ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترکیه: تهدید کشورهای اروپایی فاقد مبانی قانونی است

هفت کشور اروپایی در مورد بحران شرق مدیترانه و تنش‌ میان ترکیه و یونان علیه آنکارا بیانیه صادر کردند و از احتمال تحریم سخن گفتند. ترکیه از اتحادیه اروپا خواست که از جانبداری از یونان دست بردارد.

هفت کشور اروپایی در نشست اخیر خود درباره تنش‌های شرق مدیترانه میان ترکیه و یونان علیه آنکارا موضع گرفتند و اعلام کردند که اگر آنکارا از گفت‌وگو پرهیز کند آماده حمایت از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ترکیه هستند. وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش چنین اقدامی را فاقد مبانی قانونی دانست.

پرچم‌های ترکیه، اتحادیه اروپا و یونان ـ عکس از shutterstock

مناقشه یونان و ترکیه بر سر منابع انرژی در مدیترانه شرقی ادامه دارد. رهبران کشورهای فرانسه، یونان، ایتالیا، اسپانیا، قبرس، مالت و پرتغال در پی بالا گرفتن نگرانی‌ها از درگیری احتمالی میان این دو کشور به‌دلیل عملیات اکتشافی ترکیه برای گسترش منابع انرژی و نفوذ خود در منطقه، نشستی را روز گذشته پنج‌شنبه ۲۰ شهریور / ۱۰ سپتامبر در جزیره کرس فرانسه برگزار و در پایان آن بیانیه‌ای علیه ترکیه صادر کردند.

حامی آکسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه جمعه ۲۱ شهریور / ۱۱ سپتامبر با انتشار بیانیه‌ای موضع‌گیری سران هفت کشور اروپایی را «یک‌جانبه، مغرضانه و فاقد اعتبار قانونی» دانست.

در این بیانیه، آکسوی با اعلام این‌که ترکیه نامزد عضویت در اتحادیه اروپا و دارای طولانی‌ترین مرز زمینی در مدیترانه شرقی است، نوشته است:

«یونان باید بدون پیش‌شرط بر سر میز مذاکره با ترکیه بنشیند و بخش روم‌نشین قبرس با جمهوری ترک قبرس شمالی در مورد تقسیم درآمد برای اکتشاف و بهره‌برداری از منابع هیدروکربنی همکاری کند. همچنین کشورهای امضاکننده بیانیه مذکور نیز به‌بهانه همبستگی نباید با یک رویکرد یک‌جانبه برخلاف قونین بین‌المللی و حقوق اتحادیه اروپا عمل کنند.»

در این بیانیه تأکید شده است که «یونان برای کاهش تنش در مدیترانه شرقی باید کشتی‌های نظامی خود در اطراف کشتی اکتشافی اوروچ رئیس را به کشور فراخواند، از تلاش‌های ناتو برای رفع اختلاف‌ها پشتیبانی کند، از نظامی کردن جزایر شرقی دریای اژه دست بردارد و به اعمال فشار علیه اقلیت ترک در تراکیه غربی پایان بدهد.»

تراکیه غربی منطقه‌ای در یونان، و در بخش شمال غربی ترکیه ‌است و شامل استان مقدونیه شرقی و تراکیه می‌شود. بیشترین تعداد مسلمان‌های این منطقه را تُرک‌ها تشکیل می‌دهند.

هفت کشور اروپایی در بیانیه پایانی خود در نشست فرانسه گفته بودند:

«پشتیبانی و همبستگی کامل با یونان و بخش روم‌نشین قبرس در برابر تدابیر هجومی آنکارا و حملات مکرر به استقلال این کشورها را بار دیگر یادآوری می‌کنیم. ما کشورهای منطقه را به احترام به قوانین بین‌المللی و حقوق بین‌الملل دریاها فرامی‌خوانیم و از طرف‌ها دعوت می‌کنیم اختلاف‌ها را از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل کنند. اتحادیه اروپا آماده است در صورت ادامه فعالیت‌های یک‌جانبه ترکیه و عدم تمایل این کشور به مذاکره، فهرستی از تدابیر محدودکنند بیشتر را تهیه کند. این فهرست در ۲۴ و ۲۵ سپتامبر (۳ و ۴ مهر) تهیه خواهد شد و ممکن است در نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز مطرح شود.»

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه روز پنج‌شنبه بار دیگر بر لزوم یکپارچگی اروپا برای مقابله با اقدامات «یک‌جانبه» ترکیه تأکید کرد و خواستار اتحاد و صراحت بیشتر کشورهای اروپایی در اتخاذ موضع علیه ترکیه شد. مکرون تأکید کرد که ترکیه «دیگر یک شریک محسوب نمی‌شود» اما در پایان لحن ملایم‌تری به خود گرفت و گفت رهبران اروپا می‌خواهند «با حسن نیت» دوباره با آنکارا گفت‌وگو کنند.

مصطفی شنتوپ، رئیس پارلمان ترکیه روز جمعه تصمیمات هفت کشور اروپایی علیه ترکیه را بی‌اهمیت خواند و در واکنش به سخنان مکرون گفت:

«دلیل اصلی ناراحتی فرانسه افزایش قدرت و تأثیرگذاری ترکیه در جهان، منطقه و به‌ویژه آفریقا است. فرانسه ناراحتی خود را نیز با حمایت از ادعاهای پوچ، بی‌اساس و غیرقانونی یونان ابراز می‌کند.»

فواد اوکتای، معاون رئیس‌ جمهوری ترکیه نیز در واکنش به سخنان مکرون در یادداشت کوتاهی در توئیتر رئیس جمهوری فرانسه را نماینده «ذهنیت استعماری» خواند و گفت ترکیه به رهبری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور به یاری «مظلومان جهان» می شتابد و «تاریخ را رقم خواهد زد».

فرانسه به‌منظور حمایت از یونان و قبرس در روزهای گذشته دست به گشت‌های نظامی در شرق مدیترانه زده است.

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان نیز روز پنج‌شنبه در مقاله‌ای نوشت اگر ترکیه از منطقه مورد مناقشه شرق مدیترانه خارج نشود اروپا ترکیه را تحریم کند. او نوشت:

«اگر ترکیه از این کار امتناع کند چاره دیگری جز اعمال تحریم از سوی رهبران اروپا علیه این کشور نمی‌بینم. این فقط به همبستگی اروپا مربوط نمی‌شود. این به‌رسمیت شناختن منافع حیاتی - منافع استراتژیک اروپا - در حال حاضر است. اگر اروپا می‌خواهد از قدرت ژئوپلیتیکی واقعی خود استفاده کند به‌راحتی نمی‌تواند از ترکیه جنگ‌طلب دلجویی کند.»

اردوغان پیش از این اعلام کرده بود که کشورش ۳۲۰ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی مایع در دریای سیاه اکتشاف کرده که بزرگ‌ترین اکتشاف تاریخ در دریای سیاه بوده است. او اظهار امیدواری کرده بود که تولید از این ذخایر تا ۲۰۲۳ آغاز شود.

یونان این کاوش‌ها را غیرقانونی می‌داند. اتحادیه اروپا نیز اقدامات ترکیه را محکوم کرده و از آنکارا خواسته است که حفاری‌ها را متوقف کند. آنکارا اما می‌گوید آب‌هایی که در آن گاز طبیعی اکتشاف شده است متعلق به ترکیه است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • علی

    اگر ترکیه یک کشور مسیحی بود ان وقت چه اتفاقی می افتاد؟ مسیحی ها نسبت به مسلمانان بهمدیگر متعصب ترند. اما چرا اردوغان داد کشید که ما نفت و گاز کشف کرده ایم بنظرم یک حکمتی باید در این کار باشد. رئیس جمهور برای هر کلمه حرفش با چندین مشاور تبادل نظر می کند. امکان دارد اصلا فعلان نفت و گازی را کشف نکرده اند . چونکه فقط در عرض ۱۰ روز گفت اهان کشف کردیم . ترکیه احتمالان یک نقشه اساسی دارد. اما این را می دانم ترکیه ان ترکیه ۱۰ سال پیش نیست. اگر هفت کشور اروپایی علیه ترکیه متحد شده اند هفت کشور تورک هم متحد ترکیه هستند به اضافه پاکستان و اکرائین. همچنین بعضی کشور های مسلمان مثل قطر. اندنزی .سودان ووو غیر مستقیم از ترکیه حمایت خواهند کرد. من فکر می کنم اروپا جرعت حمله به ترکیه را ندارد . خطر برای ترکیه را می توانند از طریق اکراد ترکیه ایجاد کنند. ترکیه باید تکلیف اکراد را روشن کند اکراد ترکیه از عراق و سوریه به مرور زمان وارد ترکیه شده اند ترکیه می تواند انها را اخراج کند

  • دخو

    جناب "حقیقتگو" این اسرائیل بوده که چند میلیون ارمنی را جنوساید کرده و هنوز هم دو قورت و نیمش هم باقی است که کردیم و خوب کردیم؟ کشتار های ترکیه علیه کردها و علوی ها چطور؟ چطوره که اگر مسلمانان "مظلوم" آدمکشی کند اشکال ندارد, اما دیگران نه! آیا شما هیچ از کارزارهای تحریم و بایکوت اسرائیل در اروپا و آمریکا خبر دارید؟ از کی تا به حال پروژهء اتمی احمدی نژاد به نفع مردم ایران شده؟ شما واقعا فکر میکنید با این ماهواره هایی که میتوانند از فضا شمارهء ماشین های پارک شده در خیابان ها را ببینند, چیزی برای "پنهان" کردن باقی مانده؟ این همه گیجی و پرتی و معیارهای دوگانه, و باز هم متحیریند از اینکه چگونه آخوندها ۴۰ ساله که دوام آورده اند. آیا منطقهء شرق مدیترانه ارث پدری اردوغان و ترکها است؟

  • حقیقتگو

    اگربجای ترکیه اسرائیل بود اتحادیه اروپا جرات دم تکان دادن هم نداشت چه برسد به تهدید وتحریم ...داروسازان خارجی که قشون بیشماری ازمحققان خودشان تحت عنوان توریست های گردشگر به کشورهای جهان سومی می فرستند هرگز ازنتیجه تحقیقاتشان که منجر به ساخت وساز فلان داروئ گران بهائی شده ومیشود افشاگری نمی کنند ودلیل مبرمی هم دارند ...اگرفلان وفلان گیاه و یا میوه ای که درکشوری مصرف زیاد دارد و بیماری هائی همچون بیماری های کلیوی وقلبی وعروقی وغیره دراین کشورنادر است پس دلیلش را باید درساخت وسازهای گیاهان ومیوه ها جستجو کرد وبلاخره درمی یابند که فلان ماده شیمی درگیاه ویا میوه باعث نادرشدن بیماری شده است و ازاین ماده هم برای تولید قرص وشربت و آمپول استفاده می کنند...پس اگر به مردمان این کشورها بگویند که ما به گیاهان ومیوه هایتان برای ساخت دارو نیازداریم درحقیقت غول های خفته ای رابیدارخواهند کرد که مانع از صدور گیاهان ومیوه های با قیمت های ناچیز میشوند ...پس سکوت کردن و خود را به ندانستن زدن منافع کلانی را باعث میشود ...اردوغان وآنهم مسلمان بجای سکوت کردن درجهت پیشبرد کشفیات گازی که می توانست با همکاری روس ها واسرائیل بدون هیچ مشکلی برگذارشود میکروفن بدست تمامی برنامه را لو میدهد !!احمدی نزاد هم تمامی برنامه های اتمی را لو داد و باعث برپائی تحریم ها شد ..اگرفردی ندانسته هرانچه پیکرش را با آن پوشانده برعلیه کارخانه نساجی و خیاطها قیام کند نتیجه ان خواهد شد با پیکرلخت وعوری درخیابان ظاهرشود...اردوغان میداند ویا نمی داند که هرچه ترکیه مدرن امروزی نصیبش شده از سرمایه گذاری های خارجی وچریدن ازموهبت تحریم های خارجی برایران و لطف ومرحمت اتحادیه اروپا وناتو است حالا درصدد قیام کردن برعلیه آنها دارد ....