ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرمایش زمین: آتش‌سوزی‌های متعدد در ایالت‌های غربی آمریکا

بیش از ۱۰۰ آتش‌سوزی در ۱۲ ایالت غربی آمریکا تا کنون ۴,۳ میلیون هکتار را در کام خود فرو برده اند. دست‌کم ۱۵ تن کشته شده اند.

ده‌ها آتش‌سوزی در مراتع و جنگل‌های ایالت‌های غربی ایالات متحده آمریکا در جریان است. بزرگ‌ترین آتش‌سوزی‌ها سه ایالت واشنگتن، اورگن و کالیفرنیا را تحت تأثیر قرار داده اند. تا کنون دست‌کم ۱۵ تن کشته شده اند.

آتش‌سوزی مجموعه شمالی در منطقه غربی، کالیفرنیا، ایالات متحده، ۹ سپتامبر ــ عکس: JOSH EDELSON / AFP

آتش‌نشان‌های آمریکایی پنج‌شنبه ۱۰ سپتامبر جنازه هفت‌تن را در کالیفرینای شمالی یافتند. بدین‌ترتیب، شمار جان‌باختگان آتش‌سوزی‌های متعدد ایالت کالیفرنیا به ۱۰ تن رسید.

دست‌کم پنج تن دیگر نیز در هفته جاری در آتش‌سوزی‌های اورگن و واشنگتن جان دادند.

بیش از ۱۰۰ آتش‌سوزی در ۱۲ ایالت غربی ایالات متحده تا کنون ۴,۳ میلیون هکتار را در کام خود فرو برده اند. به این ترتیب،‌ مساحتی نزدیک به مساحت ایالت نیوجرسی در این هفته اخیر در آتش سوخت.

بزرگ‌ترین آتش‌سوزی‌های ایالات غربی آمریکا

آتش‌سوزی‌ها در کالیفرنیا

ایالت کالیفرنیا در سال جاری داغ‌ترین روز تاریخ‌اش را در دره مرگ (Death Valley) با ۱۳۰ درجه فارنهایت (۵۴,۴ درجه سلسیوس) ثبت کرد. آتش‌سوزی اصلی ۱۷ اوت بر اثر صاعقه شعله‌ور شد و در هفته اخیر با وزش بادهای تند به بزرگ‌ترین آتش‌سوزی ایالت بدل شد.

اکنون سه میلیون هکتار از مراتع و جنگل‌های کالیفرنیا در آتش سوخته اند، دود غلیظی آسمان برخی کلان‌شهرهای ایالت را گرفته، و قطعی برق در عین گرمای هوا زندگی ساکنان را سخت کرده.

پرجمعیت‌ترین ایالت آمریکا پیش از این آتش‌ها نیز رکورد زده بود و مساحت زمین سوخته امسال‌اش تا پیش از دور جدید آتش‌سوزی‌ها، از کل مساحت زمین سوخته سال گذشته بیشتر شده بود. شش آتش بزرگ از ۲۰ آتش بزرگ تاریخ این ایالت در سال جاری رخ داده است.

آتش‌سوزی «مجموعه آگوست» که از ۳۷ آتش کوچک تشکیل می‌شود، اکنون به بزرگ‌ترین آتش‌سوزی تاریخ کالیفرنیا بدل شده است. این آتش‌سوزی تا کنون ۴۷۲ هزار هکتار را سوزانده. آغاز آتش‌سوزی به اصابت صاعقه در ۱۷ اوت نسبت داده شده است.

آتش‌سوزی بزرگ دیگر ــ «آتش‌ خرس» که اکنون آتش‌سوزی «مجموعه شمالی در منطقه غربی» خوانده می‌شود ــ تا کنون دو هزار ساختمان و تأسیسات را نابود کرده، ۲۳۰ هزار هکتار را سوزانده، و آن هم ۱۷ اوت بر اثر رعد و برق آغاز شده است.

«آتش‌سوزی نهر» در جنگل ملی سی‌یرا نیز ۴ سپتامبر آغاز شد و تا کنون ۳۶۱ ساختمان و تأسیسات را به نابودی کشانده. این آتش هنوز در مراحل ابتدایی‌اش گزارش می‌شود و بیش از این شدت خواهد گرفت.

آتش‌سوزی باب‌کت هم یکشنبه هفته گذشته در ۴۰ کیلومتری لوس آنجلس آغاز شد و در حال گسترش است.

آتش‌سوزی‌ها در اورگن

آتش‌سوزی در اورگن در سه سال اخیر بی‌سابقه بوده است. تا کنون ۵۰۰ هزار تن ــ‌ یک‌دهم کل جمعیت ایالت ــ وادار به تخلیه شده اند و آتش‌سوزی کماکان ادامه دارد.

آتش‌سوزی‌ها افق شهرهای اورگن را همچون کالیفرنیا سرخ کرده اند:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

آتش‌سوزی آلمدا، بزرگترین آتش در اورگن تا کنون ۷۰۰ ساختمان و تأسیسات را نابود کرده و دو تن را کشته است.

آتش‌سوزی هالیدی فارم ۷ سپتامبر آغاز شد اما اکنون ۱۴۵ هزار هکتار را در خود فروبرده و هنوز در حال گسترش است.

سه آتش‌سوزی بزرگ دیگر نیز در این ایالات، هر کدام با وسعتی بیش از ۱۰۰ هزار هکتار، در حال نابودکردن جنگل‌ها و مراتع و ساختمان‌ها هستند.

آتش‌سوزی‌‌ها در واشنگتن

بادهای نیرومند باعث گسترش شتابان آتش‌سوزی در ایالت واشنگتن و تخلیه بسیاری در نقاط مختلف آن شده اند.

ویدئوی زیر بارش خاکستر در آسمان سیاتل را به خاطر آتش‌سوزی‌های واشنگتن نشان می‌دهد:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بزرگترین آتش‌سوزی‌ها در این ایالت، نخست «پیرل هیل» است که تا کنون ۱۷۴ هزار هکتار را سوزانده و سپس «کلد اسپرینگ» با وسعتی معادل ۱۶۳ هزار هکتار و رو به گسترش است. هر دو آتش‌سوزی ۶ سپتامبر آغاز شدند.

علت: گرمایش زمین

آتش‌سوزی‌های فصلی در روزهای خشک ایالت‌های غربی ایالات متحده نامعمول نیست،‌ اما گستره و عظمت آتش‌سوزی‌های چند سال اخیر نشان از تأثیرگذاری تغییرات اقلیمی ناشی از گرمایش زمین بر روند حریق‌ها دارند.

آتش‌سوزی‌های طبیعی کالیفرنیا از ۱۹۷۰ تا کنون هشت برابر شده است.

گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا ماه پیش گفته بود که «اگر تغییرات اقلیمی را انکار می‌کنید، سری به کالیفرنیا بزنید».

دانشمندان هشدار می‌دادند که در تغییرات اقلیمی ممکن است رویدادهای خرد همچون آتش‌سوزی‌های کوچک تکثیر شوند و سپس کنار یکدیگر فاجعه‌ای بزرگ بیافرینند. حالا دقیقاً همین اتفاق رخ داده است.

گرمایش زمین ناشی از دخالت بشر در اقلیم به خشکسالی در جنگل‌های کالیفرنیا انجامید. تا ۲۰۱۷، ۱۶۳ میلیون درخت در این جنگل‌ها خشک شدند. حالا هر آتشی به لطف این درخت‌های خشک به سرعت گسترش می‌یابد.

دانیل سواین، دانشمند اقلیمی دانشگاه یو‌سی‌ال‌ای به شبکه خبری «سی‌ان‌ان» درباره آتش‌سوزی‌ها چنین توضیح می‌دهد:

«تغییرات اقلیمی تنها موج‌های گرمایی را که آتش‌سوزی‌ به راه می‌اندازند، بدتر نکرده. اثر مهم‌تر و بزرگ‌تر، زیر‌پوستی رخ می‌دهد: یک گرمایش تدریجی. چند درجه افزایش دمای متوسط طی چند دهه ... آن‌قدرها حس‌اش نمی‌کنی، اما هنوز در پس‌زمینه تأثیرگذار است و رطوبت را از خاک و بستر جنگل‌ها و مراتع می‌گیرد.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده و حامیانش به تغییرات اقلیمی باور ندارند. ترامپ ایالات متحده را از توافق اقلیمی پاریس خارج کرده. تاریخ خروج رسمی از توافق پس از انتخابات سال جاری ریاست‌جمهوری است.

وقتی ۲۰۱۸ کالیفرنیا شاهد موج دیگری از آتش‌سوزی‌های عظیم بود، ترامپ علت آن را «سوء مدیریت» خواند و در توئیتر نوشت: « هیچ دلیلی برای آتش‌سوزی گسترده، مرگبار و پرهزینه جنگل‌های کالیفرنیا وجود ندارد به جز مدیریت ضعیف جنگل‌ها.»

پیشنهاد او برای حل مشکل بریدن درخت‌ها و برداشت الوار بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • هوشنگ

    گرتا تونبرگ, نوجوان سوئدی که از رهبران جهانی برای حفظ محیط زیست می باشد, در روز پیش اظهار کرده بود که "دیگر وصل کردن نقطه ها به یکدیگر کافی نیست, امروز بحران محیط زیست باید در صدر اخبار و گزارش دهی ها باشد و جنبهء غالب و مسلطی در رسانه ها را داشته باشد. این کنشگر نوجوان می گوید: "اگر بخواهیم شانس کوچکی هم داشته باشیم ، این (گزارش دهی در مورد بحران محیط زیست) باید تمرکز اصلی ما باشد." فرماندار ایالت کالیفرنیا نیز امروز گفته است که "ما در یک شرایط اضطراری زیست محیطی قرار گرفته ایم." ‘Connecting the dots is not enough’: Greta Thunberg demands that the climate crisis ‘dominate’ news cycle ‘If we are to have a small chance, this needs to be our main focus,’ says the teen activist Greta Thunberg @GretaThunberg Reporting is not enough. Connecting the dots is not enough. Mentioning the link to the climate crisis is not enough (even though it would kind of help...). If we are to have a small chance, this needs to be our main focus. It needs to dominate the news. All the time. ***

  • هوشنگ

    "اکوسوسیالیسم یا بربریت" عنوان مقاله ای است در نشریه ای ژاکوبین امروز. بحران های بی سابقه ای محیط زیست و نابودی سریع و پیش بینی نشده ای مناطق مسکونی چنین مطالبه و شعاری را امروزه بسیار ملموس و مشخص کرده است. It’s Ecosocialism or Barbarism Bloodred skies. Entire towns torched. The West Coast wildfires are the latest proof that we have no alternative to a Green New Deal — and that the urgency, in the face of increasingly apocalyptic conditions, is mounting rapidly. ***

  • هوشنگ

    قبل از هر چیز ابراز همدردی و همبستگی با تمام آتش زدگان غرب آمریکا, خصوصا دوستان و رفقای قدیمی و بچه های خوب خودمان در برکلی, سن حوزه, فرزنو, لس آنجلس, لانگ بیچ و ... رفقا, فکر و ذکر ما با شماست. متاسفانه این تازه اول و شروع فصل آتش سوزی ها در کالیفرنیا است و هیچ بعید نیست (و بسیار محتمل) که آتش سوزی ها تا حداقل یکی دو ماه دیگر ادامه داشته باشد. ما ایرانی ها همیشه از ج.ا. به عنوان یک دولت درمانده, حکومت فرومانده, یا نظامی وامانده یاد می کنیم, اما از پنج, شش ماه گذشته به اینور خود دولت آمریکا هم هیچ دست کمی از یک دولت درمانده (Failed State) ندارد؛ پاندامیکی که تا به حال ۱۹۰,۰۰۰ کشته داشته؛ بیکاری های گسترده و میلیونی و نامطمئنی اقتصادی وسیع؛ آتش سوزی ها, توفان ها و گردبادهایی که چند صد هزار نفر را بی خانمان و جا به جا می کنند؛ سیستم آموزشی که به سختی درگیر باز گشایی مدارس است؛ خرده فرهنگ نژاد پرست غالب که هنوز با آن تصفیه حساب نشده است؛ عکس العمل و واکنش های شدید از سوی ناسیونالیزم سفید, و یک نظام سیاسی که با پول فاسد شده و شدیدا دچار پرشیدگی است. سابقا به چنین آتش سوزی های گسترده و وسیعی می گفتند "وضعیت عادی جدید", اما از چهار, پنج سال پیش تا به حال دیگر چنین وضعیتی چندان هم "جدید" نیست و فقط وضعیت عادی است. که هیچ بعید نیست که در سالهای آینده و دهه های آتی ما شاهد تکرار چنین وضعیت عادی ی (در سطوحی حتی گسترده تر) باشیم. ترکیب دولت مرکزی درمانده و وضعیت عادی تغییرات اقلیمی در آمریکا معجون هولناک و وحشتناکی است.