ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش‌ها به اعدام نوید افکاری

شیرین عبادی در گفت‌و‌گو با زمانه اعدام نوید افکاری را لجبازی حکومت با مردم خواند. فعالان حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی واکنش گسترده نشان دادند.

اجرای حکم اعدام نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله ایرانی و زندانی سیاسی در صبح روز شنبه ۲۲ شهریور واکنش‌های زیادی از سوی نهادهای بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری به‌ دنبال داشت. شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل در گفت‌و‌گو با زمانه اعدام این زندانی سیاسی را «لجبازی» حکومت با مردم خواند.

پایین و بالا بگیرید و بکشید

شیرین عبادی می‌‌گوید:

«جمهوری اسلامی با اعدام نوید افکاری به مردم معترض ایران این پیام را داد که اگر علیه حکومت باشید و به جمهوری اسلامی نه بگویید یا در خیابان و مانند پویا بختیاری و بسیاری دیگر شما را می‌کشیم یا اینکه به بهانه‌ قتل و آدم‌کشی، شما را پای چوبه دار خواهیم برد.»

به‌ گفته این حقوقدان، اجرای حکم اعدام نوید افکاری ناشی از ناچاری حکومت در برابر مردم است:

«حکومت وقتی می‌بیند این‌قدر مخالف دارد و این‌طور سروصدا بالا می‌رود، چاره‌ای جز سرکوب پیش روی خود نمی‌بیند.»

او در ادامه درباره اجرای ناگهانی حکم اعدام این زندانی سیاسی می‌گوید: 

شیرین عبادی

«از یک‌ طرف این احتمال وجود دارد که با توجه به اقبال عمومی که مردم برای نجات جان این قهرمان نشان دادند، اعدام او ناشی از واهمه حکومت از خیزش‌ها و اعتراضات مردمی بوده باشد. از طرف دیگر قرار بود امروز برادر این زندانی همراه چند نفر از فعالان مدنی برای اخذ رضایت با خانواده مقتول دیدار کنند و اگر خانواده مقتول رضایت می‌دادند، حکومت بهانه معقولی برای کشتن نوید افکاری پیدا نمی‌کرد، پس این حکم اجرا شد.»

نوید افکاری، کشتی‌گیر ۲۷ ساله و کارگر گچ‌کار ساختمان در شهریور ۱۳۹۷ و چند روز پس از فروکش کردن اعتراضات سراسری مرداد ماه همان سال به اتهام قتل حسن ترکمان، مأمور امنیتی و کارمند حراست اداره آبفای شیراز، بازداشت و سپس در دادگاه به «دو بار اعدام» محکوم شد.

وحید افکاری، برادر دیگر او هم با اتهام مشابه بازداشت و به زندان افتاد. سه بعد یک برادر دیگر آنان به نام حبیب هم بازداشت شد.

این سه برادر در ماه‌های گذشته از درون زندان اعلام کردند برای اخذ «اعترافات اجباری» در اداره آگاهی و اداره اطلاعات شیراز تحت شدیدترین شکنجه‌ها قرار گرفته‌اند.

بر اساس شواهد موجود در پرونده این سه زندانی سیاسی، دادگاه بدون داشتن هیچ‌گونه مدرک محکمه‌پسندی، حکم اعدام را علیه نوید افکاری صادر کرده است.

شیرین عبادی اما بر این باور است که اجرای حکم اعدام نوید افکاری بیش از همیشه ثابت می‌کند حکومت جمهوری اسلامی «قابل اصلاح» نیست.

او می‌گوید:

«چنین اقداماتی از سوی جمهوری اسلامی باعث ایجاد فاصله بین حکومت و مردم می‌شود و مسأله دیگری که ثابت می‌‌شود این است که این حکومت قابل اصلاح نیست و راه را برای هر گونه اصلاح بسته چرا که اصلاح در حقیقت به معنای بهبود تدریجی شرایط است.»

به گفته عبادی در ۴۰ سال گذشته رفتار حکومت به ‌تدریج رو به خشونت رفته و این نشان می‌دهد این حکومت تحت هیچ شرایطی اصلاح پذیر نیست.

اما در ادامه واکنش‌ها به اجرای حکم اعدام نوید افکاری، کمیته بین‌المللی المپیک با انتشار بیانیه‌ای خبر اعدام این زندانی سیاسی را «شوک‌آور» توصیف و در همین زمینه اعلام کرد رئیس این کمیته به طور شخصی و مستقیم از رهبر جمهوری اسلامی و رئیس جمهوری ایران درخواست کرده است حکم اعدام نوید افکاری لغو شود.

توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک روز دهم سپتامبر/ ۲۰ شهریور، ضمن ابراز نگرانی شدید از صدور حکم اعدام علیه کشتی‌گیر ۲۷ ساله ایرانی، اعلام کرده بود با کمیته المپیک و فدراسیون کشتی ایران تماس‌هایی برقرار شده و این نهادها قرار است همه توان خود را برای یافتن راه حلی در پرونده افکاری به‌ کار ببندند.

از سوی دیگر سازمان حقوق بشر ایران در بیانیه‌ای که روز شنبه ۱۲ سپتامبر/ ۲۲ شهریور صادر کرد، اعدام نوید افکاری از سوی حکومت جمهوری اسلامی را «جنایتکارانه» خواند و خواستار واکنش شدید جامعه در محکومیت این اقدام شد.

در این بیانیه به‌ نقل از محمود امیری مقدم، مدیر این سازمان آمده است: 

«اعدام نوید افکاری هم بر اساس قوانین بین‌المللی و هم بر اساس قوانین حاکم بر جمهوری اسلامی یک جنایت محسوب می‌شود و مسئولیت این جنایت بیش از هر کس بر عهده رهبر جمهوری اسلامی، علی خامنه‌ای، و رئیس قوه قضاییه، ابراهیم رئیسی است.»

به‌ گفته امیری مقدم، نوید در یک پروسه دادرسی ناعادلانه و بر اساس اعترافات زیر شکنجه به اعدام محکوم شده بود و قاضی صادر کننده حکم، شکنجه‌گران نوید و تمامی کسانی که در ارتکاب این جنایت نقش داشتند در کنار صداوسیمای جمهوری اسلامی برای پخش سناریوی دروغین، باید در قبال این جنایت پاسخگو باشند.

از سوی دیگر بابک پاک‌نیا، وکیل دادگستری هم در واکنش به اعدام نوید افکاری اجرای این حکم را عجولانه خواند و اعلام کرد پرونده این زندانی سیاسی هنوز در دیوان عالی کشور تعیین تکلیف نشده بود.

او در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت:

«هنوز پرونده امنیتی نوید افکاری در دیوان عالی کشور تعیین تکلیف نشده بود. این همه عجله برای چه بود؟ مگر نه اینکه رویه دستگاه قضایی این است که حتی اگر واقعاً قتلی واقع شده باشد، در حد امکان لازم است که در جهت أخذ رضایت کوشش شود؟»

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

کاربران شبکه‌های اجتماعی هم با خشم و انزجار به اجرای این حکم اعدام واکنش گسترده نشان دادند و هشتگ‌های #نوید_افکاری و #نویدمان_را_کشتند را ترند کردند. رسانه‌های بین‌الملی نیز با انتشار گزارش‌هایی خبر اعدام نوید افکاری را پوشش دادند.

پیش از انتشار خبر اجرای این حکم اعدام اما آمنه سادات دبیح‌پور، خبرنگار خبرگزاری صداوسیمای جمهوری اسلامی که کاربران از او به عنوان بازجو-خبرنگار یاد می‌کنند، در توئیتی بدون اشاره مستقیم به اعدام نوید افکاری نوشت که سلطنت‌طلب‌ها، آلبانی‌نشین‌ها و ضد انقلاب هشتگ‌های خودشان را آماده کنند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

جمهوری اسلامی و هوادارانش اعتراض‌ها به ظلم و تبعیض جاری در کشور و مخالفت‌ها با صدور و اجرای احکام اعدام را به این گروه‌ها نسبت می‌دهند.

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فاضل ترکمن

    شما پوچید و افکاری ندارید نویدی جز عزاداری ندارید طنابِ کهنه‌یِ یک چوبِ دارید به‌غیر از قتلِ ما کاری ندارید

  • مصطفی

    متأسفانه خبرهای جدید حاکی از کشتن نوید زیر شکنجه است. نوید اعدام نشده، بلکه زیر شکنجه کشته شده است. سپس سناریوی اعدام را اجراء کرده‌اند. دفن سریع جسد در حالیکه بینی نوید شکسته بود و عدم اجازه به بستگان نوید برای وداع با جسد عزیزشان مسئله را ثابت می‌کند. جمهوری اسلامی یک دولت نیست، مجموعه‌ای از قاتلان و جنایتکاران بالفطره است که از ترس قیام مردم دست به کارهای جنون آمیز می‌زنند. اما عملکردهای جنون‌آمیز، عمر رژیم را به مراتب کمتر، خشم و انزجار مردم بیشتر، و پرونده رژیم را سنگین‌تر می‌کند. پایان راه جمهوری اسلامی بسیار تاریک و خونین خواهد بود. این حکم طبیعت است و از آن هیچ راه فراری نیست.

  • من هم نوید هستم

    ننگ و نفرین بر خامنه‌ای جلاد! نوید بیگناه اعدام شد تا متعفن‌هایی همچون خامنه‌ای و یزدی و جنتی و بشکه‌های لجن، سرداران فربه سپاه، راحت بخوابند. اما کشتن نوید خواب را برای همیشه از چشمان این درندگان خواهد ربود.

  • ایرانی وطنپرستA

    هموطنان از افرادی که آخرسوادوعلمشان این است که چگونه به مستراح بری!! ویا وقتی مجاز به نوشتن کتاب(رساله)میشوندتشخیص میدهندکه چگونه با طفل شیرخوارهم اغوشی بکنی ویابرچه اصولی میتوان با الاغ سکس داشت ووووو ازاین قبیل مهملات نباید انتظارعدالت وابادانی داشت.همه میدانیم که سالهاچه برسر انها درحوزها میادپس نباید انتظار ترحم داشت چون کسی که به خودش رحم نکند و....به دیگران چه رحمی میکند

  • مادر نوید از تهران

    نوید عزیزم و چه نام قشنگی داری! تو نوید پیروزی ایرانت هستی بر جهالت و اسلامیت. باید نام فرودگاه شیراز را به نام تو کرد. فرودگاه نوید افکاری. من برای ارج نهادن به شهامت یگانه ی تو به آن صدای رسایت که تا پای تناب دار اسلام و عدالت علی و شریعت محمد نلرزید و با آن صلابت آزادی را فریاد زدی بزودی نام فرزندم را نوید خواهم گذاشت. من از این سایت محترم می خواهم تا نظر مادر مرا که بزودی مادر بزرگ نوید خواهد شد را منتشر کند. مرگ بر حکومت اسلام، مرگ بر حکومت اسلامی زنده باید ایران و زنده باد ایرانیت. زنده باد ایران زمین با حکومتی سکولار و لائيک. زنده باد آزادی ناب زیر سایه قانون بشری. مرگ بر ملایان و آیت الله ها و مداحان که حتا یک انسان باشرف در میانشان نیست. ای مردم از خودتان بپرسید برای کدام ارزش برای کدام کیفیت مسلمان شدید و تا امروز مسلمان مانده اید. بر آشوبید.

  • خانم راوری کرمانی از تهران

    با سلام من مادر و بزودی مادر بزرگ یک خانواده هستم. این واکنش من است نسبت به اعدام بیشرفانه حکومت اسلامی. چند ماه پیش هم نظری نوشتم نمی دانم منتشر شد یا نه. یکی از بزرگترین آموزه های این حکومت ضد بشری این است که اصلا این آقایان و خانمهای لچک به سر نیستند که قاتل و آدمکش و پست فطرتند این اسلام خونخوار و خونریز است که تا بتواند دیگر دین و کافر می کشد و وقتی کافر و دیگر دینی در دسترسش نبود شیعه و سنی و حنبلی و شافعی و سلفی و...به جان هم می افتند. اصلا شما تاریخ اسلام را ورق بزنید در این ۱۴۰۰ سال حتا یک روز روشن یک روز بی قتال، یک روز بی جهاد، یک روز بدون شهادت یک جشن انسانی ‌‌کوچکترین آزادی و شادی ای وجود ندارد. دیده ام که در جشنهای حتا عروسی مومنین هم ذکر مصیبت میشود. این دین: اسلام، این فرقه: تشیع یک دین ضد بشر است در تمام قد و الی یوم القیامه. مردم ایران باید نه تنها بر علیه این نظام ضد بشری که بر ضد اسلام و تشیع و قرآن این دستورالعمل قتل و جنایت و مسجد قیام کنند. آن وقت است که ایرانی که روزی انقلابش را به باد داد و پایه گذار مستقیم و غیر مستقیم القاعده، و طالبان، و داعش و بوکوحرام و جهاد اسلامی شد پایه گذار ضدیت با اسلام در جهان خواهد شد. هرکس بسوی کعبه نماز بخواند و روزه بگیرد عقد اسلامی بکندو محجبه باشد قتل نوید افکاری را امضاء کرده !

  • reza

    با اعدام امثال نوید افکاری گرسنگان آماده شورش سیر نمی شوند و از مرگ نمی ترسند "نوید افکاری" کشتی‌گیر ایرانی که باتهام شرکت در اعتراضات مرداد ۱۳۹۷ در شیراز دستگیر و در یک دادگاه غیر علنی مجرم و محارب شناخته شده بود اعدام شد. او متهم بود به کشتن یک مأمور امنیتی در جریان اعتراضات شیراز. او هنگام اعدام ۲۷ سال داشت و در گذشته چند عنوان قهرمانی کشتی کشوری بدست آورده بود. اعدام افکاری که موجی از اعتراض را در پی آورد، بیش از هر چیز نشان داد که حکومت واقعا نگران شورشی به مراتب وسیع تر از شورش آبان ماه گذشته است و با این اعدام ها و اعتراف های زیر شکنجه سعی می کند از این شورش پیشگیری کند. محاسبه ای غلط،؛ زیرا این اقدامات سیکل خشونت در اعتراضات و شورش ها را بالا می برد و حتی می تواند کار را به تقابل های مسلحانه بکشاند. آن که گرسنه است و مستاصل، با اعدام امثال افکاری سیر نمی شود، کار هم پیدا نمی کند و از استیصال هم بیرون نمی آید. یعنی تمام زمینه های یک شورش بر سر جای خود باقی است و این به ظاهر پیشگیری های حکومتی موجب می شود که از این پس آن که به خیابان می آید قید جان خود را بزند و با پیش بینی سرانجامی که حکومت در صورت دستگیری اش برایش رقم خواهد زد، بجای مقاومت در زیر شکنجه، پیشگیری کرده و مقابله به مثل را در خیابان و قبل از دستگیری انجام دهد. این تجربه در تمام کشورهای جهان بارها تکرار شده است. میخ آهنین می رود بر سنگ؟ پيك نت

  • دخو

    ورزشکاران مردمی و به طور اخص کشتی گیران مترقی در ایران پدیده ای تازه نیستند. جهان پهلوان تختی برجسته ترین نمونه از این تیپ ورزشکاران می باشد. متاسفانه نوید هیچگاه امکان این را نیافت که در صحنه های کشتی جهانی بدرخشد و در ۲۷ سالگی اینچنین شمع زندگی اش را خاموش کردند. اما او به راستی تختی دوران ماست. امشب مردم بوشهر در اعتراض به اعدام جنایتکارانه نوید افکاری به خیابان آمدند. یاد او را با کلماتی از آخرین فایل صوتی اش از زندان عدل‌آباد شیراز پایان می دهم: "دلم میخواد همه دنیا بدونن من از بچگی آرزو داشتم با افتخارات جهانی تو کشتی مادرم رو خوشحال کنم اما چه کنم که زور چرخ روزگار به عرق‌هایی که من تو کشتی ریختم چربید و اشک مادرم رو هم درآورد. اما امروز خوشحالم. چون همون چرخ روزگار بازم چرخید و آرمان‌های حقیقی انسانیت رو از شما مردم بی‌نظیر یاد گرفتم. آرمان‌هایی که برای من به مراتب با ارزش تر و والاتر از سکوهای جهانی کشتیه. توی این سالها که کشتی گرفتم هیچ‌وقت با حریف ناجوانمردی روبرو نشده بودم. چون کشتی ذاتا ورزش جوانمردانه‌ست. اما دوساله که من و خانواده‌م داریم با ناجوانمردترین حریف بشریت یعنی بی‌عدالتی دست و پنجه نرم می‌کنیم و بدون شک اگه حمایت شما رو نداشته باشیم همه‌مون شکست می‌خوریم."

  • Farid

    ارشد اعدام در جهان طبق گزارش سازمان ملل در سال۲۰۱۸، از مجموع کشورهای جهان، ۱۰۴کشور از طریق برگزاری رفراندوم، مجازات اعدام را کنار گذاشته‌اند. ۵۰کشور این روش بدوی را به‌طور کامل منسوخ دانسته‌اند. ۶کشور اعدام را فقط برای زمان جنگ استفاده می‌کنند. در دنیای کنونی فقط ۳۳ یا ۳۴کشور از این مجازات ضدبشری استفاده می‌کنند. ایران آخوندی در میان این کشورها دومین رتبه را از نظر تعداد اعدام در سال دارد و از نظر نسبت جمعیت، نظام ولایت فقیه مقام اول اعدام را در جهان دارد!

  • جابر

    رژیم یکی از مهره‌های خود را سر به نیست کرده بود. حال باید پاسخی برای خانواده مهره سر به نیست شده داشت. اما چون رژیم نامشروع است، تمامی عملکردهایش هم نادرست و خلاف موازین انسانی است. پس به فکر ساختن یک قاتل شدند. در این میان چه کسی بهتر از نوید افکاری، کسی که معترض حکومت شیطان و نظام هیأتی ـ لاتی پیرو دیوان و ددان ته چاه جمکران است. پس نوید را قربانی کردند تا با یک تیر دو هدف را بزنند. اما یکی از این تیرها به چشم راست خامنه‌ای خورد. قتل نوید رژیم را سرنگون خواهد کرد. جرقه‌ آن خواهد خورد.

  • Pouya *

    حکومت داعشی ملاها خامنه ای و جنتی و روحانی و رییسی بزور نوید را بدون اطلاع قبلی و بدون حضور خانواده و وکیلش؛ کشان کشان در حالیکه نوید فریاد اعتراض میکشید؛ به قفس دار میکشانند و بدون حتی گفتن وصیتش سریع میکشند! وحتی جسدش را تحویل خانواده نمیدهند! اورا نیز چند روز پیش ۷۴ ضربه شلاق زده بودند! این حکومت مورد تنفر مردم ایران ؛ با این جنایت کلید سقوطش را زد.

  • مسعود

    شهادت؟ با جماعت مذبذبی رو به رو هستیم که از اسم خدا بیزارن اما فرهنگ خدامحوری رو برای سودش می خوان چون بدون یه همچین چیزی نمی شه سوار گردن مردم شد

  • مهربان

    ضمن تسلیت ، ابراز تأثر و تأسف وصف ناشدنی بخانواده نوید افکاری عزیزمان و مردم شریف و دلسوز ایران خالصانه عرض میکنم " هرچه که عوض داره گله نداره". تنها عوض این بی عدالتی ها و مظالم جاری سرنگونی تمام و کامل این حکومت جور و وحشت اسلامیست.

  • حقیقتگو

    شهادت نوید افکاری را به خانواده اش و مردم ایران تسلیت می گویم ...نوید افکاری وبرادرانش برعلیه ظلم وستم همگام تظاهرات مردم شدند ولی تفاوت غیرقابل تصور دراین مورد است که اگر نوید افکاری اگرهم برحسب واقعیت تنها یک مامور امنیتی حکومت فاشیستی را بقتل رسانده باشد درمقابل مامورانی که کلید پرتاب موشک به هواپیمای اوکراین و کشته شدن تمامی سرنشیان بی گناه ان است هیچ است که حکومت آخوندی نتنها آنها را محاکمه به قتل سرنشیان هواپیما نکرده است وازهرگونه محاکمه آنها طرفه رفته است بلکه خامنه ای جنایتگر به آنها مدال و پاداش داده است !!!چندی پیش هموطنی مبارز برعلیه ظلم وستم عباربردوشان درشیراز اخوندی را بقتل رساند که وی هم اعدام شد...این لگ های ننگ وخون آلود براقشار اسلامیون و عجم زاده گان وعجم تباران و عجم پرستان وضمیمه آنهم براقشارمردمی که بدلیل خشنود شدن ولذت بردن غذاهای مفت نذری مساجد حاضر شده ومیشوند درجهت عزداری مرگ عجم زاده ها درهزاروچندصدسال پیش عزداری کنند و سینه بزنند و بروی وجدان و فهم وشعورشان و آنچه دراین کشور می گذرد خط قرمز بکشند ...وآیا همین رژیم عجم تباران و عجم زاده گان اجازه خواهد که مردم برای نوید افکاری عزادری کنند ؟ خیر ...

  • سونامی

    مردم شیراز در گفتگوهای روزمره نام یکی از خیابانهای مهم این شهر را به افکاری تغییر بدهند تا حکومت دیگه فکر لجبازی به سرش نزنه. ترجیحا خیابانی که نام یکی از شخصیت های جمهوری اسلامی را دارد.

  • reza

    شهادت این دلاورراتسلیت میگویم به همه آزادی خواهان .بزودی نام این شهیدبزرگوار نام بزرگراههای ایران خواهدشد.