب غارتگران حکومتی را پرپول تر میکند، آنها آخر مجبور میشوند کالاها خوراکی بفروشند چون نمیتوانند تا سالها انبار کنند. فقط مردم غیرت و همت کنند و به تحریم پویش کالاهای دولتی بپیوندند.

  • پویش تحریم کالاهای حکومتی

    علی رغم اینکه سالها است مسجل شده نظام ظالم جمهور اسلامی کذایی که به درستی آن را نظام ولایی (هیولای ضد بشری) نامیده اند و در دژخیمی با بدیهات اخلاقی-انسانی بینظیر است در تاریخ؛ اصلاح بشو نیست، و همانطور در قاموس عقیدتی جاهلی ننگین ولایی خمینستی و میراثدارن فاسد و ظالم ضد بشری تن به اصلاح نخواهد داد، و از طرفی متاسفانه قدرتهای سکولار جهان حاضر نیستند از قوه قهریه استفاده کنند در حالیکه امکان نابودی نیست این اهریمن توسط مردمان. پس فعلا میماند مبارزه مسالمت آمیز برای کم توان کردن هیولا، تا شاید در آینده نزدیک بالاخره قدرتهای سکولار شهامت رویایی پیدا کنند، مبارزه مسالمت آمیز هرگز به نابودی این اهریمن منجر نخواهد شد، ایکاش اینها سانسور نکنند این اندک رسانه های مدعی آزادی بیان. این حرفهای اساسی بر مبنا سالها مطالعات و تحلیل است.