ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

با وجود شبوع گسترده ویروس کرونا در ایران، جمعه ۲۱ شهریور مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۰ حوزه انتخابیه آغاز شد.

با وجود شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، از ساعت ۸ صبح امروز جمعه ۲۱ شهریور مرحله دوم انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۰ حوزه آغاز شد.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تعیین ۲۹۰ کرسی مجلس، دوم اسفند ۹۸ در حالی که ویروس کرونا در ایران شیوع پیدا کرده بود، برگزار شد. از مجموع ۲۰۸ حوزه انتخابیه، انتخابات در ۱۱ حوزه که تعداد آرای کاندیداهای آنها کمتر از ۲۰ درصد آرای صحیح ماخوذ شده بود، به دور دوم کشیده شد. این انتخابات قرار بود ۲۹ فروردین ۹۹ سال جاری برگزار شود، اما به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران، دور دوم رای‌گیری به ۲۱ شهریور موکول شد.

در روزهای گذشته شورای نگهبان طی اقدامی بی‌سابقه، دست به رد صلاحیت نامزدهایی زد که به دور دوم رای‌گیری رسیده بودند. یکی از دو کاندید حوزه انتخابیه میانه - واقع در استان آذربایجان شرقی - که در دور اول تایید شده بود، رد صلاحیت شد. علیار راستگو، رئیس ستاد انتخابات استان آذربایجان شرقی چهارشنبه ۱۹ شهریور درگفت‌وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بدون اعلام نام این نماینده و علت رد صلاحیت او گفت:

«صلاحیت این نامزد به استناد نامه شورای محترم نگهبان و اعلام ستاد انتخابات کشور رد شده است. بر همین اساس دور دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه میانه برگزار نخواهد شد.»

اگرچه رئیس ستاد انتخابات کشور از اعلام نام نماینده میانه و علت رد صلاحیت او خودداری کرد، اما پایگاه خبری-تحلیلی دیده‌بان ایران نزدیک به اصلاح‌طلبان، علی شامی را به عنوان نماینده‌ای که در این حوزه انتخابیه رد صلاحیت شده معرفی کرد.

بر این اساس مرحله دوم انتخابات مجلس یازدهم در ۱۰ حوزه انتخابیه برگزار خواهد شد. این حوزه‌ها عبارتند از: سمیرم و لنجان در استان اصفهان، کرج و اشتهارد و فردیس در استان البرز، دهلران و دره شهر و آبدانان و بدره در استان ایلام، اهواز و باوی و حمیدیه و کارون در استان خوزستان، زنجان و طارم در استان زنجان، بیجار در استان کردستان، کرمانشاه، اسلام آباد غرب و دالاهو در استان کرمانشاه و کُردکوی، ترکمن، بندر گز و گمیشان در استان گلستان.

کرونا و انتخابات مجلس

در جریان مرحله اول انتخابات مجلس یازدهم، میزان مشارکت در کل کشور ۴۲,۵۷ درصد و در استان تهران ۲۶,۲۴ درصد اعلام شد. این رقم مشارکت پایین‌ترین میزان در همه انتخابات‌های برگزار شده در جمهوری اسلامی بود. انتخابات مجلس یازدهم همزمان با آغاز شیوع همه‌گیری ویروس جدید کرونا برگزار شد‌ و منتقدان جمهوری اسلامی حکومت را به پنهان‌کاری درباره بیماری برای برگزاری انتخابات متهم کرده‌اند.

با وجود این که برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس یک بار به تعویق افتاد، اما با وجود موج جدید شیوع ویروس کرونا در ایران، همچنان نگرانی‌های زیادی پیرامون نحوه رأی‌گیری در شعب اخذ رأی وجود دارد.

پنج‌شنبه ۲۳ مرداد سید اسماعیل موسوی، دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور از تدوین پروتکل‌های بهداشتی برای برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داده بود. اسماعیل موسوی در همایش معاونین سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری‌های سراسر کشور که به صورت ویدیو کنفرانس در محل وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه بعد از نشست‌های متعدد با متولیان حوزه بهداشت، در نهایت قرار بر برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی گرفته شده، گفت:

«هدف ما حفظ سلامت شرکت کنندگان در انتخابات است و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان‌ها هم عضو ستاد انتخابات استان می‌شوند تا نظارت دقیق‌تری بر رعایت اصول بهداشتی در فرایند انتخابات داشته باشند.»

دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات بدون اینکه به تشریح پروتکل‌های بهداشتی تدون شده اشاره کند، تاکید کرد ستاد تبلیغاتی نامزدها در ۹ استانی که انتخابات به دور دوم کشیده فعالیتی نخواهد داشت و تبلیغات انتخاباتی صرفا در عرصه مجازی صورت خواهد گرفت.

حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور جمهوری اسلامی نیز سه‌شنبه ۱۱ شهریور در یک نشست خبری از ممنوعیت تشکیل ستاد انتخابات برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی خبر داده بود. ذوالفقاری در این نشست گفته بود:

«نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس حق تشکیل ستاد انتخابات را ندارند و برای تبلیغات می‌توانند از فرصت فضای مجازی و صدا و سیما استفاده کنند.» 

سید اسماعیل موسوی دوشنبه ۱۷ شهریور بار دیگر با تاکید بر ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی با همکاری مسئولان وزارت بهداشت و شورای نگهبان به استان‌ها و همه عوامل اجرایی، نظارتی و امنیتی مستقر در شعبه های اخذ رای، اعلام کرد شعب اخذ رای از شب قبل ضدعفونی خواهند شد. او همچنین از رای‌دهندگان خواست همراه خود ماسک، دستکش و خودکار شخصی داشته باشند تا از انتقال ویروس کرونا جلوگیری شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.