ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عفو بین‌الملل: جامعه جهانی برای نجات جان نوید افکاری مداخله کند

فیفا، کمیته بین‌المللی المپیک، اتحادیه جهانی کشتی و اتحادیه ورزش‌های المپیک آلمان از جمله نهادهایی هستند که در روزهای گذشته خواستار لغو حکم اعدام و احکام سنگین مجازات برادران افکاری شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست فورا برای نجات جان نوید افکاری، زندانی سیاسی از خطر قریب الوقوع اعدام مداخله کند. هم‌زمان برادران افکاری در تماس تلفنی با خانواده خود از انجام معاینه پزشکی و «ثبت آسیب‌های وارد شده به آنها» توسط پزشک خبر داده‌اند.

برادران افکاری

در بیانیه عفو بین‌الملل از نهادهای حقوق بشری، سازمان ملل و اتحادیه اروپا خواسته شده تا از مقامات ایرانی بخواهند بی‌درنگ محل نگهداری و وضعیت نوید افکاری را اعلام کرده و او را از خطر اعدام مخفیانه نجات دهند.

نوید و وحید افکاری شهریور ۱۳۹۷ و چند روز پس از اعتراضات سراسری مرداد ماه همان سال بازداشت شدند. مأموران امنیتی سه ماه بعد حبیب افکاری، سومین برادر این خانواده را هم بازداشت کردند.

پرونده این سه برادر مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته و میلیون‌ها نفر از کاربران شبکه‌های اجتماعی در سراسر دنیا خواهان آزادی فوری آنها شده‌اند.

روز جمعه ۲۱ شهریور و  پس از برقراری تماس تلفنی برادران افکاری با خانواده خود، مشخص شد که این زندانیان سیاسی تحت معاینه پزشکی قرار گرفته‌اند.

مهدی محمودیان، فعال حقوق بشر و عضو انجمن دفاع از حقوق زندانیان، با اعلام خبر تحت معاینه قرار گرفتن برادران افکاری در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «ساعاتی پیش این سه برادرطی تماسی تلفنی خانواده را از احوال خود باخبر کرده و بیان داشتند که درحضور آقای موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس تحت معاینه پزشکی قانونی قرار گرفته و آسیب‌های وارده به آنها توسط پزشکان ثبت شد.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به‌نوشته محمودیان، ثبت آسیب‌های وارد شده به این سه زندانی، پیرو در خواست پدر و مادر برادران افکاری از رئیس قوه قضائیه صورت گرفته است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی منابع حقوق بشری، نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله، به اتهام قتل حسن ترکمان، مأمور امنیتی و کارمند حراست آبفای شیراز به دو بار اعدام محکوم شده و با رد درخواست اعاده دادرسی حکم دادگاه کیفری، در معرض خطر اعدام است.

همچنین وحید افکاری، شهروند ۳۶ ساله و بردار بزرگ‌تر نوید هم بابت اتهام معاونت در محاربه، به ۲۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

حبیب افکاری، بردار بزرگ‌تر این برادران هم به ۲۷ سال و سه ماه حبس و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

پس از اعلام خبر صدور حکم اعدام و تحت شکنجه قرار گرفتن این سه برادر برای وادار شدن به اعترافات اجباری علیه خود، موجی از حمایت‌های مردمی و بین المللی در حمایت از آنها به راه افتاده است.

 کمیته بین‌المللی المپیک، اتحادیه جهانی کشتی و اتحادیه ورزش‌های المپیک آلمان از جمله نهادهایی هستند که در روزهای گذشته خواستار لغو حکم اعدام و احکام سنگین مجازات علیه برادران افکاری شده‌اند.

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک روز دهم سپتامبر/ ۲۰ شهریورماه، ضمن ابراز نگرانی شدید از صدور حکم اعدام علیه کشتی گیر ۲۷ ساله ایرانی، اعلام کرد با کمیته المپیک و فدراسیون ملی کشتی ایران تماس‌هایی برقرار شده و این نهادها قرار است همه توان خود را برای یافتن راه حلی در پرونده افکاری به‌کار ببرند.

هم‌زمان با او، آلفونس هرمان، رئیس اتحادیه ورزش‌های المپیک آلمان هم از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی خواست تا ضمن متوقف کردن حکم اعدام نوید افکاری، زمینه دادرسی عادلانه را برای این ورزشکار زندانی فراهم کند.»

همچنین خبرهای منتشر شده از سوی منابع حقوق بشری حاکی از این‌ست که مذاکرات علنی و غیرعلنی «اتحادیه جهانی ورزشکاران» و «اتحادیه جهانی کشتی» با فدراسیون کشتی ایران بر سر نجات جان «نوید افکاری» از خطر اعدام آغاز شده است.

اتحادیه جهانی ورزش‌کاران اعلام کرده که در صورت عدم لغو این احکام، ورزشکاران جهان، ایران را تحریم خواهند کرد.

از سوی دیگر، فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، نیز روز پنج‌شنبه، ۱۰ سپتامبر/ ۲۰ شهریور‌ماه با انتشار یک پیام در حساب کاربری این فدراسیون در توئیتر، نوشت: «در نگرانی کمیته بین‌المللی المپیک و بسیاری دیگر شریک است.»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

فدراسیون جهانی فوتبال خواهان لغو حکم اعدام نوید افکاری شده است.

در هفته‌های گذشته، شمار زیادی از از قهرمانان ورزشی به‌ویژه در رشته‌های کشتی آزاد و فرنگی المپیک و جهان، با اعتراض به صدور حکم اعدام علیه نوید افکاری و تحت شکنجه قرار گرفتن او و برادرانش، حمایت خود را از این زندانیان سیاسی اعلام کرده‌اند.

با وجود درخواست هزاران نفر از مدافعان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران و شخصیت‌های سیاسی بین‌المللی برای آزادی برادران افکاری و توقف حکم اعدام نوید افکاری، برخی منابع در ایران از فشار بیشتر بر این سه برادر توسط نهادهای امنیتی و مراجع قضایی خبر می‌دهند. طبق آخرین خبرها، این برادران زندانی از روز ۱۵ شهریور به بندهای مختلفی منتقل شده‌اند.

طبق اعلام برخی از فعال حقوق بشر، نوید افکاری در حال حاضر در بند ویژه محکومین به اعدام موسوم به «بند عبرت» در زندان عادل آباد شیراز به‌سر می‌برد و حبیب و وحید افکاری هم با ضرب و شتم به بند ارشاد در این زندان منتقل شده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • روزنامه نگار خانه نشین تهران

    با درود! همسر من میگوید تو هم را خواهند کشت! می گویم بگذار مرا هم بکشند. شاید در خون خفه شدند. در هر حال من این چند خط را با خطر کردن برای جریده ای فرستادم. اما آن جریده آن را به قول خودش جر داده! با این حال خوشحالم که دست کم آنرا کسی خوانده. این چند خط پاسخی ست به ابوالفضل قدیانی که همه گناهان قتل نوید افکاری این جوان شجاع و منطقی و با صلابت را به گردن فقط خامنه ای و عمالش انداخته است. این در حالی ست که این آیت الله ها که برای یک تار مو زن و دختر عمامه ناپاک می کنند حتا نفسی برای این جوان برومند و افتخارآفرین ایران زمین نکشیدند. من واقعا روزنامه نگار خانه نشین و ساندویچ فروش هستم. با سپاس از زمانه آقای قدیانی این بیانیه ی امروز را شما می بایستی ۳۸ سال پیش میدادید. امروز این بیانیه شما ناکارآمد است. مگر چند نفری که دور و بر شما هستند کسی باورش نمیشود. شاید چند سال دیگر اعلامیه ای که می بایست امروز میدادید را بدهید. با این حساب شما و دار و دسته ی اصلاحطلبان خاتمیستها و روحانیستها که همتان به نوعی در رساندن کار ایران به اینجا دست داشته اید همیشه دیر بیدار میشوید و این تقصیر شماها نیست. تقصیر دین و ایمانتان به الله و توکلتان به او و به شوهر عایشه و قاتل یهودیان بنی قریضه علی است. خامنه ای و ملایان و مداحان چه اصلاحاتی باشند و چه اصولاتی بدون حتا یک استثناء در قتل این پهلوان ایران زمین دست داشته اند و کارگزاران واقعی و صادق اسلام بوده و هستند. این اسلام شما در سرتاسر تاریخ تمام قد ننگینش غیر از گردن زدن و اعدام و چپاول و غارت و تخریب و تجاوز و ازاله بکارت نداشته و ندارد. اگر این نوشته ی من را شما و یا یک مسلمان میخواند لطف کند و حتا یک ورق قابل اعتناء و انسانی و حتا شاد از این اسلام ناب شما به من نشان دهد. بهترین و شفاف ترین تفسیر قرآن کریمتان را ابوالفضل بهرام پور دوست و همدین شما با شفافیت و شجاعت هولناک اما تحسین برانگیز داد. او با همه قصاوت و خواخواریش بیشرفیش از همه ی شماها صادقتر است! چرا که اگر شماها شمشیر خونین علی و پیامبر را هر آن از خون خشک می کنید تا کسی نفهمد، همچنانکه خاتمی رائیستان می کند او ساطور علی ابن ذوالفقار را که در این ۱۴۰۰ سال خونش هرگز خشک نشده را همچون خونآشامی به دندان گرفته. به قول خودش بی رودربایستی حرف می زند!