ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وضعیت بحرانی پناهجویان پس از آتش‌سوزی در کمپ موریا - روایت شاهد عینی

نیلوفر قاضی خانی، شاهد عینی، در گفت‌و‌گو با زمانه از هجوم پناهجویان آواره به اردوگاه‌ها و شهرهای اطراف کمپ موریا خبر می‌دهد.

به ‌دنبال وقوع آتش‌سوزی در اردوگاه پناهجویی موریا واقع در جزیره لسبوس در یونان، وضعیت پناهجویان ساکن در این کمپ بحرانی‌ست. یک شاهد عینی که در گفت‌و‌گو با زمانه خود را «نیلوفر قاضی خانی» معرفی می‌کند، از هجوم پناهجویان آواره به اردوگاه‌ها و شهرهای اطراف کمپ موریا خبر می‌دهد.

این شاهد عینی که خود ساکن یکی دیگر از اردوگاه‌های ویژه اسکان پناهجویان در جزیره لسبوس به نام «کاراتپه» است، می‌گوید از شب گذشته دست‌کم ۳۰۰ نفر از پناهجویان به ساحل و خیابان‌های اطراف اردوگاه محل سکونتش آمده‌اند و این در حالی‌ست که نهادهای دولتی و بین‌المللی مستقر در یونان تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ‌گونه رسیدگی‌ای به وضعیت این آوارگان نکرده‌اند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

قاضی خانی می‌گوید که پناهجویان ساکن کاراتپه با هزینه شخصی خود توانسته‌اند یک وعده غذایی به آوارگان برسانند که این کمک‌‌رسانی هم با سخت‌گیری شدید مدیریت کمپ کاراتپه مواجه شده است.

به‌ گفته این شاهد عینی، دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در یونان نیز از زمان وقوع آتش‌سوزی در کمپ موریا تاکنون هیچ‌گونه امدارسانی‌ای به پناهجویان آواره نکرده است.

پس از چندین آتش‌سوزی‌ در شامگاه سه‌شنبه ۱۸ شهریور/ ۸ سپتامبر اوضاع در اردوگاه پناهجویان موریا در جزیره لسبوس یونان وخیم شده و تقریباً تمامی اردوگاه در آتش سوخته است. مقامات پلیس یونان اما تاکنون واکنشی به این آتش‌سوزی‌ها نشان نداده‌اند.

نیلوفر قاضی خانی اما شماری از نژاد‌پرستان که او «فاشیست» می‌خواندشان را عامل شروع این آتش‌سوزی می‌داند و روایت خود از لحظات اولیه آتش‌سوزی را چنین شرح می‌دهد:

«حدود ساعت ۹ شب، آتش‌سوزی از جنگل‌های ضلع شمالی کمپ موریا آغاز شد اما با کمک پناهجویان و نیروهای امدادی، در همان ساعات اولیه آتش مهار شد. بعد از آن حدود ساعت ۱۲ شب تعدادی از فاشیست‌های یونانی با استفاده از نفت، جنگل‌های چهار طرف کمپ را به آتش کشیدند که به دنبال رسیدن آتش به داخل کمپ تعدادی از پناهجویان به سمت شهر کوچک میتیلینی در فاصله حدود ۷۰ کیلومتری از کمپ فرار کرده و عده‌ای دیگر هم به سمت کمپ کاراتپه آمدند.»

او درباره میزان خسارات وارد شده به اردوگاه موریا هم می‌گوید که در این آتش‌سوزی خیابان اصلی کمپ موریا به کلی در آتش سوخته است:

«بیرون از کمپ موریا، کمپ دیگری به نام کمپ هلندی‌ها بود که به علت آتش‌سوزی کاملا نابود شده و غیر‌قابل سکونت است. همچنین دفتر اصلی یاسو که همه امورات کمپ‌های جزیره لسبوس را بر عهده دارد به کلی در آتش سوخته و هیچ چیز به جز فنس اطراف آن باقی نمانده است.»

به گفته قاضی خانی، بخشی جداگانه‌ در کمپ موریا که قرار بوده در آنجا بیمارستان ساخته شود، کاملا سوخته و از بین رفته و بخش نگهداری از کودکان بی‌سرپرست هم کاملا نابود شده است:

«همچنین اتاق‌های چوبی که مخصوص قرنطینه افراد مشکوک به کرونا در شمال کمپ موریا بود نیز در آتش سوخته و در حال حاضر افرد مبتلا یا مشکوک به کرونا بدون رسیدگی پزشکی در میان پناه‌جویانی که هنوز از ویروس کرونا در امان مانده بودند، رها شده‌اند.»

وضعیت بحرانی پناهجویان جزیره لسبوس در یونان در حالی‌ست که به‌گفته این شاهد عینی، دو دفتر سازمان‌های مسئول کمک‌رسانی به پناهجویان که در اطراف کمپ‌های موریا و کارا‌تپه مستقر هستند، امروز دفترهای خود را تعطیل کرده و حتی پاسخی به تماس‌های تلفنی پناهجویان نمی‌دهند:

«در موارد معدودی که پاسخ داده‌اند، گفته‌اند از آنجایی که ممکن است پناهجویان به دفتر سازمان هجوم بیاورند و ازدحام ایجاد شود، تعطیل کرده‌ایم.»

تنها مقام دولتی یونان که تاکنون به آتش‌سوزی در اردوگاه موریا واکنش نشان داده، آریس هاتزیکومینوس، معاون فرماندار لسبوس است که در گفت‌و‌گو با یک رسانه‌ محلی، «نابودی کامل» اردوگاه موریا را تأیید کرده است.

نیلوفر قاضی خانی اما می‌گوید آوارگان موریا که اکثر آنها را خانواده‌ها و کودکان تشکیل می‌دهند، از شب گذشته تاکنون بدون دسترسی به حداقل امکانات بهداشتی در ساحل و خیابان رها شده‌اند:

«برخی خانواده‌ها نوزاد دارند و این در حالی‌ست که آوارگان در خیابان و ساحل، حتی امکان استفاده از توالت و دیگر امکانات بهداشتی را ندارند. پلیس هم با محاصره کمپ کاراتپه، نه تنها ورود و خروج به این کمپ را ممنوع کرده بلکه به آوارگان اجازه نمی‌دهد حتی از توالت‌های عمومی این کمپ استفاده کنند.»

اردوگاه موریا در جزیره لسبوس یونان ظرفیت سه هزار مهاجر را دارد اما در حال حاضر حدود ۱۵ هزار  پناهجو در این اردوگاه به‌ سر می‌برند.

این کمپ یکی از پنج مرکز اولیه ثبت‌نام پناهجویان در یونان است و یکی از بزرگ‌ترین اردوگاه‌های پناهجویان در این کشور به شمار می‌رود.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مرضیه

    اونجا بچه های تازه بدنیا اومده زیادی هست...حمله فاشیستای یونانی به این مردم قتل انسانیته